ابتذال در موسیقی معنا ندارد/ روایتی از انتشار آلبوم «گلهای خرم ۳» | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۰۵
دل‌نوشته به بهانه تولد همایون خرم؛

ابتذال در موسیقی معنا ندارد/ روایتی از انتشار آلبوم «گلهای خرم ۳»

رضا خرم فرزند زنده یاد همایون خرم آهنگساز و نوازنده پیشکسوت موسیقی ایرانی در نودمین سالروز تولد این هنرمند و همچنین انتشار «آلبوم گلهای خرم 3» یادداشتی را منتشر کرد.

به گزارش خبرگزاری صبا، همزمان با فرا رسیدن نودمین سالروز تولد زنده یاد همایون خرم آهنگساز و نوازنده ارزنده موسیقی ایرانی، رضا خرم فرزند این استاد فقید موسیقی ایرانی، به بهانه این روز و همچنین انتشار آلبوم «گلهای خرم ۳» با هنرمندی بابک شهرکی یادداشتی را منتشر و آن را در اختیار رسانه‌ها قرار داد.

در یادداشت رضا خرم آمده است:

«برخی افراد این توفیق را دارند که وجودشان در زمان حیات، منشا خدمت به جامعه، افزودن زیبایی به جهان، مرجع معتبر برای جویندگان، ایجاد آرامش و صلح و دوستی و آشتی، آوردن نشاط و شادمانی و امثال اینهاست؛ که این هم توفیق بسیار بزرگی است.

اما عده بسیار معدودی هستند که علاوه بر این، پس از پایان زمان حیات نیز منشا این حسنات هستند که نصیب کمتر کسی میشود. این افراد مورد عنایت خاص خداوند قرار گرفته اند و به تعبیری می توان گفت که به همین واسطه جاودانه می شوند.

فارغ از هرگونه تعصب و به گواه بسیاری از دوستان بر این باور هستم که پدر بنده؛ همایون خرم؛ این گونه بوده و هست.

قصد ندارم که در این یادداشت، نظر و عقیده ام را درباره عوامل و دلایل این اتفاق خجسته و مبارک بیان کنم و تنها اشاره ای تیتروار به چند عامل اصلی می کنم تا به امید خدا در فرصتی مناسب در این باب، مفصل گفتگو و هم اندیشی شود.

از دید بنده عوامل زیر بسیار کارساز و موثر بوده اند:

۱-خانواده بسیار اصلی و روشن و آزاد اندیش، به ویژه مادرکه این بستر را در خانواده فراهم کرد / ۲-حس کنجکاوی و طلبگی بسیار بالا در پدر / ۳-اراده و همت و پشتکار مثال زدنی  / ۴-طبع لطیف و قلب رقیق و رئوف و مهربان/ ۵-بخت بلند که استاد بی همتا ابوالحسن صبا او را به شاگردی پذیرفت / ۶- هوش سرشار در انواع مختلف اجتماعی علمی و غیره  / ۷- تحصیل در رشته مهندسی برق و درک عمیق و ریشه ای ریاضیات / ۸-سلوک خاص در زندگی و حرکت در مسیر تزکیه دل که این عامل محیط بر سایر عوامل بود

امروز نودمین سالروز تولد پدر است و یکی از اموری که پس از درگذشت پدر، پررنگ تر و فعال تر شد، مراجعه مجدد و مداقه بیشتر در آثار ایشان بود که به اعتقاد من منشا اثرات بسیار مفیدی به ویژه در جوانان و نوجوانان و حتی کودکان است.

فارغ از انتشار آلبوم های متعدد از بازخوانی آثار همایون خرم و یا انتشار برخی نواخته های ایشان، مجموعه ای بی کلام از آثار پدر تحت عنوان «گلهای خرم» به همت دوست و برادر نازنینم، فرزند هنری همایون خرم، هنرمند برجسته بابک شهرکی عزیز در اختیار اهالی هنر قرار گرفت.

نوازندگی ویولن، همراهی پیانو و تنظیم برای این دو ساز را بابک شهرکی با چیره دستی و احساسی سرشار انجام داده است.

مجموعه «گلهای خرم -۱» و «گلهای خرم ۲» که هرکدام شامل هشت اثر از همایون خرم است در سال های اخیر منتشر شده و مورد توجه و استقبال بسیار خوبی قرار گرفت.

به یاری خداوند مهربان و به یمن و برکت نودمین سالروز تولد همایون خرم، مجموعه «گلهای خرم ۳» در هفته جاری منتشر و در دسترش علاقه مندان قرار می‌گیرد.

این آلبوم هیچ توضیحی ندارد جز اینکه باید قدرت سازندگی و خلاقیت و نوآوری همایون خرم در آثاری متنوع و نیز توانایی و احساس و درک بالای شاگرد خلفش  بابک شهرکی را شنید.

تمام آلبوم بسیار شنیدنی و جذاب است. اما در اینجا توجه شما را به دو مورد بیشتر جلب می کنم:

۱-قطعه «موج» در افشاری و قطعه «نهفته» در اصفهان؛ چرا که این قطعات به شهرت سایر قطعات نبوده و کمتر شنیده شده اند. من پیش بینی می کنم که تعداد کمی از مخاطبان این قطعات را بشناسند. من از این اتفاق بهره برداری می کنم تا نظر عزیزان را در مورد قطعه ای که کلام آن را نمی دانند و نمی توانند در ذهن تصور و زمزمه کننده جویا شوم. نتیجه این نظر سنجی، ارزش و مقبولیت موسیقی را از منظر مخاطب عام نشان خواهد داد.

البته باید توجه داشت که پدر، این آهنگ ها را به این نیت ساخته که روی آن کلام گذاشته شود، اما می تواند محک خوبی باشد .

بدیهی است که برای اظهار نظر صحیح تر لازم است، چندین بار و در خلوت و با تمرکز شنیده شوند.

با بابک شهرکی به این نتیجه رسیدیم که بعد ازاین در هر آلبوم یک یا دو قطعه این چنین مهجور به عزیزان ارائه شود و بر این باورم که باعث توجه و اتفاقات بسیار خوبی به ویژه در اهالی حرفه ای موسیقی و موسیقیدانان خواهد شد.

۲-قطعه ضربی در سه گاه که به نوعی سورپرایز این مجموعه است.

 این قطعه را بنده و بابک عزیز به طور ویژه تقدیم به عزیزان می کنیم تا دراین دنیای پر دغدغه، گرفتار و آشفته ، نشاط آور و شادی بخش باشد که یکی از عمیق ترین و پاک ترین شادی ها ، از از راه موسیقی است.

این قطعه مهر محکمی می زند، در تایید جمله ارزشمند پدرم همایون خرم که می فرمود: «ممکن است گاهی کلام مبتذل شود، اما ابتذال در موسیقی معنا ندارد»

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است