پایان داوری بخش موسیقی نواحی جشنواره موسیقی جوان/ اختتامیه آنلاین برگزار می‌شود | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۰۷

پایان داوری بخش موسیقی نواحی جشنواره موسیقی جوان/ اختتامیه آنلاین برگزار می‌شود

مراسم اختتامیه چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان روز جمعه نهم آبان به صورت آنلاین برگزار می‌شود.

به گزارش صبا به نقل از انجمن موسیقی، داوری مرحله نهایی بخش موسیقی نواحی چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان به پایان رسید و مراسم اختتامیه چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان روز جمعه نهم آبان‌ماه ساعت ۹ شب به صورت آنلاین پخش می‌شود.

سنت‌های نوازندگی موسیقی اقوام ایرانی کماکان قابل درک است

حمیدرضا اردلان مشاور دبیر در بخش موسیقی نواحی درباره نقاط قوت و ضعف اجراها گفت: در این دوره نیز استعدادهای جدیدی داشتیم. کسانی که قبلا در جشنواره شرکت کرده بودند پیشرفت‌هایی داشتند و به طور کلی سنت‌های نوازندگی موسیقی اقوام ایرانی کماکان قابل درک است و وجود دارد.

وی در توصیه‌ای به شرکت‌کنندگان مطرح کرد: توصیه من بیشتر شبیه یک استنباط است. جهان معاصر علاقه‌ خود به سنت‌های گذشته را تا حدودی از دست داده است. این مساله به پارامترهای مختلفی بستگی دارد. نقش نوازنده یا استاد یا یک شیوه موسیقی در یکی از نواحی ایران، یکی از صدها و یکی از هزاران پارامتری است که وضعیت موسیقی و تمام سنت‌ها و آیین‌ها را در بر‌ می‌گیرد.

مشاور دبیر در بخش موسیقی نواحی در پایان با اشاره به اینکه شیوه برگزاری جشنواره امسال شیوه موفقی بوده است، خاطرنشان کرد: جشنواره ملی موسیقی جوان ساختار کلی و اسکلت محتوایی خودش را حفظ کرده است. داوری‌ها با دقت قبل انجام می‌شود و جشنواره به کارش ادامه می‌دهد. فعلا با توجه به شرایط به همین روش ادامه می‌دهیم.

به نسل جوان امیدوارم

محسن شریفیان عضو هیات داوری در بخش موسیقی سواحل جنوبی درباره اجراها گفت: اگر بخواهم به شرایط سنی شرکت‌کنندگان نگاه کنم، در بخش ساز نی‌انبان، رقابت در رده سنی «الف» به لحاظ رقابت و تعداد شرکت‌کنندگان تنگاتنگ بود. این مساله نشان‌دهنده این است که نوازنده‌ها در این سن و سال‌ تلاش می‌کنند تا سازهای موسیقی‌شان را حفظ کنند.

این نوازنده موسیقی اظهار کرد: نوازنده‌ها از سراسر ایران شرکت کرده بودند. مثلا نوازنده نی‌انبان از استان اصفهان داشتیم که اتفاق بسیار خوبی است، چون نشان می‌دهد سازهای جنوبی فقط مختص منطقه نیست.

وی تاثیر کرونا بر جشنواره موسیقی جوان را منفی دانست و بیان کرد: نوازنده باید ذوق خودش را روی صحنه یا در محل اجرا احساس کند. طبیعتا وقتی این حس به وجود نمی‌آید و نوازنده با مخاطب ارتباط برقرار نمی‌کند، اجرای او نیز تغییر خواهد کرد.

شریفیان به شرکت‌کنندگان جشنواره توصیه کرد: نوازندگان در زمان اجرای قطعات دقت کنند. متاسفانه گاهی کوک ساز آن‌ها خوب نیست که البته این بخش دست نوازنده نیست و به سازنده‌ها برمی‌گردد. به غیر از این موارد، اجراها لذت‌بخش بود و به نسل جوان امیدوار هستم.

وی افزود: با تلاش‌های دبیر جشنواره شاهد تنوع بیشتری در بین موسیقی‌های جنوب ایران هستیم. بسیاری از سازها، سازهایی نیستند که بخواهند به فستیوال بیایند. باید برای این سازها چارچوبی معین کنیم که آن‌ها هم در فستیوال دیده شوند.

