تعطیلی در حوزه فرهنگ اصلا معنایی ندارد/ بنشینیم ماهواره تماشا کنیم؟ | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۵۱
اکبر تحویلیان در گفتگو با صبا:

تعطیلی در حوزه فرهنگ اصلا معنایی ندارد/ بنشینیم ماهواره تماشا کنیم؟

دبیر انجمن موسسات فیلمسازی ایران (آیفیک) از مخالفتش با تعطیلی پروژه‌های فرهنگی می‌گوید.

اکبر تحویلیان دببر انجمن موسسات فیلمسازی ایران (آیفیک) در گفتگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا با تعطیلی پروژه‌های فرهنگی در ایام کرونا مخالفت کرد و گفت: چند ماه پیش از طریق آیفیک نامه‌ای را برای وزارت بهداشت، صدا و سیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نوشتیم که با توجه به اینکه بیماری کرونا فعلا وجود دارد و ما هم کاری از دستمان برنمی‌آید، بهتر است تشریف بیاورند و سر صحنه‌ها حضور یابند تا به ما اطلاع دهند چگونه پروتکل‌هایی را که به قول معروف همه جا هست چگونه سر صحنه‌ها اجرایی کنیم، اما متاسفانه سازمان‌ها در این امر کوتاهی کرده و کنار کارها قرار نگرفتند.

وی با تاکید بر اینکه نمی‌توانیم کشور و کارها را تعطیل کنیم، بیان کرد: بعضی از مشاغل وجود دارند که باید بتوانند برای مردم خوراک فرهنگی تهیه کنند. همه که نمی‌توانند در خانه‌هایشان بشینند و از کارشان دست بکشند، مثل پزشکان. ما هم سربازان بخش فرهنگی هستیم و نمی‌توانیم در خانه‌هایمان بنشینیم برای اینکه کرونا نگیریم. از همکاران هم خیلی وقت‌ها گله می‌کنم که چرا می‌گویید تعطیل کنید، اگر همه چیز مثل تلویزیون و سینما و… تعطیل شود چه کار کنیم، ماهواره تماشا کنیم؟

این تهیه کننده افزود: بعضی از مشاغل باید بیشتر از بقیه کار کنند و ستادهای مختلف باید مدام آن‌ها را در زمینه‌های مختلف پشتیبانی کنند. مثلا صدا و سیما باید زمینه‌های مالی لازم را فراهم کند تا مدام از عوامل و بازیگران تست سلامتی گرفته شود، تیم‌های رزرو وجود داشته باشند که اگر فردی کرونا گرفت یک فرد دیگر جایگزین آن شود. باید دست به دست هم دهیم تا از این گردنه رد بشویم.

تهیه‌کننده سریال «از سرنوشت» درباره نقش مهم بخش فرهنگی در این روزها گفت: ما با پرستاران و پزشکان در یک حوزه قرار داریم، باید برنامه‌ای تولید کنیم که پرستار خسته‌ای که به خانه برمی‌گردد، با دیدن برنامه‌های سرگرم کننده حالش خوب شود. این انتقاد هم وجود دارد که ممکن است برنامه‌های ناراحت‌کننده بسازیم، ولی می شود یک مدت برنامه‌ها را به سمت برنامه‌های مفرح ببریم. آموزش مردم هم در زمینه مسایل کرونایی، از طریق ساخت برنامه صورت می‌گیرد. باید کارهای سینمایی را در فضای آنلاین به نمایش بگذاریم تا مردم از خانه‌هایشان خارج نشوند. باید برای کودکان و بچه‌هایی که در خانه هستند و حوصله‌شان سر رفته است برنامه‌های مفرح تولید شود. اگر کارها تعطیل شوند چه کسانی قرار است این برنامه‌ها را بسازند؟ تعطیلی در حوزه فرهنگ اصلا معنایی ندارد.

