اسپرسو خوردن حُر به منطق «فریدا» کمک می‌کند/ خلاقانه برنامه می‌سازم | پایگاه خبری صبا
امروز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۲۹
گفتگوی صبا با حامد جوادزاده درباره حاشیه‌ها؛

اسپرسو خوردن حُر به منطق «فریدا» کمک می‌کند/ خلاقانه برنامه می‌سازم

تهیه‌کننده و کارگردان برنامه «فریدا» با تاکید بر این که همه محتوای این برنامه بر اساس مقاتل معتبر است، از بازخوردهای این برنامه گفت.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری صبا، در روزهای گذشته انتشار ویدیوی کوتاهی از برنامه اینترنتی «فریدا» در شبکه‌های اجتماعی، واکنش‌های فراوانی را برانگیخت. در این ویدیو، فردی با شمایل یک جنگجوی صدر اسلام به استودیوی برنامه می‌آید و با مجری اسپرسو می‌خورد! سپس مجری با این فرد که گفته شده نقش «حر بن یزید ریاحی» از شهدای واقعه عاشورا را بازی می‌کند، به گفتگو می‌پردازد. اغلب واکنش‌ها نسبت به این ویدیو منفی بود و بسیاری از کاربرانی به شوخی با آن پرداختند.

حامد جوادزاده تهیه‌کننده و کارگردان برنامه «فریدا» در گفتگو با صبا درباره واکنش‌ها به برنامه اینترنتی «فریدا» که این روزها حاشیه های زیادی را ایجاد کرده است، گفت: بسیاری از کسانی که واکنش منفی نشان داده‌اند، احتمالا برنامه را کامل ندیده‌اند و تنها یک بخش وایرال‌شده را دیده‌اند وگرنه این برنامه قابل دفاع و اصولی است.

وی افزود: نقدها هم به یک برداشت هنری است. توهینی در کار نیست و کاملا یک انتزاع هنری است. باقی برنامه پر از فخامت، تحقیق، اصول و جذابیت‌های رسانه‌ای است.

جوادزاده اضافه کرد: بالاخره لایک و فالوئر مهم است و فحش دادن به چیز جدید، آسان‌ترین کار برای جذب فالوئر است. بعضی از دوستان از این جنس کار می‌کنند. البته که هجمه اصلی از ناحیه کانال‌های سخیفی بود که با موجودیت و تداوم دستگاه سیدالشهدا(ع) آشکارا سر ستیز دارند. طبیعتاً تمسخرهایی از این جنس ملاک سنجش عمل ما نیست، اما نقدهای اصولی را به دیده منت قبول می‌کنیم.

کارگردان «فریدا» با اشاره به بعضی انتقادها از این برنامه، بیان کرد: می‌گویند حر بن یزید ریاحی به عنوان شاهد عینی کربلا حرف زده است، مگر در منبر هم همین اتفاق نمی‌افتد. آیا سخنران، حرف‌هایش را بلافصل از خود ائمه شنیده است؟

وی با تاکید بر اینکه مثل سخنرانان، محتوا را از نصوص گرفته‌ اند، توضیح داد: ما فقط زبان ارائه را عوض کردیم وگرنه تحقیقات جدی انجام دادیم و از مقاتل معتبر استفاده کردیم. پژوهشگر پروژه «فریدا»، آقای دکتر مسلم نادعلی‌زاده عضو هیات علمی دانشگاه اهل بیت(ع) است.

جوادزاده در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که آیا گنجاندن بخش اسپرسو خوردن شخصیت «حر» عامدانه و با هدف وایرال شدن بوده است یا نه، گفت: عامدانه گذاشتم، ولی نه برای وایرال شدن برای این که به رئالیتی کار کمک کند. البته می‌دانستم وایرال می‌شود، اما استدلال من، این بود که این مقدمه، منطق کار را تقویت می‌کند.

وی با اشاره به برنامه ورزشی که پیشتر برای پوشش جام جهانی ۲۰۱۸ در تلویزیون اینترنتی آیو ساخته بود، اضافه کرد: برنامه «زابیواکا» بیزینس بود. طبیعتاً بدون عدول از اصول حرفه‌ای خودم، به دیده شدنِ انبوه هم اهتمام داشتم اما بر سر برنامه‌ای برای سیدالشهدا(ع) که بیزینس نمی‌‌کنم. سعی کردم محتوا را طوری بگویم که به مذاق مخاطب خوش بیاید. دیده شدن و «خوب» دیده شدن در عرصه‌ای با این اهمیت، که طرحی نو هم به حساب می‌آید جزو اصول حرفه‌ای‌گری است.

این برنامه‌ساز تلویزیون و نمایش خانگی گفت: آن ویدیوی وایرال‌شده یک دقیقه بود. برنامه من را ببینید، سخت است که اشک نریزید.

