جزییات نوزدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی/ کودک ۴ ساله هم آمد | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۵:۲۶

جزییات نوزدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی/ کودک ۴ ساله هم آمد

نشست رسانه ای نوزدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی در عمارت کاظمی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری صبا، نشست خبری نوزدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی به دبیری داوود فتحعلی بیگی روز دوشنبه ۱۴ مرداد ماه ساعت ۱۱ در عمارت کاظمی برگزار شد.

این نشست با پخش آیاتی از قرآن و کلیپی از برگزاری این رویداد هنری در سال های گذشته آغاز شد.

 داوود فتحعلی بیگی دبیر جشنواره در ابتدای این نشست گفت: اوایل که می خواستیم جشن را راه بندازیم به من می گفتند در این قبر مرده نیست. آن افراد الان کجا هستند که ببینند از ۱۱ اثری که در سال اول در این جشنواره شرکت کردند به حدود ۵۰۰ اثر متقاضی رسیده ایم.

وی ادامه داد: هنرمندان دو سوم استان های کشور در این جشنواره حضور دارند و این باعث افتخار است و بیشترین آمار مربوط به دوستانی است که فوق لیسانس دارند. امسال از کودک ۴، ۵ ساله تا پیرمرد هفتاد و خرده‌ای ساله در این جشنواره حضور دارند.

فتحعلی بیگی تاکید کرد: ۳۰ سال از آغاز اولین دوره جشنواره می‌گذرد و خوشحال هستیم که امسال بخش خصوصی کاشان در جشنواره شرکت دارد و شهرداری‌های تهران هم همکاری می‌کنند. آنان غیرت فرهنگی دارند و بخشی از جشنواره هم زیر نظر بخش‌هایی از شهرداری منطقه ۱۲ است. بازگشت به خویشتن ما آغاز شده و مانند بسیاری از کشورهای دیگر دنیا به گذشته خود نگاه کردیم و پژوهش را هم جدی گرفتیم. امیدوار هستیم که دانشگاه‌ها هم وارد این حوزه شوند و رشته نمایش‌های آیینی و سنتی را دایر کنند چراکه آنان از مردم عقب مانده‌اند و این موضوع پسندیده نیست.

حمیدرضا اردلان دبیر سمینار نوزدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی درباره برگزاری سمینار این دوره از جشنواره گفت:
هفتمین دوره سمینار جشنواره در حال برگزاری است ولی پرسش این است که چه میزان یک سمینار می‌تواند در سرنوشت فرهنگی کشور موثر واقع شود؟ جالب است که ده‌ها پژوهشگر ایرانی و خارجی دعوت فراخوان جشنواره را قبول کردند و نکته مهم این است که ۱۸ پژوهش از استان‌های مختلف ایران به دبیرخانه رسیده است.

او ادامه داد: به طور کلی ۳۷ پوستر و ‌مقاله در این دوره سمینار خواهیم داشت و امسال این سمینار به قمصر کاشان خواهد رفت. این که به شهرهای مختلف می رویم در اروپا خیلی سال است که رایج است و شهرهای تاریخی پذیرای رویدادهای فرهنگی هستند.

اردلان با اشاره به اینکه در مجموع ۳۲ اثر از کل ۴۵ اثر ارسالی به دبیرخانه پذیرفته شده اند، گفت: ۱۹ اثر از تهران ارسال شده بود که درنهایت ۲۰ مقاله برای سخنرانی برگزیده شد. در نهایت باید بگویم که ۱۲ مقاله از تهران و ۸ مقاله هم از استان‌ها در جشنواره حاضر هستند.

وی اضافه کرد: رسم ما این بوده است که هر سال از پژوهشگران بین‌المللی دعوت کنیم و امسال هم دو نفر از ایتالیا، یک نفر از افغانستان و مقاله ای از بارسلونای اسپانیا رسیده است.

اردلان در پایان با تبریک روز خبرنگار گفت: هر کشوری در دوره جدید، اگر سیستم رسانه ای و خبرنگار شریف نداشته باشد، فرهنگ آن کشور رو به افول خواهد بود.

علی محمد سعادتی شهردار منطقه ۱۲ تهران نیز که در نشست نوزدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی حضور داشت درباره برگزاری این رویداد هنری گفت: انعکاس و انتقال پیام های فرهنگی حرکت بزرگی است که شاخه اصلی آن مردم هستند و جایگاه مردم در شهر باعث کیفیت یک شهر می شود. بسیاری از شهرها ممکن است منابع کم ولی مردمان خوبی داشته باشند که به رشد فرهنگ آن کشور کمک کنند. مدتی پیش کسی تهران را به عنوان شهر گردشگری حساب نمی کرد ولی در حال حاضر، در نوروز هم تهران را شهری پر ازدحام می بینیم و این باعث خوشحالی است.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه روز به روز اقبال مردمی به سمت ثروت های فرهنگی تاریخی خودمان می رود، اضافه کرد: منطقه ۱۲ تهران ویترین شهر تهران و جزو قدیمی ترین محله های تهران است و شرایط را برای برگزاری آیین های سنتی فراهم می کند. از همکارانم در منطقه ۱۲ که بخشی از برگزاری این مراسم را برعهده گرفتند، ممنونم.