تحویلیان با اشاره به اینکه هیچکس نمی‌تواند از آلوده شدن در برابر ویروس کرونا فرار کند، بیان کرد: باید قبول کنیم که امکان آلوده شدن پزشکان و پرستارانی هم که سعی می‌کنند خود را از این ویروس در امان نگه دارند، وجود دارد. ما هم از آن‌ها پایین‌تر نیستیم پس باید کمی ریسک و خطر را بپذیریم، یک عده فدایی لازم داریم، در بخش پزشکی متوجه شدیم که این فدایی‌ها پزشکان و پرستاران و افراد مشغول در کادر درمانی هستند اما در بخش فرهنگی هنوز متوجه نشده‌ایم.

لزوم حضور اکیپ پزشکی سر صحنه ها

تهیه‌کننده سریان «از یاد رفته» ضمن درخواست کمک از وزارت بهداشت در ساخت برنامه‌ها، عنوان کرد: در شرایطی که کشور دچار این همه آسیب است ما نباید تولید را تعطیل کنیم بلکه باید به بخش فرهنگی کمک کنیم. باید پروتکل‌های بهداشتی را جدی رعایت کنیم و از وزارت بهداشت کمک بگیریم که اقدامات لازم را برای ضدعفونی کردن مداوم لوکیشن‌های فیلمبرداری، استودیوهای برنامه‌های تلویزیونی، سریال‌ها، وسایل و تجهیزات انجام دهند.

تحویلیان درباره راهکار خود برای این مساله عنوان کرد: لازم است یک مامور یا اکیپی از طرف وزارت بهداشت در صحنه حضور داشته باشد تا آن‌ها به ما نحوه ورود و خروج از پروژه را بگویند، دستگاه‌ها و وسایل را مدام ضدعفونی کنند، از عوامل و بازیگران تست کرونا بگیرند، اگر شخصی علایم کرونا داشت به بیمارستان نرود تا در این مسیر هم جان کسان دیگری را به خطر بیندازد بلکه سر صحنه به وسیله همان اکیپ معاینه شود.

وی در پاسخ به اینکه آیا تاکنون این مسایل رعایت نمی‌شده است، اظهار کرد: تا به امروز بیشتر این کارها با جنبه نمایشی اجرا می‌شده است تا جنبه کاربردی. حرف من این است که این کارها باید به یک نظام کاربردی تبدیل شود، ممکن است فیلمبردار یک پروژه آلوده شود، او به قرنطینه می‌رود و یک فرد دیگر جایگزین می‌شود تا مدت قرنطینه وی تمام شود ولی تعطیلی کامل پروژه‌ها، امکان‌پذیر نیست.

تحویلیان با تاکید بر نقش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیشبرد فعالیت حوزه فرهنگی در این روزها تشریح کرد: وزارت ارشاد باید همه عوامل تولید را بیمه کند، خیلی از افراد در حوزه هنر و نمایش خانگی هستند که هنوز بیمه نشده‌اند. این وزارتخانه علاوه بر بیمه، باید مدام مجوز تولید آثار را صادر کند ولی از زمان شیوع ویروس کرونا تا به الان هنوز خیلی‌ها نمی‌دانند کجا مجوز شبکه نمایش خانگی صادر می‌شود، ارشاد می‌گوید من دیگر صدور مجوز را تعطیل کرده‌ام و کسی هم پاسخگو نیست. آن‌هایی که در بخش نمایش خانگی کار می‌کنند نمی‌دانند در کدام بخش باید به دنبال صدور مجوز باشند، در این دوران نمایش خانگی‌ای وجود دارد که می‌تواند به صدا و سیما کمک کند، آن‌ها رقیب صدا و سیما نیستند بلکه رفیق‌شان هستند.

تهیه‌کننده سریال «دیوار شیشه‌ای» در پایان از چگونگی جبران تعطیلی کارها بیان کرد: با تعدد تولید باید خسارت‌های وارد شده را جبران کرد، وقتی برنامه‌ای به مشکل برمی‌خورد تولید دیگری وجود داشته باشد که جایگزین برنامه متوقف شده شود و به نظرم من کم کردن تولید راهکار مناسبی نیست.

فروغ گشتیل

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    110/472/484/000
  • بی‌بدن
    26/214/863/000
  • سال گربه
    18/031/038/500
  • آپاراتچی
    4/245/817/500
  • پرویز خان
    3/263/887/000
  • نوروز
    3/001/113/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    2/962/112/500
  • آسمان غرب
    2/566/028/000