هنوز نقش‌هایی برای سن ما وجود دارد/ با چرتکه نمی‌توان توانایی افراد را سنجید | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۴۶
شمسی فضل الهی در گفتگو با صبا:

هنوز نقش‌هایی برای سن ما وجود دارد/ با چرتکه نمی‌توان توانایی افراد را سنجید

شمسی فضل الهی بازیگر و گوینده رادیو معتقدست گاهی اوقات کم کاری پیشکسوتان در اثر  اشتباه محاسباتی کسانی است که به جای توجه به توانایی افراد به سن آنها توجه می کنند.

شمسی فضل الهی بازیگر سینما، تلویزیون، تئاتر و گوینده رادیو که این شب ها سریال «بوی باران» به کارگردانی محمود معظمی را روی آنتن شبکه یک دارد در گفتگو با خبرنگار صبا درباره نقش خود در این سریال عنوان کرد: من آنچه که از نقش خود متوجه شدم و توانم اجازه می داد بازی کردم و از نظر من صحبت از نقشی که در «بوی باران» ایفا کرده ام در حالی که سریال روی آنتن است، صحبت کاملی نیست و ترجیح می دهم اگر کسی از من توضیحی بخواهد در جلسه ای رسمی با حضور خود عوامل صحبت کنم.

وی افزود: در این شب ها که سریال روی آنتن است به عنوان مخاطب آن را نگاه و گاهی نکاتی را یادداشت می کنم تا اگر قرار شد جلسه ای رسمی با حضور عوامل مانند کارگردان، نویسنده و تهیه کننده داشته باشیم درباره آن نکات و نقش خود صحبت کنم.

این هنرمند پیشکسوت درباره اجرای برنامه «فرهنگ مردم» که سال هاست جمعه شب ها از رادیو ایران پخش می شود، مطرح کرد: از سال ۱۳۴۰ که این برنامه روی آنتن رفت من به عنوان مجری حضور داشتم اما نه به صورت منظم ولی ارتباط خود را با برنامه قطع نکردم و در حال حاضر حدود ۷ سال است که به صورت منظم اجرای این برنامه را با محمدمحسن رفیعی برعهده دارم.

فضل الهی که در نمایش های رادیویی زیادی ایفای نقش کرده با اشاره به اینکه نمایش هایی که در حال حاضر از وی پخش می شود قدیمی است، تصریح کرد: من مدتی است که با وجود پیشنهادهایی از سوی بچه های رادیو نمایش به دلیل دوری منزل نسبت به ساختمان رادیو و طولانی شدن زمان رفت و برگشت در ترافیک های تهران در نمایش های رادیویی حضور ندارم.

وی درباره قانون منع به کارگیری بازنشستگان در رادیو گفت: من بیشتر خودم را بازیگر رادیو می دانم تا گوینده و می خواهم بگویم به عنوان مثال برخی از نمایش های رادیویی به صدای فردی هفتاد ساله نیاز دارد و اگر از فرد مناسب برای آن نقش استفاده نشود به اصطلاح قلابی بودن آن به چشم می آید. این قانون برای به کارگیری جوان ها می تواند مناسب باشد اما آنها نیز باید کار مختص به خود را انجام دهند.

فضل الهی که حوزه رادیو، تلویزیون، سینما و تئاتر را مانند بچه ها خود می داند و آن ها را به یک اندازه دوست دارد، معتقد است کسی که هنر را انتخاب کرده، به آن علاقه مند و زندگی خود را صرف هنر کرده است کار در این حوزه ها برایش تفاوتی ندارد.

بازیگر سریال «بوی باران» با اشاره به اینکه عده ای به اصطلاح چرتکه به دست گرفته و بر اساس سن قضاوت می کنند که کسی از عهده کاری بر می آید یا نه، عنوان کرد: گاهی اوقات کم کاری پیشکسوتان در حوزه سینما، تئاتر و … در اثر اشتباه های محاسباتی کسانی است که به جای توجه به توانایی پیشکسوتان به محاسبه سن آنها می پردازند و با خود فکر می کنند مگر یک نفر چند سال می تواند کار کند.

دوبلور مجموعه تلویزیونی «سال های دور از خانه» افزود: بسیاری از جوان ها ممکن این فکر از ذهنشان بگذرد که چرا نقش را به ما که پا به سن گذاشته ایم، بدهند، اما هنوز نقش هایی برای ما که پیشکسوت محسوب می شویم، وجود دارد. برای من اتفاق افتاده است که پیشنهاد بازی در فیلم سینمایی به من داده شد اما به یک روز نکشید که نقش به فرد دیگری واگذار شده است. افراد دیگر مانند گذشته نیستند که برای سپردن نقش به امثال من ایستادگی کنند و سریع نقش را به فرد دیگری می سپارند.

فضل الهی در پایان با بیان اینکه هنوز عاشق هنر است، اظهار کرد: با عشقی که به هنر دارم هنوز دلم می خواهد در این حوزه فعالیت کنم اما تلاش می کنم زندگی خود را بدون لذت معنوی نگذارم و در مواقعی که کار نمی کنم به مطالعه می پردازم و از خواندن اشعار مولوی و حافظ لذت می برم.

عکس کنار خبر از برنا قاسمی است.

سپیده شریعت رضوی

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است