«چهل دَرزِن» نقطه پیوند هنرهاست/ خلق اثری اینتراکتیو ملهم از قصه های مادربزرگ | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۴۱
ناصر شاکری در گفتگو با صبا:

«چهل دَرزِن» نقطه پیوند هنرهاست/ خلق اثری اینتراکتیو ملهم از قصه های مادربزرگ

ناصر شاکری نمایشگاه «چهل درزن» را نقطه پیوند همه هنرها و اثر اینتراکتیو خود را ملهم از قصه های مادربزرگش در دوران کودکی ذکر کرد.

ناصر شاکری هنرمند نقاش و عکاس در گفتگو با خبرنگار هنرهای تجسمی صبا درباره برپایی نمایشگاه «چهل دَرزِن» بیان کرد: این نمایشگاه ترکیبی از یک مجموعه میکس مدیا و اثری اینتراکتیو  است که در کنار هم به نمایش گذاشته می شود.

وی با بیان این که سالهاست در شاخه های مختلف هنری فعالیت داشته است، افزود: در چند سال اخیر همه هنرهایی که تاکنون کار کرده بودم شامل نقاشی، عکاسی و تئاتر جایی به هم پیوند خوردند و تبدیل به مجموعه آثاری شدند که در این نمایشگاه خواهید دید.

شاکری یادآور شد: در طول سالها فعالیتم، به تکنیک چاپ مستقلی دست یافته ام که اسم خاصی ندارد اما من عنوان چاپ آلترناتیو را برای آن انتخاب کرده ام که نوعی پرینت آلترناتیو است که روی پلاستیک انجام می شود و پلاستیک ها فرم می گیرد و دفورمیشنی از تصاویر انسانی را به نمایش می گذارد.

این هنرمند، تعداد آثار این نمایشگاه را حدود ۲۰ اثر به همراه یک اثر اینتراکتیو ذکر کرد و توضیح داد: این نمایشگاه با عنوان «چهل درزن» برگزار می شود که «درزن» اشاره به سوزن دارد و اصطلاحی است که در اکثر نقاط مختلف کشور به سوزن اطلاق می کنند.

وی افزود: موضوع این اثر به خاطره ای از دوران کودکی من برمی گردد. مادربزرگ من در کودکی شب ها برایم قصه می گفت. قصه ای سریالی که  چندین شب طول می کشید تا به پایان برسد. این قصه بعد از سالها گویی برای من رمزگشایی شد و این دغدغه تولید اثری را برای من ایجاد کرد که امروز در گالری دنا به نمایش درمی آید. اینتراکتیو بودن این اثر به دلیل درگیر شدن مخاطب با این اثر است.

شاکری در توضیح این اثر اینتراکتیو بیان کرد: یک تابلو نقاشی است که قطعاتی روی آن با سوزن به هم پیوند شده و به صورت نمادین به انسان اشاره دارد. همزمان دستگاه پروژکشن روی این اثر نصب می شود و ویدئویی از آدم هایی پخش می شود که تاکنون به این انسان روی تابلو کمک کرده اند و مخاطب جدید هم می تواند به این انسان نمادین کمک کند و یک سوزن از تن او بیرون بکشد که در نهایت به مفهوم بنی آدم اعضای یک پیکرند اشاره دارد و این که آدمها فقط خودشان می توانند به خودشان کمک کنند.

این هنرمند درباره ساخت اثر ویدئویی که همراه با این اثر اینتراکتیو پخش می شود، توضیح داد:  نمایش این تابلو همراه با یک اثر ویدئویی است که باید ابتدا این اثر را در جایی به نمایش می گذاشتم که بتوانم ویدیوی آن را خلق کنم. بنابراین در یک گالری شهر بابل به نمایش گذاشتم و فیلم را ضبط کردم و حالا این اثر  آماده ارائه در گالری است.

وی درباره ساخت موسیقی این اثر گفت: برای این اثر موسیقی اختصاصی ساخته شده است که احسان پرقوه کار موسیقی آن را عهده دار بوده است و با برداشتی آزاد از موسیقی متن فیلم «لاک پشت ها پرواز می کنند» ساخته شده است که موسیقی زنده این اثر اینتراکتیو امروز در مراسم افتتاحیه نمایشگاه نیز اجرا خواهد شد.

شاکری نمایشگاه «چهل درزن» را نقطه پیوند هنرهای مختلفی ذکر کرد که در طول سالیان دراز کار کرده است و درباره موضوع «زن» در آثارش اظهار کرد: این آثار با موضوع زن خلق شده است و  من بدون هیچ توضیحی درباره این موضوع در آثارم، می خواهم که به کشف و شهود مخاطب در برابر این آثار دست پیدا کنم.

ناصر شاکری متولد ۱۳۵۲ آمل، هنرمند عرصه تجسمی و طراح بینارشته ای است که در تهران و مازندران مشغول فعالیت هنری است. وی کارشناس نقاشی و فارغ‌التحصیل رشته شرق‌شناسی در مقطع کارشناسی ارشد از ایروان ارمنستان است.

آثار او اعم از طراحی گرافیک، عکس، اینستالیشن و میکس مدیا تاکنون در نمایشگاه‌های مختلفی در در داخل و خارج از ایران به نمایش درآمده‌اند.

«چهل دَرزِن» اولین همکاری‌ این هنرمند با گالری دنا است که امروز جمعه ۱۸ مرداد افتتاح می‌شود و تا ۲۵ مرداد ادامه دارد.

علاقه مندان برای بازدید از این نمایشگاه می‌توانند از شنبه ۱۹ تا جمعه ۲۵ مرداد از ساعت ۱۶ تا ۲۰ به نشانی، خیابان سپهبد قرنی، بالاتر از چهارراه طالقانی، کوچه سوسن، پلاک ۴ مراجعه کنند.

فاطمه حامدی خواه

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است