مستندسازان دیگر نیازی به گرفتن معرفی‌نامه ندارند/ جزییات یک توافق با ناجی‌هنر | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۵۶
درصورت عضویت در انجمن مستندسازان؛

مستندسازان دیگر نیازی به گرفتن معرفی‌نامه ندارند/ جزییات یک توافق با ناجی‌هنر

رییس انجمن مستندسازان سینمای ایران از آخرین وضعیت ثبت و فعالیت های این انجمن صحبت کرد.

میلاد خالقی‌منش رییس هیات مدیره انجمن مستندسازان سینمای ایران در گفتگو با خبرنگار سینمایی صبا درباره ثبت انجمن و چالش هایی که در این باره وجود دارد، گفت: ما می‌خواهیم انجمن مستندسازان سینمای ایران را به عنوان انجمن فرهنگی و غیرتجاری در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ثبت برسانیم.

وی با اشاره به اینکه انجمن‌های فرهنگی فعالیت تجاری نمی‌کنند و عضو محور هستند، بیان کرد: مسایلی در ضوابط و مقررات وزارت فرهنگ و ارشاد وجود دارد که کار انجمن‌های عضومحور را برای دریافت مجوز تاسیس سخت می‌کند. مشکلات قدیمی و اساسی‌ای وجود دارد که مسئولان هم بر این امر واقف‌ هستند و قرار است در شورای عالی انقلاب فرهنگی و جاهای دیگر، اصلاحات را مورد بررسی قرار دهند.

این مستندساز افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ما خواسته‌ است درخواست ثبت خود را برای آن‌ها ارسال کنیم تا راه‌حل‌هایی را برای تطابق انجمن‌ فرهنگی عضومحور با اساسنامه این وزارتخانه در نظر بگیرند.

خالقی‌منش با اشاره به تغییر روال عضوگیری انجمن تشریح کرد: پیشنهاد تغییر روال عضوگیری انجمن باید در جلسه مجمع عمومی تصمیم‌گیری شود. ما قصد داریم که بیشتر به سمت فعالیت‌های فرهنگی حرکت‌ کنیم و حول محور فیلم و سینمای مستند باشیم. طبیعتا گروه‌های دیگری از سینمای مستند مانند پژوهشگران سینمای مستند، فیلمبرداران و حتی منتقدان و گروه‌های بینارشته‌ای و تدوینگر‌ان هم‌ می‌توانند در اطراف فیلم‌ مستند جمع شوند و مقداری فضا را برای گفتمان در رسته‌های مختلف سینما و فیلم مستند بازتر کنند و ما نمی‌خواهیم فقط گفتگوهای کارگردان محور داشته باشیم.

کارگردان مستند «گریه‌های ناآرام» در بخش دیگر صحبت هایش درباره امکاناتی که برای اعضا درنظر گرفته اند، اظهار کرد: باتوجه به تفاهمی که با موسسه ناجی هنر انجام شده است، اعضای این انجمن دیگر نیازی به معرفی‌نامه کتبی از طرف انجمن ندارند. سیستم‌ِ ۲ مجموعه موسسه ناجی هنر و انجمن مستندسازان به هم‌ متصل شده و فقط لازم‌ است تا اعضا درخواست خود را در وب‌سایت انجمن ثبت کرده و فردای آن روز مجوز تصویربرداری را دریافت کنند.

میلاد خالقی منش

این مستندساز که پیش از این از ایجاد گروه‌های مشاوره‌ای برای مستندسازان خبر داده بود در این باره هم خبر داد: گروه‌های مشاوره‌ای متشکل از مستندسازان حرفه‌ای در نظر داریم که هنوز فعالیت آنها شروع نشده است.

کارگردان مستند «این زمین خوردنی نیست» درباره جشنواره «کرونا و من» هم بیان کرد: پروژه «کرونا و من» با دبیری پیروز کلانتری از مرداد ماه آغاز شد که بنا بر شرایط همه‌گیری ویروس کرونا به این نتیجه رسیدیم‌ که پروژه را تا پایان دی‌ ماه تمدید کنیم. با اعلام فراخوان عمومی در فضای مجازی فیلم‌ها برای ما ارسال می‌شوند و به زودی به انتشار آن‌ها در کانال‌های اجتماعی انجمن خواهیم پرداخت. رایتل، شهرداری تهران و هاشور در این جشنواره حامی ما هستند.

رییس انجمن مستندسازان سینمای ایران در پایان درباره جزییات این جشنواره توضیح داد: جشنواره «کرونا و من» فیلم‌های کوتاهِ حداکثر هفت دقیقه‌ای را شامل می‌شود که از روایت و نگاه مردم‌ به این‌ روز‌ها و تاثیرات کرونا بر زندگی خود و اطرافیانشان در سه موضوع اصلی «شهر»، «رابطه» و «خانواده» تهیه و ارسال می‌شوند.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است