دود اختلاف بر سر شبکه نمایش خانگی در چشم سینما/ تیزر فیلم‌ها مغضوب واقع شدند | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۲۴
صبا گزارش می‌دهد؛

دود اختلاف بر سر شبکه نمایش خانگی در چشم سینما/ تیزر فیلم‌ها مغضوب واقع شدند

تبعات درگیری میان ارشاد و صداوسیما خیلی زود دامن سینما را گرفت و تیزر فیلم‌ها به ویژه اکران‌های آنلاین دیگر جایی در کنداکتور تلویزیون ندارند.

به گزارش خبرنگار سینمایی صبا، صداوسیما در سال‌های نه چندان دور در کنار سینما و حتی گاهی در مشارکت با اهالی سینما دست به حمایت از سینمای ایران می زد اما در سال‌های اخیر این رویه حتی در مواردی ماهیت تقابل‌گرایانه پیدا کرده است.

صداوسیما در سال‌های اخیر به دلیل رشد فضای مجازی و همچنین تغییر بنیادین کارکرد رسانه‌های جمعی، علیرغم ارائه آمارهای متناوب، ریزش و افت مخاطب پیدا کرده است که در برخی موارد دیده شده این سازمان به جای آنکه علت این موضوع را در درون خود بررسی کند به سراغ عوامل نه چندان تاثیرگذار خارجی رفته است به طور مثال بحث بر سر شبکه نمایش خانگی و تولیدات غیرسینمایی میان ارشاد و صداوسیما در روزهای اخیر به اوج خودش رسیده است و صداوسیما اعتقاد دارد که حق نظارت و اعطای مجوز در این حوزه از طرف قانون‌گذار بر عهده وی گذاشته شده است. این موضوع باعث شده است هر نوع تولیدی خارج از صداوسیما با تایید نشدن از سوی این سازمان مواجه شود.

همچنین مدیران بازرگانی و تبلیغات صداوسیما در شرایطی که سینما به دلیل شیوع کرونا با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می کند تصمیم گرفته‌اند که سیاست خود در موضوع شبکه نمایش خانگی را در حوزه سینما نیز دنبال کنند و به طور کلی سینمای ایران و تولیدات آن را نادیده بگیرند. این رویه چند سالی می شود که در صداوسیما آغاز شده است اما از زمان شیوع کرونا و رجوع مردم به پلتفرم‌های اینترنتی شدت بیشتری پیدا کرد. از زمان آغاز اکران اینترنتی فیلم‌های سینمایی، صداوسیما با استدلالِ تبلیغ نکردن برای رقیب جدی خود یعنی ارائه دهنده‌های محتوای نمایشی در بستر اینترنت، حتی در ابتدا از پخش تیزر فیلم‌های سینمایی همسو با سیاست‌های خود مانند فیلم «خروج» نیز خودداری کرد.

علنی شدن اختلافات میان وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی با صداوسیما در حوزه تولیدات نمایش خانگی باعث شده است تا دود آن در چشم فیلم‌های سینمایی هم برود و صداوسیما با راندن همه‌ تولیدات غیر تلویزیونی، از پخش تیزر این آثار که در بدترین شرایط روی پرده رفته اند تا چراغ سینما خاموش نشود، خودداری می کند.

این موضوع تا جایی پیش رفته که غلامرضا موسوی دبیر شورای عالی تهیه کنندگان در نامه‌ای به رییس سازمان صداوسیما خواستار تغییر نگرش به سینما و تبلیغات فیلم‌های سینمایی در رسانه ملی شد. او در این نامه عنوان کرد: «متاسفانه مدتی است که سازمان صدا و سیما از پخش آگهی‌ فیلم‌های سینمایی به اشکال مختلف خودداری می‌کند. آن‌هم در شرایطی که این موضوع بارها از سوی مسئولان مختلف و شورای عالی امنیت ملی مورد تاکید قرار گرفته است.»

همچنین حسین فرحبخش دیگر تهیه کننده سینما در واکنش به پخش نشدن تیزر فیلمش در تلویزیون خبر داد که علیرغم دستور ریاست این سازمان به حمایت از فیلم‌های سینمایی در حال اکران، اما مدیران بازرگانی صداوسیما از این کار ممانعت به عمل می آورند.

این ترکش‌ها همچنین به برنامه‌های سینمایی تلویزیون نیز خورده است و برنامه‌های سینمایی از جمله «هفت» و «نقدسینما» که روزگاری از برنامه‌های پرمخاطب و بِرند در شبکه‌های تلویزیونی بودند، عملا ضعیف شده اند. تولیدی کردن برنامه‌ها، کنداکتورهای بامدادی و استفاده از مهمانان تلویزیونی به جای سینمایی باعث شده است که این برنامه ها حتی در بین ۲۵ برنامه پر پبیننده مرداد ماه نیز دیده نشوند.

امید پویانفر

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است