حضور افراد با استعداد در سومین سمپوزیم مجسمه‌سازی مفاخر ایران | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۵۵

حضور افراد با استعداد در سومین سمپوزیم مجسمه‌سازی مفاخر ایران

عضو شورای سیاستگذاری سومین سمپوزیوم مجسمه‌سازی مفاخر ایران از رشد 60 درصدی آثار این دوره به دلیل نحوه نظارت و رویکرد اجرایی خبر داد.

حسین علی عسگریبه گزارش صبا به نقل از روابط عمومی سازمان زیباسازی شهر تهران، حسین علی‌عسگری، هنرمند مجسمه‌ساز و عضو شورای سیاستگذاری سومین سمپوزیوم مجسمه‌سازی مفاخر ایران ویژه دانشمندان از روند متفاوت داوری و انتخاب آثار در این دوره خبر داد و گفت: مهم‌ترین اتفاقی که در این دوره شاهد آن هستیم، مربوط به شکل گزینش و داوری آثار است که بسیار جدی و دقیق دنبال شد.

او افزود: در این دوره بر خلاف گذشته، حضور هنرمندان صرفا بر ارایه رزومه از سوی آنان منوط نشد و پس از انتخاب اولیه، هنرمندان ملزم به ساخت ماکتی از اثر اجرایی خود شدند.

عضو شورای سیاستگذاری سومین سمپوزیوم مجسمه‌سازی مفاخر ایران تصریح کرد: در این دوره ما سعی کردیم که امکان حضور افراد توانمند و با استعدادی را که تاکنون دیده نشده‌اند در سمپوزیوم فراهم کنیم و تاکیدی جدی نیز بر توانمندی و استعداد هنرمندان مد نظر قرار گرفت تا بتوانیم فرصتی را برای جذب استعدادهای جدید فراهم کنیم، البته در این راستا اتفاقات بسیار خوبی نیز شکل گرفت که قطعا بازخورد آن را جامعه و دیگران به زودی خواهند دید.

عسگری درباره پروسه ساخت ماکت از سوی هنرمندان، توضیح داد: ما از شرکت‌کنندگان در این سمپوزیم پس از دریافت رزومه، خواستیم که ماکتی را از اثر خود ارایه دهند که این پروسه تقریبا یک ماه به طول انجامید و از بین ۷۶ هنرمند شرکت‌کننده، در نهایت ۱۵ نفر انتخاب شدند که بعدها به ۲۲ نفر افزایش یافت.

او درباره افزایش تعداد پذیرفته‌شدگان، گفت: تعدادی از این افراد، اساتیدی بودند که در سمپوزیوم حضور پیدا کردند و به صورت نیمه دعوتی وارد عرصه شدند اما به طور حتم شرایط کار برای همه افراد حاضر در این سمپوزیوم یکسان است.

عضو شورای سیاستگذاری سومین سمپوزیوم مجسمه‌سازی مفاخر ایران ادامه داد: در مسیر داوری و بررسی آثار، ماکت‌ها دیده شدند و اگر ایراد و نقدی به آنان وارد بود به هنرمندان اعلام می‌شد، تا رفع و اصلاح کنند. در واقع تمام تلاش ما و هنرمندان این بود که ماکت‌ها به کیفیت معقولی دست پیدا کنند زیرا در این دوره، خود ماکت‌ها نیز به عنوان یک اثر هنری، در نمایشگاه دایمی سازمان زیباسازی به نمایش گذاشته می‌شوند.

رشد حداقل ۶۰ درصدی کارها در این دوره از جشنواره

عسگری تصریح کرد: با توجه به اینکه ماکت‌ها خود یک رفرنس برای کار بود، ما سعی کردیم کارها باکیفیت درست و شباهت مناسب اجرا شوند تا اتفاقاتی نظیر مشکلات سال گذشته تکرار نشود. به همین دلیل سخت‌گیری بیشتری در روند کار مد نظر قرار گرفت و انرژی بسیاری از شرکت‌کنندگان و داوران صرف آن شد.

