«ایران‌تیک» ارتباطی با «سمفا» ندارد/ سفارش سازمان سینمایی را انجام دادیم | پایگاه خبری صبا
امروز ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۴۹
بنیان‌گذار «ایران‌تیک» عنوان کرد:

«ایران‌تیک» ارتباطی با «سمفا» ندارد/ سفارش سازمان سینمایی را انجام دادیم

بنیان‌گذار سامانه «ایران‌تیک» توضیحات تفصیلی در ارتباط با نحوه‌ شکل‌گیری این سامانه و آغاز فعالیت آن در شیراز و نحوه‌ ادامه فعالیتش به صورت فراگیر و ملی ارایه داد.

به گزارش خبرگزاری صبا، محسن خباز بنیانگذار سامانه «ایرانتیک»، مدیرعامل موسسه فرهنگی و هنری شهر آفتاب شیراز و مدیر گروه سینمایی هنر شهر آفتاب درباره سامانه «ایران‌تیک» اظهار کرد: سامانه فروش «ایرانتیک» که زیر نظر موسسه فرهنگی هنری شهر آفتاب شیراز فعالیت می‌کند از حدود سال ۸۸ ۸۹ کار خود را آغاز و در زمینه فروش بلیت سینما و موسیقی و تئاتر خدمات رسانی کرد.

وی افزود: از سال ۹۴ و همزمان با آغاز به کار سینما فرهنگ شیراز، پردیس سینمایی گلستان و بازگشایی مجموعه فرهنگی سینمایی هنرشهر آفتاب شیراز، سامانه فروش بلیت «ایرانتیک» به صورت مستقل و جدا از پلتفرم سینماتیکت اقدام به فروش بلیت سینما کرد و همین امر باعث شد شیوه ارایه خدمات به مخاطبان سینما در شیراز با کیفیت مطلوبی صورت پذیرد.

مدیرگروه سینمایی «هنرشهر آفتاب» درباره علل ضرورت خدمت رسانی «ایران‌‌تیک» در سطح ملی عنوان کرد: بیش از هر چیز لازم میدانم از مجید مسچی مدیرعامل موسسه سینماشهر به واسطه نگاه بلند و تاثیر ایشان  در توسعه سینمای دیجیتال ایران تشکر کنم. در عین حال ما با توجه به تجربه هایی که در فروش بلیت در سامانه «ایرانتیک» داشتیم و با عنایت به مطالعات و پژوهش هایی که صورت گرفت به این نتیجه رسیدیم که با توجه به گسترش روزافزون سینمای ایران و مخاطبان، تنها یک پلتفرم نمی تواند همه نیازهای سینمای ایران و مخاطبان را برآورده کند و بر این اساس «ایرانتیک» را در سطح ملی بارگذاری کردیم.

خباز با اشاره به استقرار تیم تخصصی و کارشناسان در این زمینه گفت: با توافقی که میان موسسه فرهنگی هنری شهر آفتاب شیراز و شرکت «آژند پردازش بامن» شکل گرفت، راه اندازی «ایرانتیک» در سطح ملی آغاز شد و شرکت نگارگران سرزمین تماشا به مدیریت عاملی پویا شرکت بزازان از جوانان با نشاط و پر انگیزه که هم درک درستی از اتمسفر سینما دارد و هم دارای تحصیلات آکادمیک درحوزه مدیریت است، تاسیس شد که برای فعالیت مذکور سامانه طراحی شده مورد نظر نیازمند تغییر بود. در این میان سازمان سینمایی نیز برای آنکه بتواند به صورت متمرکز بر فروش سینمای ایران نظارت داشته باشد و با توجه به اهدافی که برای ارتقای شیوهفروش بلیت سینما داشتند به دنبال برنامه ای بودند که مجموعه های متعددی بتوانند بر یک بستر مشخص، اقدام به فروش بلیت آنلاین کنند.

بنیانگذار «ایرانتیک» با بیان اینکه راه اندازی سامانه های متعدد فروش بلیت سینما اقدامی هوشمندانه است، عنوان کردپیش تر به دلیل تکیه به یک سامانه، بروز هرگونه اختلال در آن موجب می‌شد خریداری بلیت از سوی مخاطبان با مشکل روبرو شود. همچنان که در ادوار گذشته در مقاطع بسیار کوتاهی این اتفاق افتاد و سینمای ایران از این ناحیه آسیب دید. برای برون رفت از این عارضه به نظر می رسید که سینمای ایران همچون دیگر بخش‌های خدماتی مثل سامانه های فروش بلیت هواپیما و باید در فضایی رقابتی قرار گیرد. این فضای رقابتی قطعا به انبساط اقتصادی سینمای ایران کمک خواهد کرد.  

وی ادامه داد: در نهایت با مذاکره سازمان سینمایی با مجموعه های مختلف و شرکت های فعال در زمینه فروش آنلاین، تصمیم بر آن شد سامانه «ایران تیک» نیز با توجه به تجربه‌هایی که دارد در این زمینه فعالیت کند. همچنین با توجه به سابقه گروه برنامه نویسی «ایرانتیک»، نرم افزار و سامانه ای با نام «سمفا» طراحی شد تا یک هاب و مرکز کنترل فروش بلیت آنلاین را در قالبی رقابتی بستر سازی کند.

