عکس‌ها و روایت عکاسی که به دل کرونا زد/ خطر مرگ! | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۴:۵۷
گفتگوی صبا با مرتضی نیکوبذل؛

عکس‌ها و روایت عکاسی که به دل کرونا زد/ خطر مرگ!

مرتضی نیکوبذل از جمله عکاسانی است که به دل کرونا زده و در مناطق پرخطر به عکاسی پرداخته و عکس هایی جالب ثبت کرده است.

مرتضی نیکوبذل هنرمند عکاس درباره جدیدترین فعالیت خود به خبرنگار حوزه تجسمی صبا گفت: پروژه عکاسی «داستان کرونایی ایران» را از دهه اول بهمن ماه ۹۹ شروع کردم و همچنان مشغولم و امیدوارم هرچه سریعتر بتوانم آن ها را عرضه کنم.

وی با اشاره به عکاسی در شهرهایی که به لحاظ شیوع ویروس کرونا مناطق قرمز، سفید و نارنجی بودند، بیان کرد: به جز تهران به مکان های مختلف شهر قم به‌عنوان دروازه ورودی کرونا و شهر قرمز رفتم و دقیقا با ورودم به آنجا اماکن مذهبی بسته شدند و سفری هم به کلاردشت، شهری با وضعیت سفید داشتم.

نیکوبذل با اعلام اینکه در شهر قم از بهشت معصومه، خاکسپاری مورد کرونایی و … عکاسی کرده است، توضیح داد: در تهران به جز عکاسی از برخی مکان ها قرار شد که در بهشت زهرا عکاسی کنم اما تاکنون اجازه چنین کاری به ما نداده اند ولی امیدواریم پس از پخش فیلم هایی توسط صداوسیما از غسالخانه و مراسم خاکسپاری مربوط به بیماران کرونایی، مجوز ما هم صادر شود.

این عکاس ادامه داد: جالب اینجاست در کلاردشت هم که به‌ عنوان شهری با موقعیت سفید عکاسی کردم می گفتند یکی از شهرهایی است که نمازجمعه در آنجا برگزار می شود اما ما رفتیم و اینگونه نبود ولی زندگی ها فرم عادی خودش را داشت.

نیکوبذل درباره عکاسی از شهری با وضعیت نارنجی کرونایی، گفت: تاکنون از مناطق سفید و قرمز عکاسی کردم و نارنجی مانده که اگر هم عکاسی نکنم اتفاقی نمی افتد چون جریان های آن شبیه منطقه قرمز است از سویی چون هزینه های این پروژه برعهده خودم است باید به گونه ای برنامه ریزی کنم که بتوانم به اولویت هایم بپردازم.

این عکاس با اشاره به اتفاقی خاص در انجام این پروژه، تصریح کرد: همه جریان ها در چنین شرایطی خاص است و نمی توان برای آن ها اولویت بندی کرد اما یکی از اتفاقات خاص برای من به‌عنوان فتوژورنالیست این بود که در کشوری کاملا مذهبی و در شهر قم که معتقدند اماکن مذهبی از کثیفی مبراست و بیماری نمی تواند به آنجا نفوذ کند اما این مکان ها هم با هدف حفظ سلامتی مردم و جلوگیری از گسترش ویروس، تعطیل شد. من هم این شانس را داشتم که زمان تعطیلی در حرم حضرت معصومه(ع) باشم و عکس العمل های مختلف مردم به این موضوع را عکاسی کنم.

وی درباره دوری دو ماهه از خانواده با هدف حفظ سلامتی آن ها، اظهار کرد: برای حفظ سلامتی خانواده ام دو ماه را در یک هتل-آپارتمان گذراندم چون سوژه ای را که عکاسی می کردم خطر مرگ داشت.

نیکوبذل در پایان با تحلیل اوضاع عکاسان در مدت تعطیلی کرونایی عنوان کرد: بچه هایی که حقوق ثابت دارند زندگی را پیش می برند اما عکاسان آزاد که منابع مالی ندارند شرایط خوبی ندارند.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است