او افزود: در مسیر کار، وظیفه ما این بود که ایرادات کار را به هنرمندان اعلام کنیم، همین امر نیز سبب شد که ما خود را به لحاظ اخلاقی مسئول بدانیم و مدام در حال نقد کارها و کمک به طراحی آثار باشیم. بر همین اساس به نظر من پروسه کار بسیار سنگین بود و من به شخصه تاکنون این حجم سنگین از مسئولیت و کار آموزش و نظارت را بر دوش نکشیده بودم اما یقینا این نگاه سبب رشد حداقل ۶۰ درصدی کارها برای این دوره خواهد شد.

عضو شورای سیاستگذاری سومین سمپوزیوم مجسمه‌سازی مفاخر ایران بیان کرد: در این دوره ما سعی کردیم به افراد کم تجربه اما با استعداد کمک کنیم تا بتوانند کارهای با کیفیتی را ارایه دهند. در واقع تمام تلاش ما این بود که هنرمندان جوان‌تر را در مسیر مناسب قرار دهیم.

عسگری اظهار داد: به نظر من در این دوره هیچکدام از آثار اجرایی، مشکلات دوره قبل را نخواهند داشت زیرا با سخت‌گیری‌های اعمال شده، حداقل‌های کیفیتی و کمیتی کاملا مد نظر قرار گرفت.

او حضور نداشتن هنرمندان در فضای مشترک را باعث تاسف خواند و عنوان کرد: معتقدم که امکان حضور هنرمندان در فضای باز عین‌الدوله فراهم بود و افراد می‌توانستند بدون حضور بازدیدکنندگان به اجرای آثار بپردازند زیرا این کار امکان کنترل و نظارت بهتر را برای داوران فراهم می‌کرد و فضا را بیشتر به سمت محیط همیشگی سمپوزیوم می‌برد که متاسفانه به دلیل کرونا میسر نشد. روند اجرایی امسال به شکل انفرادی است که مشکلات مختلفی را به دنبال داشت زیرا کنترل از راه دور کار بسیار سختی است و هر چقدر هم که گروه جدی و پیگیر باشند، گاهی کارها را از روند خارج می‌کند.

عضو شورای سیاستگذاری سومین سمپوزیوم مجسمه‌سازی مفاخر ایران در پایان خاطرنشان کرد: اگر امکان اجرای آثار در فضایی گسترده را برای تمام هنرمندان داشتیم، می‌توانستیم شاهد رشد کیفیتی حداقل ۸۰ درصدی باشیم زیرا در آن صورت نظارت مستقیم بود اما اجرای به این شکل کارها که صرفا بر مبنای ارسال عکس از مراحل اجرای کار است، اندکی کار را مشکل کرده است. با این وجود من معتقدم که کارهای این دوره به کیفیت قابل توجهی دست پیدا خواهد کرد.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۵/۲۳۱/۳۴۳/۴۰۰
  • تمساح خونی
    168/280/427/250
  • مست عشق
    120/214/320/750
  • زودپز
    ۱۰۳/۶۷۲/۱۴۵/۰۰۰
  • پول و پارتی
    ۸۸/۷۵۹/۷۷۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۳۱/۲۱۰/۳۴۳/۵۰۰
  • قیف
    ۲۶/۲۷۷/۸۱۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۲/۳۰۵/۷۸۱/۱۰۰
  • قلب رقه
    ۱۲/۳۰۰/۹۶۸/۵۰۰
  • ملاقات با جادوگر
    11/345/347/500
  • شه‌سوار
    ۱۰/۲۲۹/۰۲۳/۵۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۰/۱۹۷/۸۹۳/۵۰۰
  • آغوش باز
    ۲/۴۷۲/۷۲۵/۰۰۰
  • صبحانه‌با‌زرافه‌ها
    ۱/۱۱۵/۶۲۵/۰۰۰
  • استاد
    ۵۹۰/۹۵۰/۰۰۰
  • آنها مرا دوست داشتند
    ۲۲۴/۹۸۷/۰۰۰
  • باغ کیانوش
    ۱۵/۲۳۵/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۶۰/۰۰۰