شهردار منطقه ۱۲ تهران اذعان کرد: همکاری زیادی را برای اعتلای فرهنگ با سینما و تئاتر آغاز کرده ایم و ان شاالله در قلب تهران بتوانیم میزبان نمایش های آیینی و سنتی بیشتری باشیم تا در رواج این فرهنگ قدیمی نقشی داشته باشیم. مشخصا در حوزه های نمایشی، موسیقی و خوشنویسی ظرفیت های بالایی در شهر تهران داریم و حمایت های شورای شهر و شهرداری باعث شده که به سمت نهادی حمایتگر در زمینه فرهنگی برویم. امیدوارم در برگزاری این جشنواره استعدادهای نوظهور کشف شود.

پیمان شریعتی دبیر اجرایی این دوره جشنواره گفت: اولین بار است که در جایی خارج از تئاتر شهر مراسم نشست را برگزار می کنیم و این بسیار خوب است که به محیط های دیگر فرهنگی شهر تهران هم توجه کنیم. این جشنواره مردمی ترین جشنواره ای است که برگزاری می شود و من آرزو داشته و دارم که نمایش های حوزه سنتی از قاب صحنه بیرون بیاید و در دل مردم، همان جایی که بستر اصلی اش بود برود و این موضوع باعث شد تا برای گسترش فضاهای اجرایی اقدام کنیم.

وی ادامه داد: امسال تصمیم گرفتیم تا بخشی از این در دل مردم بودن، در منطقه ۱۲ تهران رقم بخورد و بخشی از این مراسم هم در شهر کاشان برگزار شود. امسال در شهر کاشان حضور داریم و امیدوارم سال های آینده در شهرهایی مانند یزد بتوانیم جشنواره را برگزار کنیم. جشنواره نمایش های آیینی سنتی که ما میزبان آن هستیم، یکی از شلوغ ترین جشنواره هاست که هنرمندان زیادی در آن حضور دارند. این جشنواره آیین ها و سنت های سراسر کشور را گرد هم جمع می کند و نمادی از فرهنگ ایران است.

دبیر اجرایی جشنواره با اشاره به اینکه اگر جشنواره بتواند با حمایت سایر نهادها از تهران خارج شود و به شهرهای دیگر برسد اثرگذاری بیشتری خواهد داشت، گفت: در این مراسم جای استاد علی نصیریان بسیار خالی است که در دوره قبل رییس جشنواره بودند و امسال هم رییس افتخاری این جشنواره هستند. دلیل گسترش و تداوم این برنامه، وجود ستاد متمرکز و حضور افرادی مانند علی نصیریان و داوود فتحعلی بیگی است.

راه اندازی مدرسه نمایش های آیینی و سنتی

او افزود: بخش های قهوه خانه ای در منطقه ۱۲ تهران برگزار می شود و از شما و مردم می خواهیم این بخش ها را پوشش گسترده دهید. این حمایت هاست که باعث شد این جشنواره در این سال ها گسترش پیدا کند. امیدوارم تا در دوره های آینده مدرسه ویژه نمایش های آیینی و سنتی را راه اندازی کنیم.

شریعتی با اشاره به اینکه بخش مهم نمایش های آیینی سنتی نقل سینه به سینه است، گفت: اگر نتوانیم مراکز آموزشگاهی را راه اندازی و از حضور افراد پیشکسوت استفاده کنیم، در زمانی که این پیشکسوتان نباشند، این سیر آموزشی از بین می رود. خواهش می کنم کمک کنید تا اذهان مسئولان فرهنگی و آموزش و پروش تحریک شود تا قدمی برای گسترش نمایش های آیینی سنتی برداشته شود.

امید به ایجاد یک مکان ثابت برای اجرای نمایش های آیینی و سنتی

محمدحسین ناصربخت قائم مقام دبیر جشنواره نمایش های آیینی و سنتی نیز در ادامه مراسم عنوان کرد: ۶ کتاب در این جشنواره چاپ خواهد شد که یکی از این کتاب‌ها از دل یک پایان‌نامه دانشگاهی آمده است. این عمل در راستای اندیشه حمایتی جشنواره از پایان‌نامه ‌های دانشگاهی بوده است. امیدوارم این دوره از جشنواره، آرزوی دیرینه ما را تحقق بخشد و مکان مشخص و ثابتی به منظور اجراهای آیینی و سنتی ایجاد شود.

او به شعار این دوره جشنواره اشاره کرد و گفت: شعار جشنواره امسال این است «نمایش آیینی فرصتی برای احیای تئاتر ایران».

افتتاحیه متفاوت در کاشان

اکبر رضوانیان مدیر اجرایی و هماهنگی بخش کاشان جشنواره درباره مراسم افتتاحیه توضیح داد: شب عید قربان در خانه طباطبایی شهر کاشان آیین گشایش و افتتاحیه جشنواره برگزار می‌شود و پس از این مراسم به سوی منطقه باستانی سیلک کاشان می‌رویم که یک اتفاق بی نظیر خواهد بود زیرا نمایشی با عروسک‌های غول‌پیکر ترتیب داده‌ایم. ما همه روزه اجرای چندین نمایش را برای مردم را داریم و اصل این میزبانی هم بر اساس نمایش‌های روحوضی خواهد بود.

وی ادامه داد: ما در میدان مرکزی شهر هم اجراهای نقالی مهمی خواهیم داشت و علاوه بر این به برگزیده‌های عکاسی هم جوایزی داده خواهد شد و ورک‌شاپی هم برای آموزش در این زمینه تدارک دیده شده است.

رضویان در پایان گفت: جایزه ویژه جلال ستاری به پژوهشگران داخلی و خارجی در شهر کاشان اهدا خواهد شد و مرشد سعیدی هم به جمع ما بازمی گردد.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است