نشست سریال «محرمانه» با طعم انتقاد از صداوسیما/ ۸۹ درصد گفتند بانمکید! | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۲۹

نشست سریال «محرمانه» با طعم انتقاد از صداوسیما/ ۸۹ درصد گفتند بانمکید!

مسلم تهرانی کارگردان مجموعه تلویزیونی «محرمانه» در نشست خبری این سریال، محور اصلی این مجموعه را انتقاد از نظام آموزشی ایران ذکر کرد.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری صبا، نشست خبری مجموعه تلویزیونی «محرمانه» که فصل دوم آن از شبکه سه سیما پخش می شود روز دوشنبه ۱۴ مردادماه با حضور عوامل این سریال در کافه نخلستان سازمان هنری رسانه ای اوج برگزار شد.

در این نشست عطا پناهی تهیه‌کننده، مسلم تهرانی کارگردان، مهدی ابراهیمی بازیگر و بازیگردان نوجوان کار، ساناز سماواتی، فاطمه هاشمی و جواد خواجوی حضور داشتند.

عطا پناهی تهیه کننده در ابتدای این نشست گفت: سریال «محرمانه» اثری برای نوجوانان و خاص همین گروه سنی است.

وی با اشاره به اینکه کار با ۳۰ نوجوان سخت بود، توضیح داد: فصل اول در ۲۶ قسمت بود و هر اپیزود آن به مسایل خاص نوجوانان می پرداخت و وقتی نظرسنجی سازمان اوج اتفاق افتاد ما بر اساس آن نظرسنجی و نمایش خصوصی در دبیرستان ها و مدارس به سمت ساخت فصل دوم با توجه به این نظرسنجی ها رفتیم.

این تهیه کننده اعلام کرد: فصل دوم ۳۴ قسمت دارد و در این فصل به مهارت های فردی و اجتماعی پرداخته ایم. کار گروهی، دوران بلوغ، تحمل شکست و استعدادیابی از موضوعات ما است و فکر می کنم از فصل اول جذاب تر شده است.

پناهی با اشاره به روند طراحی و تصویب ایده سریال گفت: حدود پنج سال پیش چند طرح مستند با موضوع نوجوان به اوج دادم و آن زمان که کسی به مستند اهمیت نمی داد چند طرح توسط این سازمان اجرا شد. از احسان محمدحسنی مدیر سازمان اوج تشکر می کنم و اگر ایشان نبود سریال «محرمانه» را هم نداشتیم. در جایی که سازمان صداوسیما حمایتی نمی کند سازمان اوج پای کار می آید و این ارزشمند است.

مسلم تهرانی کارگردان سریال نیز عنوان کرد: من از سازمان اوج تشکر می کنم که پای کار ایستاد. سازمان صداوسیما سال هاست برای قشر نوجوان کاری نکرده است و فقط شاید تنها کار ما برای آنها جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان اصفهان است که آن هم محدود است.

وی ادامه داد: ما و همکاران سازمان اوج نظرسنجی میدانی در دبیرستان های مختلف انجام دادیم که نظرات بچه ها بسیار جالب بود. در حین پخش سریال نظرسنجی های دیگری انجام شد که نشان داد استقبال مخاطبان خوب بوده است. سریالی چون «محرمانه» با این چارچوب کمتر در تلویزیون ساخته شده است و این کار ریسک داشت و موضوعات پرداخته شده در سریال کمتر موضوعات بیان شده در تلویزیون است.

تهرانی درباره انتخاب بازیگران توضیح داد: از تعداد زیادی که حدود ۲۵۰ نفر بودند که در آموزشگاه های بازیگری آموزش می دیدند، تست گرفتم و بازیگر انتخاب کردم. بار اصلی قصه روی دوش نوجوانان است اما حضور و همکاری بازیگران بزرگسال به آن ها بسیار کمک کرد و باعث شد نقش خود را روان بازی کنند.

در ادامه نشست تهیه کننده سریال «محرمانه» با بیان اینکه ۱۳ سال است که معلم است، بیان کرد: من اول معلم هستم بعد فیلمساز و معتقدم مظلوم ترین گروه سنی گروه سنی نوجوان است و نمی دانم چه اتفاقی می افتد که این دوران را فراموش می کنیم. گروه سنی نوجوان نه فیلم نه موسیقی و نه مجله مخصوص خود را دارد. شاید در گذشته برنامه هایی برای این گروه سنی بود اما به زمان الان شاید برای بچه ها مناسب نباشد.