شریفیان در پایان خاطرنشان کرد: نوازنده‌هایی هم هستند که اهل فستیوال نیستند و باید از آن‌ها بخواهیم که فیلم بفرستند و دعوت‌شان کنیم تا موسیقی جنوب محدود به ساز نی‌انبان نشود و یا شرکت‌کنندگان ساز نی‌انبان محدود به نوازندگان جنوبی نشود.

اجراها به لحاظ کیفیت همچنان رو به رشد است

عزیز تنها عضو هیات داوران در بخش موسیقی شرق و جنوب خراسان درباره اجراها گفت: اجراها به لحاظ کیفیت همچنان رو به رشد است و هر سال بهتر می‌شود. برخی از نوازنده‌ها در این مدت در خانه تمرین کرده بودند و به همین خاطر سطح نوازندگی‌شان بالا رفته بود ولی از طرفی کرونا باعث شده بود نتوانند نزد استادانشان بروند.

عضو هیات داوران جشنواره در توصیه به جوا‌ن‌ها تصریح کرد: فقط تمرین کنند و با استادانشان در ارتباط باشند. در موسیقی چیزی که اهمیت دارد تمرین است. درباره برگزاری جشنواره هم فعلا باید خودمان را با شرایط آنلاین وفق بدهیم تا جشنواره تداوم داشته باشد.

کرونا تاثیری روی اجراها نداشت

فضل‌الله دهقان از داوران بخش موسیقی مازندران درباره اجراها گفت: اجرای گروه «الف» بسیار خوب بود و حتی برخی از آن‌ها بالاتر از حد انتظار ظاهر شدند. اجراهای گروه سنی «ب» هم خوب بودند اما در گروه سنی «ج» چندان رضایت‌بخش نبود.

وی درباره با تاثیر کرونا بر اجراها مطرح کرد: کرونا در شکل برگزاری جشنواره تاثیرش را گذاشته بود. طبعا برخی از شرکت‌کنندگان کم‌سن دوست دارند دیده شوند که در شرایط کنونی این مهم امکان‌پذیر نیست اما کرونا تاثیری روی اجراها نداشت.

عضو هیات داوران بخش موسیقی مازندران در توصیه‌ای به شرکت‌کنندگان عنوان کرد: باید بیشتر تمرین کنند. موسیقی علمی است که شما هر چقدر بیشتر درگیر آن شوید پیشرفت بیشتری می‌کنید. این‌طور نیست که نوازنده بتواند پس از مدتی آن را کنار بگذارد. انجمن موسیقی ایران و مسئولان جشنواره موسیقی جوان تمام تلاششان را می‌کنند کار به نحو قابل قبولی پیش برود. همین که با وجود سختی‌های فراوان این کار را انجام دادند تا چراغ همچنان روشن بماند کار با ارزشی است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: جشنواره جوان یکی از مهم‌ترین جشنواره‌هایی است که در سطح ایران و به نقل از برخی بزرگان در سطح خاورمیانه برگزار می‌شود و امیدوارم تداوم داشته باشد.

اگر جشنواره برگزار نشود نوازنده‌ها انگیزه‌هایشان را از دست می‌دهند

حسین ولی‌نژاد عضو هیات داوران در بخش موسیقی شمال خراسان درباره کیفیت اجراها گفت: داوران باحوصله و دقت آثار را گوش دادند. برای دومین سال بود که در هیات داوران حضور داشتم و به نظرم امسال جشنواره خروجی بسیار خوبی داشت.

وی ادامه داد: امیدوارم کرونا برود و بتوانیم در سال‌های بعد به صورت حضوری اجرای عزیزان را ببینیم. برخی نقطه ضعف داشتند و این ضعف‌ها را در کاغذ می‌نوشتیم تا به آن‌ها بگوییم.

عضو هیات داوران در بخش موسیقی شمال خراسان با اشاره به اینکه کرونا باعث بهترشدن اجراها شده بود، عنوان کرد: نوازندگان زیر ۱۸ سال امسال بسیار خوب بودند. سال گذشته فقط ۲ نفر کمانچه‌نواز از خراسان داشتیم ولی امسال ۷ کمانچه‌نواز داشتیم.

