نشریات الکترونیک کودک و نوجوان گسترش یابند/ چندین کتاب در صف انتشار دارم | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۵۲
علی کاشفی در گفتگو با صبا:

نشریات الکترونیک کودک و نوجوان گسترش یابند/ چندین کتاب در صف انتشار دارم

علی کاشفی خوانساری نویسنده و پژوهشگر ادبیات کودک از آخرین فعالیت‌هایش و وضعیت کنونی مطبوعات ایران گفت.

علی کاشفی خوانساری نویسنده و پژوهشگر ادبیات کودک در گفتگو با خبرنگار ادبیات خبرگزاری صبا درباره جدیدترین فعالیت‌هایش گفت: تازه ترین کتاب من با نام «شاهنامه شاه خورشید چهر» توسط نشر گویا به چاپ رسیده که این کتاب در حوزه ادبیات دینی بزرگسال و پژوهشی درباره حمله حیدری است.

وی درباره کارهای در دست تالیف و چاپش نیز توضیح داد: کتاب‌هایی که درحال حاضر برای چاپ آماده شده‌‌اند، زیاد هستند اما در شرایط ناشی از تحریم‌ها و همه‌گیری ویروس کرونا نمی‌توان پیش‌بینی ‌کرد کدامشان زودتر منتشر می‌شوند، از جمله کتاب‌هایی که درحال حاضر در نوبت چاپ قرار دارند تا به دست علاقه‌مندان برسند می‌توان به کتاب «دایره‌المعارف سینما برای نوجوانان» از انتشارات محراب قلم، مجموعه شعر نوجوان به نام «عشق با فونت بولد ۷۰» از نشر گویا، کتابی به نام  «از نقد گفتن» از انتشارات قو، کتاب «قصه‌های قاجاری» از نشر چشمه و کتاب «پا به پای نقد» از نشر ثالث اشاره کرد.

کاشفی افزود: همچنین در حال نگارش یک کتاب درسی و آموزشی هستم که نیمی از آن به پایان رسیده است و توسط نشر سروش منتشر خواهد شد.

نویسنده کتاب «روزنامه‌جات عهد بوق» در بخش دیگر صحبت‌هایش درباره وضعیت کنونی حوزه کودک و نوجوان بیان کرد: شک‌ ندارم که ادبیات حوزه کودک و نوجوان شرایط دشواری را می‌گذراند ولی می‌توانیم از این تهدیدها به عنوان فرصتی برای نوآوری‌ و ظهور ناشران جدید و همچنین بالا کشیدن ناشران متوسط به سطح درجه اول استفاده کنیم. در کنار بعضی از ناشران که با ترس و دلزدگی کنار کشیده‌اند، تعدادی ناشر هم هستند که از این شرایط استفاده می‌کنند و با طراحی و تولید کتاب‌های جدید جایگاه خود را در این صنعت به شکل ملموسی ارتقا می‌بخشند.

وی با اشاره به اینکه مطبوعات کودک و نوجوان در مجموع شرایط خوبی ندارند، تشریح کرد: بخشی از مشکلان مطبوعات کودک و نوجوان، جهانی و بخشی هم خاص کشور ما است. در کشورما حضور پررنگ مطبوعات دولتی، کاهش بودجه نهاد‌های دولتی و حکومتی، غیبت بخش خصوصی مستقل و قدرتمند در این حوزه موجب بروز مشکلاتی شده است. به زعم من، حاکمیت باید در حوزه کودک و نوجوان برنامه‌های حمایتی جدی داشته باشد، این برنامه‌های حمایتی نباید با مداخله‌گری مستقیم و انتشار مجلات توسط نهادهای دولتی صورت بگیرد، بلکه با حمایت از مجلات خصوصی می‌توان تاثیر مثبتی بر این حوزه گذاشت.

این نویسنده با بیان لزوم گسترش نشریات الکترونیک کودک و نوجوان، اظهار کرد: شرایط همه‌گیری ویروس کرونا و تعطیلی مدارس و مراکز تفریحی، مجال خوبی برای گسترش نشریات الکترونیک کودک و نوجوان است و نسخه‌های الکترونیک این‌ نشریات می‌توانند برنامه‌های آموزشی، سرگرمی، تفریحی، ادبی و هنری زیادی برای کودکان تدارک‌ ببینند.

کاشفی در پایان عنوان کرد: کار غیرممکنی نیست اگر نشریاتی با دوره انتشار کوتاه، مثل روزنامه یا هفته‌نامه برای مخاطبان تهیه شده و در فضای مجازی منتشر شوند. لازم‌ است که سیاستگذاران فرهنگی با استفاده از کارشناسان و دلسوزان این حوزه برنامه‌های بهتری را طراحی کنند و بتوانند از فرصت پیش آمده که مدارس و بسیاری از تفریحات دیگر تعطیل شده‌اند برای ترویج فرهنگ مطالعه استفاده کنند.

ندا زنگینه

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است