تعریف از علی فروغی مدیر شبکه سه

وی افزود: برای من برنامه ساز مطلوب است کارم در شبکه سه پخش شود چون دیده می شود و با حضور علی فروغی اتفاقات خوبی در حال رخ دادن است.

ساناز سماواتی بازیگر در ادامه نشست بیان کرد: من ابدا نوجوانی خوبی نداشتم و زمانی که به نوجوانی خود فکر می کنم چراهای زیادی در ذهنم شکل می گیرد که چرا با من اینگونه رفتار می شد. خواهش می کنم از مسئولان این مملکت که نسبت به نوجوانان دلسوزی داشته باشند.

وی افزود: از زمانی که «محرمانه» پخش شده مردم در خیابان از من درباره مشکلات بچه های خود سوال می کنند. کار با نوجوانان این سریال عالی بود و فکر می کنم این مجموعه ها باید برای پدران و مادران نیز ساخته شود چراکه هنوز عده ای از آنها مسایل مربوط به نوجوانان را نمی دانند.

فاطمه هاشمی بازیگر نیز درباره حضور خود در این سریال مطرح کرد: من سال هاست در سریال های طنز کار می کنم و زمانی که به این کار دعوت شدم برایم موضوع جذابی داشت. گروه سنی نوجوان از نظر من هم دیده نمی شود و اگر به آنها توجه کنیم مشکلات جامعه ما حل می شود. من یک احساس دینی نسبت به این گروه سنی دارم.

مهدی ابراهیمی بازیگر و بازیگردان گروه نوجوان مطرح کرد: جای نهادهای تربیتی در جامعه ما خالی است و اگر هم باشند تو خالی هستند. من از نوجوانی دغدغه این موضوعات را داشتم که جامعه و نهادهای تربیتی چه نقشی در تربیت ما دارند و از دبیرستان عضو شورای مدرسه نیز بودم و زمانی که وارد دانشگاه شدم با استادانی همچون حمید جبلی، لیلی رشیدی، رضا فیاضی و رحمت امینی تئاتر کودک و نوجوان کار می کردم.

وی افزود: اگر گروه های سنی نوجوان کاری می کنند که باعث تعجب ما می شود تقصیر آنها نیست و به کم کاری ما مربوط می شود. جای نهادهای تربیتی در جامعه ما خالی است و مدام نشست های کم کیفیت برگزار می کنند ولی ما باز هم در این زمینه فقیر هستیم.

حسین رفیعی که در نشست سریال «محرمانه» حضور نداشت، از طریق تماس تلفنی درباره ویژگی های این سریال بیان کرد: «محرمانه» سرالی است که عوامل آن با روحیه نوجوانی وارد کار شدند، به جرات می توانم بگویم از عوامل این کار جز محبت و دوستی ندیدم و این گروه با فکر پای کار آمده و این موضوع نشان می دهد دغدغه آنها نوجوانان هستند. امیدوارم این سریال به مذاق نوجوان و مخاطبان خوش بیاید و من این نقش را صادقانه و با تمام وجودم ایفا کردم.

انتقاد از رفتار آموزشگاه های هنری

ابراهیمی نیز در ادامه نشست اظهار کرد: برخی از آموزشگاه های بازیگری به شکل کاسب کارانه ای عمل می کنند و سیاست آنها اینگونه است که به کسانی که قرار است آموزش بدهند، می گویند تجربیات و اطلاعات خود را نگو ولی اگر گفتی زیاد توضیح نده و اعتماد به نفس آنها را تضعیف کن تا مجبور شوند دوباره در آموزشگاه ثبت نام کنند.

جواد خواجوی بازیگر محرمانه درباره نقش خود توضیح داد: درباره آنچه که من در این سریال ایفا کردم و روی کاغذ نوشته شده بود، کمی متفاوت عمل کردم. من نقش خود را در «محرمانه» دوست دارم. نکته ای دیگری که لازم است ذکر کنم این است که اگرچه زمان پخش به گونه ای است که همه نمی توانند آن را ببینند اما کمتر بازخورد منفی از سریال گرفته ام و بازخورد ها بسیار خوب بوده است.

