نمایش شیر­زن، پرنده و جنگل‌های هیرکانی در «۱×۳» | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۴:۳۹

نمایش شیر­زن، پرنده و جنگل‌های هیرکانی در «۱×۳»

نمایشگاه «۱×۳» از تاریخ 31 مرداد تا 5 شهریورماه در نگارخانه انتظامی برپا است.

به گزارش خبرنگار هنرهای تجسمی صبا، نمایشگاه انفرادی آثار نقاشی شقایق طیبی با عنوان «۱×۳» از تاریخ ۳۱ مردادماه در نگارخانه انتظامی گشایش یافته است.

در بیانیه این نمایشگاه آمده است: «۱×۳، سه مجموعه (شیر­زن، پرنده، جنگل‌های هیرکانی) در یک نمایشگاه است. ۳۰ تابلو که نگرش و نگرانی شقایق طیبی را درباره­ زنانگی و زیستگاهش می­‌نمایاند. شیر­زن، تصویر زنان بی­‌باک، کاردان، سخت­کوش، بی‌آلایش و رنج­کشیده در قالب شیر است. مادران و مادر­بزرگانی که توانمندی­‌ها و نقش مدیریتی­‌شان زیر سایه­ جامعه­ مرد­سالار گم شده است.

تلفیق یال (نماد مردانگی) با رژ لب و لاک در این مجموعه، بیان‌گر نگاه فرا­جنسیتی به ویژگی و جایگاهِ «قدرت» است.

مجموعه­ پرنده، ترکیبی از پرندگان گوناگون به ویژه پرندگان بومی مازندران است. خروس، پرنده­ اساطیری و نماد مردانگی، در بیشتر آثار این مجموعه نقشِ پُر­رنگ­تری دارد. هدف از افزودن سینه به خروس و تلفیق نماد مردانه و زنانه، همانند مجموعه­ پیشین (شیر­زن)، به چالش کشیدن نماد قدرت و دیدگاه برابر زنانه-­مردانه نسبت به این مقوله است.

مجموعه­ جنگل‌های هیرکانی از طبیعتی که همیشه در زندگی‌ام دیده و شنیده می­‌شد، الهام گرفته شده است. جنگل‌های مختلطِ پهن‌برگِ حاشیه­ جنوبی دریای خزر و کناره­ شمالی البرز به مساحت ۵۵٬۰۰۰ کیلومتر مربع (۷٪ مساحت ایران)، موزه­ا­ی طبیعی با پیشینه­ ۲۵ تا ۵۰ میلیون سال است که یکی از ارزشمندترین جنگل‌های جهان به‌شمار می‌آید و زیستگاه بیش از ۳۲۰۰ گونه­ گیاهی، ۴۴ درصد آوند­داران، ۵۸ گونه پرنده، ۵۸ گونه­ پستاندار از جمله پلنگ ایرانی و نزدیک به هفت و نیم میلیون انسان است. اگر­چه از ۱۴ تیر ۱۳۹۸ جنگل‌های هیرکانی در فهرست میراث جهانی قرار گرفت، شوربختانه در دهه‌های گذشته تصرف غیر­قانونی زمین، ساخت­  و­ساز و چرای بی‌رویه، برداشت غیرقانونی از منابع جنگلی، توسعه­ ناپایدار گردشگری، توسعه­ بی‌رویه  کشاورزی و آتش‌سوزی باعث تخریب این جنگل‌ها و از دست رفتن تنوع گیاهی و جانوری آن شده‌ است. درختان این مجموعه با شیوه‌­ای منحصر به فرد و سبک شخصی آفریده شده­‌اند.»

نمایشگاه «۱×۳» از تاریخ ۳۱ مرداد تا ۵ شهریورماه در نگارخانه انتظامی به نشانی تهران، خیابان شریعتی، بالاتر از مطهری، روبروی فروشگاه اتکا و شهرکتاب پلاک ۶۰۸ طبقه دوم، واحد ۵ آماده بازدید علاقه‌مندان است.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است