یک ماه سفر با «مسافر ماه»/ برنامه‌ای که سیل زدگان را فراموش نکرد | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۵۵
شبی در پشت‌صحنه برنامه رمضانی؛

یک ماه سفر با «مسافر ماه»/ برنامه‌ای که سیل زدگان را فراموش نکرد

«مسافرماه» ویژه برنامه رمضانی شبکه دو سیما در این شب ها سعی کرد ضمن معرفی الگوهای موفق به جامعه یادی هم از سیل زدگان کرده و آنها را از یاد نبرد.
به گزارش خبرنگار صبا، «مسافر ماه» یکی از ویژه برنامه های رسانه ملی به مناسبت ماه مبارک رمضان به تهیه کنندگی احسان ارغوانی و اجرا و سردبیری محسن آزادی است که هر شب بعد از خبر ۲۲:۳۰ از شبکه دو سیما روی آنتن می رود.
در یکی از شب ها ضبط برنامه این فرصت فراهم شد تا سری به پشت صحنه «مسافر ماه» بزنم. کمی مانده به نیمه شب به ساختمان شبکه دو در انتهای خیابان الوند و پشت صحنه «مسافر ماه» رفتم؛ جایی که سازندگان برنامه سعی کرده بودند به ساده ترین حالت ممکن برنامه شان را روی آنتن بفرستند و به گفته تهیه کننده، حتی در انتخاب اسم هم آن را رعایت کرده اند زیرا «مسافر ماه» نشان دهنده یک سفر معنوی به سوی خدا است.
معیار دعوت از مهمانان چیست؟
زمانی که داخل ساختمان شدم صدای عوامل برنامه که مشغول دیدن بازی نیمه نهایی جام حذفی بین دو تیم پرسپولیس و سپاهان هستند به صورت مبهم شنیده می شد. در فرصتی که به پخش مانده سلام علیکی با احسان ارغوانی تهیه کننده برنامه داشتم و از شکل گیری برنامه پرسیدم. وی ابتدا از روند دعوت از مهمانان به برنامه می گوید و اشاره دارد از مهمانی به برنامه دعوت می کنند که پس از طی سختی ها در زندگی به موفقیت رسیده است هر چند سلبریتی نباشد.
ارغوانی معتقد است وقتی سوژه های اجتماعی از دل زندگی مردم بیرون بیاید، هیچگاه تکراری نمی شوند.
دکور ساده برنامه باعث تعجبم شده است و نمی دانم به دلیل کمبود بودجه این اتفاق افتاده و یا بی دقتی هنری. از ارغوانی دلیل آن را می پرسم که می گوید: ما یک برنامه رمضانی هستیم که می خواهیم ساده زیستی را نشان دهیم و وقتی چنین هدفی داریم خودمان نمی توانیم دچار تجملات باشیم. سادگی دکور اتفاقی نیست بلکه به آن فکر کرده ایم.
تهیه کننده باید برنامه امشب را مدیریت و نظارت کند و صحبتمان به درازا نمی کشد. در این بین سیما رامین نیا را مبی بینم که مسئولیت کشف سوژه و هماهنگی های پس از آن را در «مسافرماه» بر عهده دارد. وی که سابق روزنامه نگار بوده معتقد است حضور خبرنگاران در تیم اتاق فکر برای انتخاب سوژه ها در برنامه موثر بوده است چراکه سوژه های دیده نشده را می شناسند.
در حال گفتگو هستیم که روح الله نورموسوی مدیر تولید «مسافر ماه» نیز به جمع اضافه می شود. او از آیتم های برنامه که شامل «قرار خصوصی»، «به رنگ خدا» و «سفرنامه باران» است، می گوید. «قرار خصوصی» آیتمی درباره قول و قرارهای انسان با خدای خود است و آیتم «به رنگ خدا» به رابطه کودکان با خدا می پردازد. «سفرنامه باران» نیز آیتمی مخصوص مناطق سیل زده است.
به گفته وی، بخش اعظم آیتم ها را قبل از ماه رمضان شروع کرده اند. «سفرنامه باران» شاید مهم ترین آیتمی باشد که نورموسوی روی آن تاکید دارد زیرا این بخش با پوشش مناطق سیل زده استان خوزستان و لرستان سعی کرده است با پهن شدن سفره ماه رمضان سفره سیل را نیز داخل برنامه بیاورد تا مخاطبان ببینند کمک هایشان به دست آنها می رسد و هنوز هم مردم آن مناطق به کمک نیاز دارند.
نورموسوی می گوید: در بخش «سفرنامه باران» سعی کردیم فعالیت های «بنیاد برکت» و «دیده بان مردم» در خوزستان را نشان دهیم. بیشتر مناطق را با خودرو سفر و گزارش جداگانه ای برای هر یک از مناطق سیل زده تهیه کردیم. ما در این آیتم ها سعی کردیم فرصتی فراهم کنیم تا مردم مناطق سیل زده صحبت کنند.
گفتگویم با مدیر تولید که تمام می شود یک دقیقه مانده تا برنامه روی آنتن برود و من نیز در پشت صحنه در کنار یکی از سه فیلمبردار برنامه قرار می گیرم.