وی که تیتراژ این سریال را نیز خوانده است، در ادامه گفت: شعر اول را که خواندم مجوز پخش نگرفت اما نا امید نشدم و شعر دوم را با دوستان در سه روز تهیه کردیم و کیا رکنی میکس و مسترینگ آن را انجام داده است.

تهرانی هم در ادامه درباره انتقادهایی که این سریال به نظام آموزشی داشته است، بیان کرد: نظام آموزشی ما بسیار ایراد دارد و ما مدرسه ای را نشان دادیم که اتفاقاتی که در آن رخ می داد، اشتباه و پر از ایراد بود. ما به این سیستم و نظام آموزشی انتقاد کردیم و در بعضی از قسمت ها حتی جلوی خود را گرفتیم که بیشتر انتقاد نکنیم اما خیلی عجیب بود که با گفتن این انتقادها هم باز به کسی برنخورد.

وی با بیان اینکه مسایل دوران بلوغ در این سریال به تصویر کشیده شده است، گفت: تلاش خود را کرده ایم که مسایل محرمانه را نیز در این سریال نشان بدهیم و برای این کار از یک تیم روانشناس نیز کمک گرفته ایم. این مسایل دغدغه اصلی ما بود و اگر نمی توانستیم به این گونه مسایل بپردازیم، باید اسم سریال را عوض می کردیم.

پناهی تهیه کننده سریال هم در ادامه با بیان اینکه اصلاحاتی در فصل اول سریال صورت گرفته است، عنوان کرد: بعضی از اصلاحات صورت گرفته شاید دلیل مناسبی داشته باشد اما بعضی دیگر خستگی کار را به تن تیم تولید گذاشت چرا که برای تمام سکانس ها زحمت کشیده شده است.

وی ادامه داد: اما در فصل دوم تعامل خوبی با افراد بازبین شبکه ۳ برقرار کردیم و آنها هم کاراکترها را شناختند و اصلاحات کمتری برای سریال در نظر گرفتند. البته بقیه شبکه ها سریال محرمانه را با تدوین های جدید پخش می کنند و تغییراتی روی آن ایجاد کرده و با نگاه خود پخش می کنند که از نظر من کار درستی نیست.

کارگردان سریال «محرمانه» در ادامه نشست اضافه کرد: کارهای آیتمی با زمان محدود دست ما را برای ساخت برنامه می بندد. طیف گسترده ای از مخاطبان با شوخی ها و انتقادات صورت گرفته ارتباط برقرار کردند ولی هم چنان جای کار دارد و حتما باید قوی تر از این عمل کنیم.

پناهی درباره نظرسنجی ها بیان کرد: بر اساس نظرسنجی صورت گرفته درباره این سریال،  ۸۹ درصد آن را بانمک و ۱۱ درصد بی نمک ذکر کرده اند و درباره خلاقیت موجود در سریال نیز  ۹۳ درصد از مخاطبان آن را جدید و خلاق و ۷ درصد این مجموعه را قدیمی توصیف کرده اند. همچنین بر اساس آمار واحد افکارسنجی سازمان اوج و سازمان صداوسیما این سریال در مجموع خوب بوده است و همین باعث شد در فصل اول این سریال که زمان بازپخشی برای آن در نظر گرفته نشده بود در فصل دوم با استقبال مخاطبان، زمان بازپخش برای این سریال در نظر گرفته شد‌.

تهرانی در پایان درباره طراحی صحنه سریال محرمانه نیز عنوان کرد: ما در این سریال به نتیجه رسیدیم که دنیا باید شفاف باشد و نتیجه گرفتیم که در استودیو ضبط کنیم و دیوارها را حذف کردیم و فقط در و پنجره به کار برده ایم که اتفاقاتی که در شهر جاری است بچه ها سر کلاس درس نظاره گر آن باشند.

به گفته تهیه کننده «محرمانه»، این سریال در شبکه امید، اپلیکیشن فیلیمو (نسخه اورجینال)  و یوتویوب نیز پخش می شود.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است