تهیه‌کننده و کارگردان برنامه «فریدا» درباره میزان توفیق این برنامه در تاثیرگذاری بر مخاطب اظهار کرد: اصلا این را رد نمی‌کنم که کاربران شبکه‌های اجتماعی غالبا متخصص رسانه‌ای نیستند فقط می‌توانند بگویند این برنامه را دوست ندارند یا برعکس. وقتی در مقام کارشناس می‌گویند این کار غلط است باید دلیل منطقی بیاورند. این را هم صادقانه بگویم، نقدهای فنی مرا خوش‌حال‌تر می‌کند، بماند که در مواجهه با نظرات مثبت و قدردانی‌ها هم ترجیحم این است که استدلال مخاطب و متخصصان را بشنوم.

وی تصریح کرد: من نظر مخاطب را می‌فهمم اما صاحب‌نظریِ مخاطب را نمی‌فهمم. اگر کسی خوشش نمی‌آید، خب نبیند. ان‌شاالله کاری درست می‌کنم که آن‌ها هم دوست داشته باشند. مگر هر محصولی تولید می‌شود، همه باید ببینند؟ این حرف پشتوانه علمی رسانه‌ای دارد. با همه حرف زدن، در واقع منجر به وضعیتی می‌شود که گویی با هیچکس حرف نزده‌ای. پس هیچ برنامه اصولی و درستی برای همه نیست.

جوادزاده با اشاره به تمجید بعضی چهره‌های رسانه‌ای از برنامه «فریدا» عنوان کرد: واکنش‌های منفی نسبت به این برنامه بیشتر به چشم آمده، وگرنه واکنش مثبت هم زیاد داشته. متن بشیر حسینی را بخوانید. او هم یک کاربر است و یک متخصص رسانه. کامنت‌های پای آن پست را ببینید. آقای یامین‌پور، خانم حسینی و خانم لواسانی و… .

وی افزود: برخی معترضین آدم‌های منصفی هستند و بعضی دسترسی به رسانه ندارند. یک شخص سنتی هیاتی به من زنگ زد و گفت ما چون امسال نمی‌توانستیم هیات برگزار کنیم، خانواده را موظف کردم ساعت ۷ شب پای فیلیمو بنشینیم و این برنامه را ببینیم و بعد از آن چای روضه بدهیم.

تهیه‌کننده «زابیواکا» در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که چرا با وجود مشاهده قضاوت‌ها درباره برنامه تحویل سال ۹۸ شبکه ۴ به سراغ تجربه‌ای مشابه رفته است، اظهار کرد: مقایسه این دو کار اشتباه است. آنجا همه جوانب کار در نظر گرفته نشده بود. تولید ما را ببینید. حتی فارغ از بحث اسپرسو، ما اجرای درستی داریم.

وی ادامه داد: ما نگفتیم یک نفر را از ۱۴۰۰ سال پیش به اینجا آوردیم که با همان زبان حرف بزند. ما صرفا با همان لباس و گریم، به مخاطب فهماندیم که تصور کن از تاریخ آمده وگرنه حرف‌ها، الفاظ و بیان مربوط به زمان حال است.

جوادزاده درباره حضور محسن چاوشی به عنوان خواننده تیتراژ گفت: از طرف فیلیمو گفتند آقای چاوشی با ما قرار گذاشته که ۲ تا ترانه برای ما بخواند. پیشنهاد کردند که یکی از این‌ها تیتراژ «فریدا» باشد که من هم استقبال کردم. محسن چاوشی هم این کار را برای بیزینس نکرد بلکه برای ارادتش به سیدالشهدا(ع) انجام داد.

کارگردان برنامه طنز «ممیزی» گفت: به جرات می‌گویم اولین کسی که در تلویزیون با وب‌کم برنامه‌سازی کرد من بودم. همه مخالفت کردند و گفتند کیفیت آنتن پایین آمده و تصویر قطع و وصل می‌شود. ارتباط اسکایپی عادل فردوسی‌پور با مهدی مهدوی‌کیا در هامبورگ بعد از کار من بود.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که چرا در برنامه‌های محرمی تلویزیون رد پای خلاقیت دیده نمی‌شود و بعضاً به قالب گفتگو بسنده می‌شود، گفت: به همین دلیل که من الان پاسخگو هستم! سر من درد می‌کند که برای سیدالشهدا(ع) آبرو و حیثیتم را هزینه کنم اما آیا همه سرشان درد می‌کند؟ با خودشان می‌گویند چه کاری است که خود را در معرض انتقادهای شدید قرار بدهیم.

وی در پایان گفت: از طرفی چنین برنامه‌ای هم مطلقا مناسب رسانه ملی نیست. تلویزیون مخاطبان خود را سنتی بار آورده است. اگر من بخواهم این‌قدر تغییر مزاج ایجاد کنم، مخاطب پس می‌زند.

مصطفی قاسمیان

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است