ابراز دلبستگی عاشق به معشوق با «یک شاخه گل سرخ» | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۱۴
معرفی کتاب؛

ابراز دلبستگی عاشق به معشوق با «یک شاخه گل سرخ»

کتاب «یک شاخه گل سرخ» نوشته جمال میرصادقی به همت انتشاران لوگوس به چاپ رسید.

به گزارش خبرنگار ادبیات خبرگزاری صبا، کتاب «یک شاخه گل سرخ» نوشته جمال میرصادقی در انتشارات لوگوس منتشر شده‌است.

کتاب «یک شاخه گل سرخ» یک داستان بلند در ۳۸ فصل است که ذهنیات و سرگشتگی‌های جوانی را توصیف می‌کند که پس از دو عشق ناکام که پشت سر گذاشته است اکنون برای بار سوم دلداده دختری به نام شیرین می‌شود و سعی دارد نظر او را به سوی خود جلب کند. در کنار این پیرنگ اصلی که رابطه این دو نفر را پیش می‌برد مخاطب در روایتی غیر خطی به مرور با فلش‌بک‌هایی متداوم از گذشته پسر آگاه می‌شود و ذهنیات او را بهتر درک می‌کند.

در قسمت پشت جلد کتاب «یک شاخه گل سرخ» می‌خوانیم: داستان «یک شاخه گل سرخ» سال‌ها پیش در خارج از ایران منتشر شده است و اکنون برای اولین بار در ایران نیز به چاپ می‌رسد. «یک شاخه گل سرخ» داستان دلدادگی جوانی است که در چنبره زمان، مکان و خیال اسیر شده است و خود را تنها در آینه معشوق باز می‌یابد.

کتاب «یک شاخه گل سرخ» با بخشی از داستان «سمک عیار» اینگونه آغاز می‎شود: «شاهزاده چون دیده بر وی گماشت بی‌مراد، دل را دید که از حلق وی بیرون آمد و دوری به سر وی برآمد، جهان پیش چشم وی تاریک شد، دل بسته در جمال دختر، حیران با خود اندیشه کرد که ای دل تو را چه رسید، تو آنی که بر عاشقان خندیدی.»

در کنار روایت ساده و روح شاعرانه‌ای که در این داستان حکم‌فرماست مفاهیم قابل تأملی در دیالوگ‌های بین کارhکتر‌ها مطرح می‌شود که به داستان عمق بیشتری می‌بخشد به عنوان مثال در بخشی از دیالوگ‌های بین پسر با دوستش آمده است: «من از سیاست بیذارم، اگر قرار است چیزی در مملکت تغییر کند باید ابتدا فرهنگ آن عوض شود…

پس می‌گویی دست روی دست بگذاریم و هیچ کاری نکنیم تا فرهنگ عوض شود، خوب بهانه‌ایست برای فرار از زیر مسئولیت»

چاپ نخست کتاب «یک شاخه گل سرخ» در ۱۲۹ صفحه به شمارگان ۴۰۰ نسخه ۴۴ هزار تومان در اختیار علاقه‌مندان این حوزه قرار گرفته است.

جمال میرصادقی از سنین نوجوانی شروع به نوشتن کرد و اولین داستان خود را به نام «برف‌ها، سگ‌ها‌، کلاغ‌ها» در زمان دانشجویی در سال ۱۳۳۷ به مسابقه داستان نویسی مجله ادبی سخن به سردبیری پرویز ناتل‌خانلری فرستاد و در همان زمان برنده جایزه شد و در آن مجله به چاپ رسید. اولین مجموعه داستان او با نام «شاهزاده خانم چشم سبز» در سال ۱۳۴۱ منتشر شده‌ است و نام این کتاب در چاپ‌های بعدی به «مسافرهای شب» تغییر یافت. او معتقد است که باید ساده‌ترین روش را برای نوشتن انتخاب کنیم و بدون املا شکسته همانطور که حرف می‌زنیم بنویسیم.

دنا خواج‌زاده

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است