جادوی افسانه‌ها را دوست دارم/ بچه ها با «کچل کفترباز» می خندند | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۵۱
آزاده انصاری در گفتگو با صبا:

جادوی افسانه‌ها را دوست دارم/ بچه ها با «کچل کفترباز» می خندند

کارگردان «کچل کفترباز» با اشاره به پروسه 6 ماهه تولید این نمایش، آثاری را که در آنها داستان های قدیمی به تصویر کشیده می شوند محلی برای پاسخ به پرسش های ذهنی کودکان دانست.

آزاده انصاریبه گزارش خبرنگار صبا، نمایش «کچل کفترباز» نوشته نسرین خنجری و به کارگردانی آزاده انصاری اقتباسی از کتابی به همین نام اثر صمد بهرنگی است که توسط انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به انتشار رسیده است. این نمایش تا ۳۱ خرداد در سالن کانون روی صحنه است.

آزاده انصاری در گفتگو با خبرنگار صبا با اشاره به علاقه زیادش به افسانه ها و قصه های قدیمی گفت: دلیل این علاقه جادوی این افسانه ها است که من را محسور و مجذوب خود می کند. داستان های قدیمی ضمن اینکه شیرین، جذاب، رویاگونه و خیال انگیز هستند در درون خودشان نکات و اندرزهایی دارند که می توانند هم ارزش ادبی داشته باشند و هم پاسخ گوی خیلی از مسایل و سوالات ذهنی کودکان باشند.

وی با اشاره به پروسه ۶ ماهه آماده کردن «کچل کفترباز» در مورد طراحی عروسک های این نمایش عنوان کرد: این دومین کار کودک من است و بیشتر کار عروسکی بزرگسال کار کردم. در این ۲۰ سال نمایش هایم بیشتر برای محدوده سنی بالای ۱۲ سال بوده است اما «کچل کفترباز» مخاطب بالای سه سال را در بر می گیرد.

این کارگردان تئاتر با اشاره به اینکه برای طراحی عروسک خودش را جای کودک می گذارد، گفت: همیشه سعی می کنم در طراحی و انتخاب عروسک آن جادو، جذابیت و شیرینی وجود داشته باشد. مهمترین بخش کار برای ما در در نمایش «کچل کفترباز» این بود که عروسک ها پر از رنگ و البته شیرین باشند برای نمونه در این نمایش یک پیرزن وجود دارد که سر و دستش از بدن جدا می شود و لحظات شگفت انگیزی برای کودک بوجود می آورد. وقتی این پیرزن هنگام عصبانیت یا تعجب سرش بالا می رود سالن از خنده بچه ها پر می شود.

انصاری کار کردن با افرادی را که قبلاً با او سابقه همکاری داشته اند یکی از علت های مهم به سرانجام رسیدن نمایش جدیدش دانست و بیان کرد: من
با تیمی که در این نمایش با آنها کار می کنم تفاهم خوبی با هم داریم و زبان و نگاه هم را می شناسیم. مهمتر اینکه پروسه تمرین و اجرا برای ما یک سفر هیجان انگیز، جذاب و دوست داشتنی است. من معتقدم ما در گروه نمایشی باید در کنار هم لحظات خوشی فراهم کنیم تا که این لحظات خوش به مخاطبانمان منتقل شود. 

این کارگردان در پایان ضمن ابراز خرسندی از گروهش گفت: خوشبختانه من گروه خوبی دارم که چند سالی است که با هم کار می کنیم. از طراح عروسک که سهیلا باجلان است تا بچه های بازیگر یک سفر طولانی چندین ساله با هم داشتیم و همیشه در کنار هم بودیم. ما نگاه همدیگر را کاملاً می شناسیم. این یک اتفاق دوطرفه است که در مداوت و استمرار کاری شکل می گیرد.

نمایش «کچل کفترباز» از ۱۶ اردیبهشت تا ۳۱ خرداد در سالن کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در پارک لاله هر شب ساعت ۱۹:۳۰ پذیرای علاقه مندان است. از دیگر عوامل این نمایش می توان به بازیگران فرزین محدث، مینووش رحیمیان و مهرنوش شریعتی اشاره کرد.

محمدفواد وکیلی

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است