به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا، هفته گذشته و در حالی که سینماها وارد سومین ماه تعطیلی خود شده بودند، سازمان هنری-رسانهای اوج از اجرای طرح جدیدی با عنوان «سینماماشین» خبر داد که پس از سالها دوباره پایش به سینمای ایران باز شده بود. این اتفاق در حالی بود که سینمای خودرویی (Drive in Cinema) پس از تعطیلی سینماها در پی شیوع ویروس کرونا در برخی کشورهای دیگر نیز اجرا شده بود.
«سینماماشین» پس از طرح «اکران آنلاین» به عنوان دومین تجربه تازه سازمان اوج در سال ۹۹، بار دیگر با فیلم سینمایی «خروج» به کارگردانی ابراهیم حاتمیکیا اتفاق افتاد.
وجود عبارت «برای اولین بار در ایران» روی پوستر رسمی تبلیغاتی «سینماماشین» در فضای مجازی، مخالفتهای فراوانی را به همراه داشت. بسیاری با اشاره به سابقه سینمای خودرویی در پیش از انقلاب، این عبارت را نادرست خواندند. در نتیجه روابط عمومی سازمان اوج در محافل سینمایی خبر از اصلاح سریع پوستر داد.
در روزهای پیش از برگزاری نخستین سانس اکران، پرسشها و ابهاماتی درباره نظارت احتمالی بر رفتارهای غیرمتعارف برخی تماشاگران «سینماماشین» وجود داشت، اما سانسهای فیلم بدون کمترین حواشی از این دست، برگزار شد و حساسیت چندانی را برنینگیخت.
بیشتر بخوانید
آغاز پروژه «سینما ماشین» با «خروج» حاتمیکیا
واکنش سازمان سینمایی به درخواست اجرای طرح «سینما ماشین»
گزارش تصویری اکران «خروج» در سینما ماشین
تاکنون در اکرانهای فیلم سینمایی «خروج» در پارکینگ مجموعه برج میلاد تهران، قیمت بلیت هر برای خودرو ۴۰ هزار تومان تعیین شده و ۲ سرنشین امکان حضور در خودرو را دارند. در هر سانس نمایش فیلم، بلیتفروشی برای ۱۶۵ خودرو انجام میشود که مجموعا فروشی ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تومانی را در هر سانس به همراه دارد.
نخستین نمایش فیلم در این طرح، ۱۲ اردیبهشت ماه اتفاق افتاد و تا امروز، پارکینگ شماره ۳ برج میلاد، هرشب در ۲ سانس ۲۱ و ۲۳:۳۰ میزبان علاقهمندان بوده است.
نظرات مردم
به استناد نظرات ثبتشده در سایت فروش بلیت، اغلب افرادی که فیلم «خروج» را در سینماماشین تماشا کردهاند از تجربه تماشای فیلم با این شیوه به عنوان تجربه جذاب و جالب یاد کردهاند؛ اگرچه مسائلی مانند قیمت بلیت و نظم برگزاری برخی انتقادها را نیز برانگیخته است.
استقبال از «سینماماشین» به شکلی بوده که شمار کمی از بلیتهای سانسهای جمعهشب هماکنون باقی مانده و اغلب بلیتها به فروش رسیده است.
در حال حاضر زمزمههایی هم مبنی بر اجرای این طرح در شهرستانها و همچنین تداوم آن پس از بازگشایی سینماها شنیده شود.
فیلم «طلا» به کارگردانی پرویز شهبازی نیز که دومین فیلم اکران آنلاین بود، در صف نمایش در طرح سینماماشین قرار گرفته است.
اجرای طرح سینماماشین در ایران در رسانههای مطرح بینالمللی نیز بازتاب یافته و خبرگزاری آسوشیتد پرس، روزنامه ایندیپندنت، وبسایت هالیوود ریپورتر و همچنین شبکههای تلویزیونی ایبیسی و پیبیاس در گزارشهایی به این اتفاق اشاره کردهاند.
مصطفی قاسمیان
انتهای پیام/
There are no comments yet