هفته کتاب یک زنگ هشدار نمادین است/ لزوم تجلیل از مولفان و نویسندگان | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۱۹
راضیه تجار مطرح کرد:

هفته کتاب یک زنگ هشدار نمادین است/ لزوم تجلیل از مولفان و نویسندگان

راضیه تجار، دبیر انجمن قلم ایران، از برگزاری این دوره از هفته کتاب می‌گوید.

به گزارش صبا به نقل از ستاد خبری بیست و هشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، راضیه تجار نویسنده حوزه ادبیات داستانی و دبیر انجمن قلم ایران، با اشاره به ویژگی‌های هفته کتاب در طول سالیان مختلف، گفت: دوره‌های مختلفی از هفته کتاب برگزار شده است و دولتمردان در هر دوره‌ برای ادامه پیدا کردن این مسیر اهتمام ورزیده‌اند، این‌ها نشانه اهمیت دادن به موضوع کتاب است و اگر چه در هر دوره افت و خیزهایی داشته اما رو به تکامل بوده است.

عضو شورای سیاستگذاری بیست و هشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: در یک نگاه عمیق و کارشناسانه باید گفت که ادامه ۲۸ ساله برگزاری هفته کتاب نشا‌ن‌ دهنده این سیر بوده که توقفی نداشته است و به طور یقین هر دوره‌ای سعی شده کاستی‌های دوره قبل جبران شود و رو به رشد باشد.

تجار با اشاره به برنامه‌های امسال هفته کتاب عنوان کرد: سال گذشته برنامه‌های بسیار متنوع و خوبی در این هفته برگزار شد و می‌توانم قاطعانه بگویم سال خوبی از آن را دیدم، برنامه‌ها خیلی کارشناسانه پیش‌بینی شد و امسال هم در ادامه راه سال گذشته خواهد بود.

وی همچنین درباره برنامه‌های مختلفی که برای هفته کتاب پیش‌بینی شده است، توضیح داد: به نظرم در کنار همه برنامه‌ها یا در دل آن‌ها از تعدادی از مولفان کتاب‌ها به شکل‌های مختلف تجلیل شده و به نقش آن‌ها در حوزه کتاب توجه شود.

دبیر انجمن قلم ایران تاکید کرد: اگر نویسنده و مولفی نباشد در حقیقت کتابی هم وجود نخواهد داشت و اگرچه بخشی به حوزه ترجمه و پژوهش اختصاص دارد اما مولفان و خالقان اثر باید بیشتر دیده شوند.

وی با بیان اینکه بهتر است هفته کتاب فقط مختص یک هفته یا ۱۰ روز نباشد، گفت: به نظرم این هفته یک زنگ و هشدار به صورت نمادین در حوزه کتاب است و توجه را به سوی کتاب جلب می‌کند اما در طول سال باید به کتاب توجه کرد به خصوص اکنون که بخش اقتصاد روی فرهنگ تاثیر زیادی گذاشته است.

تجاری همچنین یادآور شد: باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که حداقل‌های موجود در حوزه فرهنگ و کتاب از بین نروند، هم از نظر کیفی و هم کمی باید به مقوله کتاب در طول سال توجه شود.

وی با اشاره به ورود صدا و سیما به این حوزه بیان کرد: بخش مثبت قضیه این است که صدا و سیما به گود آمده و برنامه خوبی مثل «کتاب‌باز» دارد که به حوزه کتاب جهت می‌دهد و طیف گسترده‌ای در میان مردم به این برنامه علاقه دارند، اما در کنار دقت به مقوله کتاب‌خوانی باید به نویسندگان و مشکلات و مسایل آن‌ها توجه بیشتری شود تا با فراغ بال بیشتر به نوشتن و تولید اثر بپردازند.

بیست و هشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران از ۲۴ تا ۳۰ آبان‌ماه ۱۳۹۹ با شعار «دانایی؛ مانایی» برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است