حاشیه و متن قاچاق «خرس»/ توقیف‌هایی که حق سینماگران را ضایع می‌کند | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۱۲
صبا گزارش می دهد؛

حاشیه و متن قاچاق «خرس»/ توقیف‌هایی که حق سینماگران را ضایع می‌کند

پس از انتشار نسخه با کیفیت و غیرقانونی فیلم سینمایی «خرس» در یوتیوب، تهیه کننده و سرمایه گذار این فیلم از پیگیری قانونی آن خبر دادند.

به گزارش خبرنگار سینمایی صبا، قاچاق فیلم‌های سینمایی موضوع جدیدی در کشور ما نیست و در سال‌های مختلف این پدیده نامبارک دست به گریبان سینما بوده است و اما در جدیدترین اتفاق روز جمعه ۷ شهریور ماه نسخه با کیفیت فیلم سینمایی «خرس» به کارگردانی خسرو معصومی و تهیه کنندگی جواد نوروزبیگی در اکانت «شکوفا فیلم» در یوتیوب منتشر شد تا یک فیلم دیگر به لیست بلند بالای فیلم‌های قاچاق شده اضافه شود.

«خرس» با بازی پرویز پرستویی، مریلا زارعی و فرهاد اصلانی برای اولین بار در سی امین جشنواره ملی فیلم فجر به نمایش در آمد که سیمرغ بهترین بازیگر مرد برای فرهاد اصلانی و سیمرغ بهترین صداگذاری برای محمدرضا دلپاک را به همراه داشت. با این وجود نمایش آن در جشنواره فجر شروع حاشیه‌های این فیلم بود و برداشت‌های صورت گرفته از داستان آن باعث شد هیچ‌گاه اجازه اکران آن صادر نشود و در چند مرحله رفع توقیف فیلم‌های توقیفی هم هیچ خبری از فیلم خسرو معصومی نباشد. این فیلم داستان مرد رزمنده‌ای است که پس از سال‌ها اسارت در هنگام بازگشت به منزل با ازدواج همسرش روبه رو می‌شود.

خسرو معصومی در سالگرد ۹ سالگی توقیف فیلمش به صبا گفته بود: من درخواست کرده ام فیلم رفع توقیف شود تا بتوانم آن را در سینماها اکران کنم. مساله این است با وجود اینکه این روزها اکران آنلاین در کشور رواج پیدا کرده، من این شیوه نمایش فیلم را برای «خرس» مناسب نمی‌دانم و آنچه می‌خواهم فقط اکران عمومی در سینماهاست.

حال با قاچاق شدن فیلم، جواد نوروزبیگی تهیه کننده «خرس» گفت: آقای باباییان به عنوان پخش کننده نسخه با کیفیت فیلم «خرس» را در اختیار داشته‌اند و در یک اقدام غیر حرفه‌ای آن را در یوتیوب منتشر نموده‌اند. تا به الان نزدیک به ۲۰ هزار نفر فیلم را در این بستر تماشا کرده‌اند و ایشان پول قابل توجهی از این بازدید به دست آورده‌اند.

وی تاکید کرد: به همراه بنیاد سینمایی فارابی شکایت‌مان را از این فرد تنظیم کردیم و قطعا پیگیر آن خواهیم بود.

در همین ارتباط بنیاد سینمایی فارابی نیز با انتشار بیانیه‌ای خبر داد با عرضه و انتشار غیرقانونی نسخه اصلی فیلم و ابعاد حقوقی این اقدام، پیگیری‌های و گام‌های حقوقی لازم نظیر طرح شکایت در «ستاد صیانت از آثار سینمایی و سمعی و بصری» و مراجع قضایی و اخذ مشورت از کارشناسان و متخصصان حوزه حقوق بین‌الملل را در دست اقدام دارد.

ماجرای قاچاق فیلم‌های توقیف شده اولین بار نیست که رخ می دهد و تقریبا در سال‌های اخیر به یک اپیدمی در سینمای ایران تبدیل شده است. سال گذشته در همین ایام نسخه قاچاق و عربی فیلم سینمایی «رستاخیز» به کارگردانی احمدرضا درویش در یوتیوب بارگذاری شد و مورد انتقاد و دلخوری شدید این کارگردان و صاحبان آثار قرار گرفت.

فارغ از اینکه فیلم‌های توقیفی در سینمای ایران سرنوشت نامعلوم و نامشخصی دارند، یکی از خطرات جدی توقیف‌های طولانی همین انتشار نسخه‌های قاچاق و غیرقانونی آنها است که زمینه از بین رفتن حقوق مادی و معنوی تولیدکنندگان را پدید می آورد.

امید پویانفر

انتهای پیام/

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است