در شروع برنامه، محسن آزادی مجری با صحبت از ماه مبارک رمضان و فضیلت شب های قدر برنامه را آغاز می کند. بخش اول با پخش آیتم «سفرنامه باران» به پایان می رسد.
مجری برنامه در بخش دوم مروری دارد بر برنامه دوشنبه شب ششم خرداد و از رسالت «مسافر ماه» می گوید که هدفش معرفی افرادی است که با دست خالی تصمیم گرفته اند حال مردم را خوب کنند. این بخش نیز با پخش آگهی های بازرگانی به پایان می رسد.
بحث فوتبال به برنامه کشیده می شود
«مسافر ماه» در ۸ خرداد میزبان سید میعاد صالحی مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری در سالروز تولدش است. مهمان با یکی از همراهان خود وارد استودیو شده تا برای گفتگو آماده شود. بحث بازی فوتبال هم چنان داغ است و آزادی از مهمان می پرسد طرفدار پرسپولیس است یا استقلال و مهمان با لبخند پاسخ می دهد ایران سرای من است.
در بخش اول گفتگو، مجری سوابق مهمان برنامه را با مخاطبان در میان می گذارد و سپس او را معرفی می کند و تصویر روی مهمان می رود. میعاد صالحی از سوابق خودش می گوید و در پایان این بخش آزادی می گوید حتما در گفتگو درباره حقوق بازنشستگان نیز صحبت می کنند.
برای شروع بخش دوم گفتگو سه دقیقه استراحت اعلام می کنند و آیتم «به رنگ خدا» برای مخاطبان پخش می شود. در این زمان سید میعاد صالحی از ارغوانی و آزادی درباره سوالاتی که قرار است از وی پرسیده شود، پرس و جو می کند.
با پایان پخش آیتم به ادامه گفتگو برمی گردیم و آزادی از مهمان برنامه می خواهد از حضور خود در عرصه های مختلف بگوید. این بخش با پخش گزارش شب قدر به پایان می رسد.
در بخش سوم گفتگو مهمان برنامه از حضور نداشتن نسل سوم در عرصه های مختلف گله می کند و از نسل دوم می خواهد کارها را به نسل سوم واگذار و اجازه بدهند به روش خود کشور را اداره کنند و البته آنها به عنوان پیشکسوت در کنار جوانان باشند. مهمان برنامه درباره چهار رویکرد شفافیت، فسادستیزی، جوانگرایی به مفهوم عام و شایسته گرایی و نخبه گرایی به مفهوم خاص که می خواهد در صندوق اجرا کند، می گوید. این بخش با پخش نماهنگ تمام می شود.
در بخش پایانی بالاخره مجری به وعده اش عمل کرده و از برنامه های صالحی برای صندوق بازنشستگی کشوری می پرسد و با اینکه صحبت مهمان برنامه هم چنان ادامه دارد و عوامل برنامه از پخش درخواست کرده بودند زمان بیشتری در اختیار آنها قرار بدهد اما برنامه ساعت ۱۲:۴۵ به پایان می رسد.
با پایان برنامه عوامل در حال جمع کردن وسایل هستند و ارغوانی از حضور مهمان تشکر می کند و گپی با هم می زنند. آزادی پس از خداحافظی با مهمان از من دعوت می کند به اتاق گریم برویم و گپی کوتاه داشته باشیم.
آزادی از حضور خود در مرکز صداوسیمای استان فارس و تجربه اجرای کار مناسبتی در برنامه «عقیق» شبکه پنج تهران در ماه مبارک رمضان می گوید.
 
برنامه مناسبتی برای مردم تکراری نمی شود
مجری و سردبیر برنامه اجرای کارهای مناسبتی را به دلیل زمینه مذهبی بیشتر می پسندد و معتقد است برنامه های مناسبتی برای مردم تکراری نمی شود و برای اجرای اینگونه برنامه ها باید مطالعه و تحقیق کرد.
آزادی هم چنین اشاره می کند که بازخورد برنامه تا این لحظه نشان می دهد به اصلی ترین هدف خود یعنی حال خوب مردم رسیده اند.
ساعت حدودا ۱۲:۵۰ است که گفتگو با مجری برنامه به پایان می رسد. آزادی که هنوز پرانرژی است از حضور من در برنامه تشکر می کند، از اتاق گریم خارج می شود و به سمت درب خروجی حرکت می کند. عوامل برنامه برای بدرقه مهمان در راهرو ساختمان قرار دارند و با او از ساختمان خارج می شوند.
یک شب در پشت صحنه «مسافر ماه» به پایان می‌رسد؛ ویژه برنامه مناسبتی که به دنبال سوژه های نو بوده و با مردم مناطق سیل زده نیز ابراز همدردی کرده است.

سپیده شریعت رضوی

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است