ولی‌نژاد درباره اهمیت برگزاری جشنواره موسیقی جوان گفت: نوازنده‌ها وقتی به بهانه رویدادی جمع می‌شوند از همدیگر مشورت می‌گیرند. غیر از این نحوه برگزاری که امسال داشتیم، به شکل دیگری نمی‌توانیم جشنواره را برگزار کنیم. اگر جشنواره برگزار نشود نوازنده‌ها انگیزه‌هایشان را کم‌کم از دست می‌دهند.

وی در توصیه‌ای به نوازندگان شرکت‌کننده اظهار کرد: اشکال بزرگ نوازندگان جوان این است که آشنایی چندانی با مقام‌ها ندارند. مثلا یک عده از آن‌ها نمی‌دانستند آهنگی که گفته بودیم بزنند در چه مقامی است و فلسفه آن چیست. آن‌ها باید نزد استادان بروند و از مقام‌ها اطلاعات به دست بیاورید.

موسیقی عنصری ریشه‌دار و فرهنگ‌ساز است

جابر اطاعتی از داوران در بخش موسیقی آذربایجان درباره اجراها گفت: نوازندگانی که سال گذشته در جشنواره شرکت کرده بودند امسال بسیار خوب شده بودند. پیشرفت آن‌ها چشم‌گیر و محسوس بود. این مساله نشان می‌دهد که چنین جشنواره‌هایی چقدر می‌تواند مثمر ثمر باشد و چه انگیزه‌ای را در روحیه جوان‌ها ایجاد کند.

وی افزود: امسال سطح نوازندگی‌ها بسیار بالا بود. نوازنده‌های گروه الف چشم‌گیر بودند. اصلاًباورکردنی نبود نوازنده ۸-۹ ساله بتواند این‌قدر خوب ظاهر شود. برگزاری این جشنواره مثمرثمر است و در روند رشد و پیشرفت جامعه موسیقی تاثیرگذار است. موسیقی عنصری بسیار قوی و ریشه‌دار و فرهنگ‌ساز است.

این داور جشنواره با اعلام اینکه کرونا روی کیفیت اجراها تأثیر منفی نگذاشته بود، اظهار داشت: فکر می‌کنم نوازنده‌ها در ایام کرونا در کنج خانه نشسته و تمرین کرده‌اند. شاید اگر کرونا نبود این‌قدر پیشرفت حاصل نمی‌شد.

اطاعتی در پاسخ به این پرسش که چه توصیه فنی به نوازندگان دارید، تصریح کرد: هنر در عین حال که دنیای بسیار ظریف و شیرینی است، می‌تواند ظالمانه هم عمل کند. هنر توجه زیادی می‌خواهد. کسی که کار هنری می‌کند حق اشتباه ندارد. به نوازندگان توصیه می‌کنم فقط و فقط تمرین کنند.

وی در پایان درباره نحوه برگزاری جشنواره عنوان کرد: جشنواره موسیقی جوان چندین دوره است که برگزار می‌شود و بازخورد خوبی هم داشته است. اگر کرونا بماند باید جشنواره را به همین شکل برگزار کنیم.

باید آثار بیشتری گوش بدهند

فرج علیپور عضو هیات داوران در بخش موسیقی لرستان درباره کیفیت اجراها گفت: امسال اجراها کمی از سال‌های گذشته بهتر بود. دختران در این جشنواره خوب ساز زدند و فکر می‌کنم مقام‌های خوبی نیز کسب کنند. پسرها هم خوب بودند ولی باید سعی کنند بهتر کار کنند تا به موفقیت‌های خوبی برسند.

علیپور در توصیه‌ای به نوازندگان جشنواره اظهار کرد: باید آثار بیشتری گوش بدهند و تمرین کنند. امیدوارم کرونا تمام شود و جشنواره به قبل برگردد. سال‌های قبل که جشنواره حضوری برگزار می‌شد بسیار خوب بود. نوازنده‌ها می‌آمدند مقابل داوران ساز می‌زدند و همدیگر را می‌شناختند اما امسال به دلیل شرایط خاص این اتفاق نیفتاد.

مراسم اختتامیه چهاردهمین جشنوارۀ ملی موسیقی جوان روز جمعه نهم آبان‌ماه، ساعت ۹ شب از صفحه اینستاگرام انجمن موسیقی ایران، هفدانگ، موسیقی ما، و صفحه انجمن موسیقی ایران در آپارات به صورت آنلاین پخش می‌شود.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است