جمع آوری کتاب نخستین کارگاه اینترنتی هنر معاصر با مدیریت احمد نادعلیان | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۴۵

جمع آوری کتاب نخستین کارگاه اینترنتی هنر معاصر با مدیریت احمد نادعلیان

نخستین کارگاه اینترنتی هنر معاصر به همت احمد نادعلیان و با حمایت اداره کل هنرهای تجسمی و موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر در حال برگزاری است.

به گزارش صبا به نقل از واحد ارتباطات و رسانه اداره کل هنرهای تجسمی، هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی گفت: یکی از مهمترین اهداف این اداره کل، حمایت از هنر و هنرمندان است. در این روزهای سخت و دشوار کرونا، قرنطینه و ضرورت فاصله‌گذاری اجتماعی ما وظیفه خودمان دانستیم تا از ایده‌های ناب و رویدادهای منحصر به فرد درباره هنرهای تجسمی با رویکرد مجازی و اینترنتی حمایت کنیم.

وی افزود: نخستین کارگاه اینترنتی هنر معاصر که به همت احمد نادعلیان مجری و ایده پرداز این رویداد در حال برگزاری است از این دسته رویدادهاست که در این روزهای سخت کرونایی هنرمندان با کمک و حمایت استادشان دست به خلق آثاری در دنیای مجازی زدند و از ایده تا اجرا را در فضای مجازی به تماشا خواهند گذاشت.

مدیرکل هنرهای تجسمی با بیان اینکه از سال گذشته با حمایت اداره کل طرح برگزاری کارگاه‌های هنر محیطی نادعلیان را در برنامه داشته است، اظهار کرد: پیش از دوران کرونا اداره کل هنرهای تجسمی و موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر با احمد نادعلیان توافقنامه داشت تا پنج کارگاه هنر محیطی را در پنج استان کشور برگزار کنند که تاکنون دو کارگاه به صورت حضوری در ایلام در حاشیه بیست و ششمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان سال گذشته و شهر یزد در کنار نخستین همایش ملی شیوه‌های ارایه در هنرجدید برگزار شد. بنا بود در بهار سال جاری نیز شاهد کارگاه هنر معاصر در استان دیگری باشیم که متاسفانه به دلیل شیوع بیماری کرونا و ضرورت فاصله‌گذاری اجتماعی از برگزاری چنین کارگاهی معذور شدیم و احمدنادعلیان طرح برپایی نخستین کارگاه اینترنتی هنرمعاصر را مطرح کردند و ما نیز از این ایده استقبال کردیم.

احمد نادعلیان مجری و ایده پرداز این رویداد نیز در ادامه گفت: ما برای برگزاری نخستین کارگاه اینترنتی هنر معاصر، فراخوانی را حدود سه ماه پیش منتشر کردیم و سعی من بر این بود که نخستین دوره کارگاه از شاخصه های کیفی بالایی برخوردار باشد تا در دوره اول افراد تحصیلکرده در این حوزه، در کارگاه شرکت کنند. به همین سبب داشتن مدرک حداقل کارشناسی در یکی از رشته‌های هنری را به عنوان اصل شرکت در کارگاه مطرح کردم. در نهایت حدود ۳۰ نفر که همه دارای مدرک دانشگاهی بودند و دو سه نفر نیز مدرک دکترای هنری داشتند در این رویداد شرکت کردند. در فراخوان این کارگاه قید شده بود که ایرانیان خارج از کشور نیز می‌توانند با ارایه رزومه و بعد از پذیرفته شدن در کارگاه حضور یابند و ما افرادی را از قبرس، آلمان و کانادا در این کارگاه داریم که آثار خوبی را ارایه کرده‌اند.

وی اضافه کرد: روند برگزاری این کارگاه به این شکل بود که نخست تعریفی تئوریک از هنر معاصر و تلاقی آن با هنر جدید برای شرکت کنندگان ارایه کردیم و موضوع را در گروه مجازی به شور و بحث گذاشتیم پس از آن این نکته برایمان مبهم بود که به سوی یک اثر واحد برویم که هر شرکت کننده قسمتی از آن را به صورت یک کار مستقل خلق کرده و یا هر هنرمند اثر جداگانه‌ای را به سرانجام برساند. در نهایت تصمیم بر آن شد هر فرد شرکت کننده پروژه واحدی را به تماشا بگذارد.

این مجری و ایده پرداز با اشاره به برگزاری جلسات شبانه با همه شرکت‌کنندگان در گروه‌های مجازی بیان کرد: حدود سه ماه با شرکت‌کنندگان این کارگاه جلسات شبانه‌ای را در گروه‌های مجازی برگزار کردیم و از ایده تا اجرا و خلق آثارشان با هم بحث و گفت وگو کردیم. گاهی این تجزیه و تحلیل‌ها تا جایی پیش می‌رفت که موضوع و نحوه اجرای اثر را دستخوش تغییر قرار می‌داد. در واقع تمامی آثار این کارگاه اینترنتی در یک فرآیند تعاملی خلق شده است.

نادعلیان با بیان این نکته که از تمامی آثار هنرمندان کتاب دیجیتال تهیه و در فضای مجازی انتشار خواهد یافت، مطرح کرد: تاکنون آثار حدود ۱۵ نفر از هنرمندان به صورت فایل pdf در کتاب مجازی این رویداد ارایه شده است. ما منتظر بقیه کارها هستیم تا در نهایت یک کتاب دیجیتال با لوگوی طراحی شده برای این رویداد در فضای مجازی منتشر شود. حتی کسانی که فقط در بخش تئوری این کارگاه شرکت داشتند نیز رزومه‌شان به صورت pdf در کتاب مجازی منتشر خواهد شد.

وی در پایان عنوان کرد: مالکیت مادی و معنوی آثار متعلق به هنرمندان است و چنانچه بخواهد با این آثار در جشنواره و یا نمایشگاهی شرکت کند از سوی برگزارکنندگان این رویداد بلامانع است. ما امیدوارم که با بهتر شدن شرایط موجود در جامعه و شیوع ویروس کرونا بتوانیم این آثار را نمایشگاهی به نمایش بگذاریم.

نخستین کارگاه اینترنتی هنر معاصر از سه ماه پیش طی فراخوانی توسط احمد نادعلیان کارش را آغاز و اکنون در حال جمع آوری کتاب pdf این رویداد همراه با لوگوی طراحی شده است.

اسامی هنرمندان شرکت کننده در کارگاه اینترنتی هنر معاصر متعاقبا اعلام می‌شود.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است