رمان «قوها انعکاس فیل‌ها» برگزیده جایزه احمد محمود شد/ تجلیل از «پیاده» | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۳۱

رمان «قوها انعکاس فیل‌ها» برگزیده جایزه احمد محمود شد/ تجلیل از «پیاده»

برگزیده سومین دوره‌ جایزه‌ ادبی احمد محمود در بخش رمان اعلام شد.

به گزارش خبرگزاری صبا، سومین دوره‌ جایزه‌ ادبی احمد محمود که به خاطر وقایع متعدد در سال گذشته و شیوع بیماری کرونا نتوانست اختتامیه‌ای به شکل همیشه داشته باشد، با اعلام برگزیده‌ خود در بخش رمان به شکل مجازی، تندیس و جایزه‌ برنده را هم‌زمان با دوره‌ چهارم در زمستان نود و نه و در صورت ریشه‌کن‌شدن ویروس کرونا به او اهدا می‌کند.

بنابر نظر هیات داوران بخش رمان متشکل از محمد حسینی، کامران سپهران و امیر نصری از میان نامزدهای نهایی پنج‌گانه متشکل از «اعترافات هولناک لاک‌پشت مُرده» از مرتضی برزگر، «پیاده» از بلقیس سلیمانی، «خاموش‌خانه» از ساناز زمانی‌، «شکوفه‌های عناب» از رضا جولایی و «قوها انعکاس فیل‌ها» از پیام ناصر، ضمن تجلیل و اهدای لوحِ ویژه به رمان «پیاده» اثر بلقیس سلیمانی،  کتاب «قوها انعکاس فیل‌ها» از پیام ناصر را به عنوان بهترین رمان منتشرشده در سال ۱۳۹۷ انتخاب می‌کند.

بیانیه هیات داوران بخش رمان جایزه ادبی احمد محمود بدین شرح است:

«هیات داوران، رمان «پیاده» اثر بلقیس سلیمانی را شایسته تجلیل می‌داند. 

بلقیس سلیمانی در «پیاده» روایتی بومی از دوزخیان زمین ارائه می‌دهد. او به جای این که تکنیک‌های ادبی و شگردهای داستانی را نقطۀ عزیمت خود قرار دهد، مهار روایت را به دست شخصیتی قوی و ماندگار خود در قالب انیس می‌سپارد. با انتخاب مناسب و کاربست دقیق زاویه دید، برای اثر تراژیک خود فضای فاصله‌گیری خواننده را فراهم می‌آورد.

«پیاده» شاهدیست درخشان بر این امر که وقتی همه ارکان رمان در تسلط مطلق نویسنده باشد، دیگر انگار نه با اثری مصنوع بلکه با خودجوشی خلاق و طبیعی روایت سروکار داریم.

و رمان «قوها انعکاس فیل‌ها» اثر پیام ناصر را برگزیده نهایی اعلام می‌کند.

رمان از بدو ظهور خود دستی بر خیال داشته است و پایی در واقعیت. حال خیال و واقعیت دستمایه رمان «قوها انعکاس فیل‌ها»ست.

پیام ناصر در این رمان معماری‌ از رویا و خیال را پیش روی خواننده می‌گذارد اما حاصل برخلاف انتظار گمگشتگی در برابر شگفتی‌های این وادی نیست بلکه حظ فکورانه خواننده است.

نویسنده موفق شده است خیال را با برساخته‌های داستانی خود ماهرانه کنترل کند. هماهنگی بینش راوی با خط سیر روایت بر دلپذیری کار افزوده است. برخلاف نقص پایانبندی حتی بسیاری از رمان‌های موفق، پایان این رمان در طنزی فراوان بر کل اثر چفت و بست می‌زند و آن را مقاوم‌تر می‌سازد.

اگر یکی از کارکردهای ادبیات این است که به ما یادآور شود که جهان چیزی بیشتر از این دارد، «قوها انعکاس فیل‌ها» به شیوه بدیع و آمیخته با فانتزی و سرراستی این را می‌گوید. پیام ناصر موفق شده است در این رابطۀ تحسین‌برانگیزش از خیال و واقعیت، جهان خاص و یکتای خود را بیافریند و این دستاورد کمی نیست.»

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است