مدیرعامل موسسه شهر آفتاب شیراز درباره برخی شائبه ها مبنی بر اینکه «سمفا» و «ایرانتیک» هر دو زیر نظر تیم فنی «ایرانتیک» اداره می شوند، اظهار کرد: سامانه «سمفا»، ارتباطی با «ایرانتیک» ندارد. گروه نرم‌افزاری «ایرانتیک» با توجه به تجربیاتی که از اتمسفر سینما داشتند سفارشی را که از سمت سازمان سینمایی به ما محول شده بود طراحی و پیاده سازی کردند و در اختیار این سازمان قرار دادند.

خباز یادآور شد: معتقدم این سامانه به نفع سینمای ایران است. سامانه «سمفا» با درکی که ما از آن داریم و با افق چشم اندازی که از سوی سازمان سینمایی برای آن در نظر گرفته شده است می تواند در یکی دو سال آینده تغییراتی در مدیریت سینمای ایران شکل دهد چراکه هم مخاطبان از این سامانه بهره خوبی خواهند برد و هم سینماگران و صاحبان آثار و سینماداران می توانند از این سامانه به بهترین نحو ممکن استفاده کنند و روند مدیریتی سینمایی ایران درحوزههای مختلف کاملا مکانیزه و هوشمند صورت پذیرد.

این سینمادار خاطرنشان کرد: هریک از گروه های ارایه کننده سامانه آنلاین فروش بلیت با چشم اندازی که دارند، می توانند کارهایی را برای توسعه اقتصاد سینمای ایران انجام دهند و این اتفاق، موجب هم افزایی و رونق سینمای ایران خواهد شد. تصور می کنم الگوهای فروش و ایده پردازی هایی که هر کدام از ما می توانیم داشته باشیم به رشد سینمای ایران کمک می کند. البته که لازمه آن، رشد همه جانبه سینمای ایران است و باید تمامی بخش های سینما هم به رشد و بالندگی برسند.

وی درباره مزیت های رقابتی «ایرانتیک» نسبت به دیگر سامانه های فروش عنوان کرد: این سامانه همان طور که از ابتدا یک رسانه جامع فروش بلیت در حوزه فرهنگ و هنر بوده است در فضای توسعه ای هم در همان شکل حرکت خواهد کرد. «ایرانتیک» قرار نیست صرفا در فضای سینما تنفس کند و بنا است در حوزه تئاتر و موسیقی هم فعالیت داشته باشد.

بنیانگذار «ایرانتیک» افزود: مجموعه سامانه های فروش بلیت سینما با نگاه به فصول مشترک با سامانههای دیگر میتوانند به ابزاری دست یابند که مخاطب بتواند با فراغ بال بیشتری دست به انتخاب بزند چرا که معتقدم از این پس کیفیت خدمات در این زمینه مهم تر از چگونگی فروش یک بلیت است.

خباز تاکید کرد: بهتر است به جای مانع تراشی ها، با کمک یکدیگر به رشد بستری کمک کنیم که در نهایت اقتصاد سینمای ایران را رشد می دهد. به عنوان یک سینمادار که مجموعههای متعدد سینمایی را با همکاران خود راهبری میکنم، اولویت نفع اندکی که سامانه فروش در بر خواهد داشت نیست، بلکه افزایش فروش بلیت سینما و ارتقای ضریب اشغال سینماها است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا می توان به اینکه «سمفا» به عدالت در سینمای ایران کمک می‌کند امیدوار بود، گفت: در صورتی که عدالت را مترادف با مساوات قرار ندهیم بله. عدالت بر مبنای تلاش بیشتر و شیوههای متعدد و متکثر فروش، فرضیه ای است که در بستر فعلی که سازمان سینمایی در سمفا تعریف کرده قابل اجرا است. رفع انحصار قطعا به رشد، بالندگی و هم افزایی منجر می‌شود. انحصار با هر کیفیتی باعث می شود میزان پویایی و تلاش یک مجموعه به کمترین میزان خود برسد چرا که رقیبی برای رقابت ندارد.

خباز در پایان تصریح کرد: امیدوارم ما سیاستگذاران و گردانندگان سامانههای فروش بلیت سینما با نگاهی کلان به موجودیت سینمای ایران به دور از جمود و ایستایی به رشد این صنعت کمک کنیم و به کمال مطلوب طراوت سینمای ایران است دست یابیم.

انتهای پیام/

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    114/077/276/500
  • بی‌بدن
    28/001/036/000
  • سال گربه
    20/697/483/000
  • آپاراتچی
    4/337/816/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    3/385/558/500
  • پرویز خان
    3/300/677/000
  • نوروز
    3/136/309/000
  • آسمان غرب
    2/879/984/500
  • مست عشق
    پیش فروش 1/424/095/000