دورنمایی از معماری هنر نوگرای ایران/ ۱۸ اثر از ۱۸ هنرمند به تماشا گذاشته می‌شود | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۴۱

دورنمایی از معماری هنر نوگرای ایران/ ۱۸ اثر از ۱۸ هنرمند به تماشا گذاشته می‌شود

گردآورنده نمایشگاه «دورنما در هنر نوگرای ایران معماری» که در گالری جاوید برگزار می‌شود درباره آثار و جزییات این رویداد توضیح داد.

شایان شعبان گردآورنده نمایشگاه «دورنمای معماری در هنر نوگرای ایران» در گفتگو با خبرنگار هنرهای تجسمی خبرگزاری صبا گفت: آثار نمایشگاه به دو صورت انتخاب شده است؛ بخش اول آثار هنرمندانی است که به طور مستقیم در فضای معماری کار کرده‌اند. بخش دوم هم هنرمندانی هستند که از عناصر موجود در فضاهای معماری الهام گرفته‌ و دست به خلق اثر زده‌اند.

وی افزود: شاید در نگاه اول مخاطب ارتباط اثر با معماری را متوجه نشود به طور مثال اثر استاد عرب‌شاهی در این مجموعه انتزاعی است، اما همین اثر با الهام از فضاها، کتیبه‌ها و نقش برجسته‌های خط میخی باستان، تمدن ایران و بین‌النهرین خلق شده است.

شعبان درباره انتخاب نام نمایشگاه بیان کرد: دورنما معادل فارسی کلمه پرسپکتیو است که در هنر و فضاسازی معماری بسیار کاربرد دارد.

وی درباره ایده برگزاری نمایشگاه «دورنمای معماری در هنر نوگرای ایران» افزود: من هم نقاش و هم کیوریتور هستم، خیلی وقت‌ها ایده‌هایی به ذهنم می‌رسد که که پس از بررسی اگر قابل اجرا باشند آن‌ها را عملی می‌کنم و این نمایشگاه هم از این قاعده مستثنا نبود.

این نمایشگاه گذار با اشاره به اینکه ایده این نمایشگاه مدت‌ها در ذهنش بوده است، گفت: هنر نوگرای معاصر ایران موضوعی است که می‌توان بسیار به آن پرداخت و به زعم من این نمایشگاه هم می‌توانست در سطح وسیع‌تری برگزار شود به این دلیل که هنرمندان بسیاری به این موضوع پرداخته‌اند.

او درباره هنرمندان نمایشگاه «دورنما در هنر نوگرای ایران معماری» گفت: هنرمندان این نمایشگاه متولدین ۱۳۰۰ تا ۱۳۲۱ هستند ولی می‌توان همین مساله را در دهه‌های بعدی هنرمندان ایران هم پی گرفت.

شعبان درباره جمع‌آوری آثار این نمایشگاه مطرح کرد: من با توجه به تجربه‌ام در زمینه آثار هنری درباره این مساله شناخت داشتم یعنی می‌دانستم که چه هنرمندانی درباره این موضوع کار کرده اند. با توجه به این مساله از آثار این هنرمندان که قبلا آن‌ها را خلق کرده بودند، استفاده کردم. به طور مثال استاد مرتضی ممیز، مسعود عرب‌شاهی، علی اکبر صنعتی و فرامرز پیلارام که آثار آنها در نمایشگاه است، فوت کرده‌اند.

وی با علام اینکه تقریبا از چهار یا پنج ماه پیش هماهنگی‌هایی برای برگزاری این نمایشگاه صورت گرفت، گفت: تعدادی از آثار هنری را که متناسب با موضوع نمایشگاه هم بودند به دلایلی مثل دسترسی نداشتن به اثر و یا اینکه هنرمند خارج از کشور بود، نتوانستم در نمایشگاه «دورنما در هنر نوگرای ایران معماری» قرار دهم.

این هنرمند افزود: عمده آثار این نمایشگاه برای فروش اما بعضی از آثار هم مجموعه شخصی هستند.

شعبان درباره دشواری‌های برگزاری نمایشگاه «دورنما در هنر نوگرای ایران معماری» گفت: هر نمایشگاهی سختی‌ها و شیرینی‌های خود را دارد، جمع آوری این آثار هم دشواری‌های خود را داشت چون آثار هنرمندان بزرگی به نمایش درآمده‌اند و جمع آوری این آثار هم دشوار بود اما در نهایت بسیار شیرین و نتیجه‌بخش بود.

وی در پایان گفت: با توجه به شرایط کنونی کشور، نمایشگاه به دو صورت مجازی و حضوری برگزار می‌شود. کاتالوگ نمایشگاه که به صورت پی دی اف است پس از افتتاحیه نمایشگاه منتشر می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند کاتالوگ نمایشگاه «دورنما در هنر نوگرای ایران معماری» را در سایت گالری جاوید مشاهده کنند. هم‌چنین در تدارک برگزاری نشست پژوهشی هستیم که اطلاعات دقیق آن بعدا اعلام می‌شود.

طراح پوستر این نمایشگاه محمدمهدی حلیمی است.

نمایشگاه «دورنمای معماری در هنر نوگرای ایران» از روز جمعه ۲۳ آبان تا ۳۰ آبان برگزار می‌شود. علاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به گالری جاوید به نشانی تهران، ولی عصر، ابتدای زرتشت غربی، یزدان، پلاک ۱۷، واحد ۱ مراجعه کنند.

مائده غلامی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است