کودک و نوجوان به مطبوعات کاغذی نیاز دارد/ تدوین چند کتاب کودک | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۳:۴۳
علی کاشفی در گفتگو با صبا:

کودک و نوجوان به مطبوعات کاغذی نیاز دارد/ تدوین چند کتاب کودک

نویسنده و پژوهشگر ادبیات کودک از آخرین فعالیت‌هایش در دوران کرونا و وضعیت کنونی مطبوعات ایران گفت.

سید علی کاشفی خوانساریعلی کاشفی خوانساری نویسنده و پژوهشگر ادبیات کودک در گفتگو با خبرنگار ادبیات خبرگزاری صبا درباره آخرین فعالیت‌هایش گفت: کرونا و عواقب آن مثل تعطیلی کتابفروشی‌ها و برگزار نشدن نمایشگاه کتاب و همچنین بحث‌هایی مثل تحرم‌ها باعث شده حوزه نشر و به ویژه نشر کتاب کودک شرایط بسیار بدی داشته باشد به همین دلیل ما نویسنده‌ها هم خیلی از فرصت‌های کاری را از دست داده‌ایم و امکان انتشار کارهای جدید برای نویسنده‌ها چندان فراهم نیست.

وی ادامه داد: آخرین کتابی که از من منتشر شد، کتابی بود به نام «عزم و رزم و قصه» که در این کتاب مجموعه مقالات و نوشته‌هایم درباره ادبیات دفاع مقدس را از سال ۷۱ تا ۹۸ گردآوری کرده بودم و انتشارات گویا آن را منتشر کرد.

سردبیر فصلنامهٔ نقد کتاب کودک و نوجوان و سروش نوجوان عنوان کرد: کتاب های زیر چاپم شامل یک مجموعه پنج جلدی است به نام «من مسلمانم» در انتشارات به‌نشر آستان قدس رضوی، «دایره‌المعارف سینما برای نوجوانان» در انتشارات محراب قلم و کتابی به نام «شاهنامه شاه خورشید چهر» درباره منظومه حمله حیدری در نشر گویا و کتابی مشتمل بر مجموعه مقالاتم درباره نقد ادبیات کودک و نوجوان به‌نام «از نقد گفتن» در انتشارات او است.

کاشفی افزود: کتابی که این روزها مشغول نگارشش هستم جلد دوم «تاریخ ادبیات دینی کودک و نوجوان» است که این جلد به دوره قاجار می‌پردازد که جلد اول آن به دوران پیشامدرن و قبل از شکل‌گیری صنعت چاپ پرداخته بود. همچنین مجموعه مقالاتی را با موضوع قصه‌گویی گردآوری کردم که به شکل یک گاهنامه منتشر خواهد شد که گاهنامه مطالعات قصه‌گویی است با نام «شهرزاد». این گاهنامه شامل مجموعه مقالاتی است که از نویسندگان مختلف دریافت کردم و در حال تدوین آن به شکل یک کتاب هستم.

نویسنده کتاب «روزنامه‌جات عهد بوق» در بخش دیگر صحبت هایش درباره وضعیت کنونی مطبوعات گفت: به طور کلی درباره وضع مطبوعات می‌توان گفت که در تمام دنیا مطبوعات کاغذی با مشکلات و تغییراتی روبه‌رو بوده‌اند اما این به معنای حذف کامل مطبوعات کاغذی از چرخه صنایع فرهنگی نیست.

وی با اشاره به اینکه در کشور ما مشکلات مطبوعات مضاعف بوده است، گفت: ما مساله نهادینه نشدن فرهنگ مطالعه را از قبل داریم، مشکلات ناشی از تحریم و قیمت کاغذ و همچنین مشکلات معیشتی مردم هم بسیار جدی شده است. با این همه گرچه در دوران اخیر تعداد زیادی از مطبوعات کودک و نوجوان دچار افول شده‌اند و یا از انتشار بازمانده‌اند اما به نظر من مطبوعات کودک و نوجوان تعطیل نخواهند شد.

نویسنده کتاب «دعواهای ادبی» گفت: مطبوعات کودک و نوجوان برخلاف بسیاری از انواع مطبوعات همچنان به شکل کاغذی منتشر خواهند شد، زیرا مخاطبان این نشریات نیاز به ورق زدن کتاب و بازی کردن با آن و همچنین نقاشی کردن روی مجلات دارند. به نظر من از جمله گونه‌های مطبوعات که با گسترش فضای مجازی همچنان زنده می‌مانند مطبوعات کودک و نوجوان هستند.

وی در پایان اظهار کرد: در ایران هم به دلیل مشکلات ناشی از تحریم‌ها و سوءمدیریت ها بودجه دستگاه‌های دولتی کم شده و طبیعتا از اولین بخش‌هایی که تعطیل می‌شود، بخش‌های فرهنگی مربوط به کودکان است. به نظر من روزبه‌روز شاهد تعطیلی تعداد بیشتری از نشریات کودک و نوجوان دولتی خواهیم بود اما حتی در این شرایط هم برخی مجلات خصوصی حرفه‌ای کودک و نوجوان که به مخاطب و سلایق و نیازهایش توجه دارند می‌توانند زنده بمانند و به انتشار خود ادامه دهند.

احمدرضا معراجی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است