هدف از مزایده‌های آرتیبیشن رشد هنرست/ خرید آثار قهوه‌خانه‌ای توسط بزرگان هنر | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۰۷
ارشاد علی عسگری به صبا گفت:

هدف از مزایده‌های آرتیبیشن رشد هنرست/ خرید آثار قهوه‌خانه‌ای توسط بزرگان هنر

ارشاد علی‌عسگری مدیر هفتمین مزایده آرتیبیشن حاصل برگزاری این مزایده را تشریح کرد.

ارشاد علی عسگری مدیر هفتمین مزایده آرتیبیشن در گفتگو با خبرنگار تجسمی صبا درباره آثار این دوره از مزایده آرتیبیشن که ۱۲ نقاشی قهوه خانه ای بود، گفت: نقاشی قهوه‌خانه‌ای در اواخر قاجار به دست دو نقاش مشهور قهوه‌خانه‌ای به نام‌های محمد مدبر و حسین قوللر آغاسی پدید آمده است که از شاگردان این استادان می‌توان به عباس بلوکی‌فر، محمد حمیدی، محمد فراهانی و حسن اسماعیل‌زاده اشاره کرد که از این هنرمندان آثاری در هفتمین مزایده آرتیبیشن وجود داشت.

وی افزود: در گذشته این سبک نقاشی در قهوه‌خانه‌ها استفاده می‌شده است که نقال‌ها از روی آن داستان‌سرایی می‌کردند و از سوی دیگر در زیبایی قهوه‌خانه‌ها هم تاثیر داشته است. مضامین این نقاشی‌ها داستان‌های عاشورایی، مذهبی و داستان‌های شاهنامه بوده است.

عسگری درباره سبک این نقاشی‌ها گفت: استادان این حوزه سبک خاص خود را داشتند به طور مثال مینیاتورهای ایران پرسپکتیو نداشتند و از صفحات تخت استفاده می‌کردند که این به هنر مدرن شباهت دارد و شاید بتوان گفت این سبک یکی از منابع الهام هنر مدرن در شرق است.

عسگری درباره جمع‌آوری آثار این دوره از مزایده بیان کرد: ما در شبکه‌های اجتماعی فراخوان دادیم و مجموعه‌داران کارهای خود را برای ما ارسال کردند که حدود چهل اثر ارسال شد که از میان آن نوزده اثر برگزیده شد.

وی ادامه داد: گزینش آثار بر اساس کیفیت و اصالت آثار و قیمت مطرح شده از سوی مجموعه‌داران بود.

مدیر هفتمین مزایده آرتیبیشن درباره استقبال از این مزایده با توجه به شرایط کرونایی کشور گفت: مزایده چون آنلاین برگزار شد، چندان مشکلی پیش نیامد. استقبال از این مزایده بسیار خوب بود و تنها ۵ اثر در طول مزایده فروخته نشد که پس از مزایده این ۵ اثر هم فروخته شد.

او درباره هدف گالری آرتیبیشن از برگزاری چنین مزایده‌هایی گفت: هدف کلی از برگزاری این مزایده‌ها جریان اقتصاد در هنر است اما در کنار این مساله به دنبال رشد هنر هم هستیم. به طور مثال هنر قهوه‌خانه‌ای سال‌هاست که در گالری‌ها و مزایده‌ها و حراجی‌ها ارایه نمی‌شود و ما قصد داریم این هنر را زنده نگه داریم.

عسگری در پایان درباره واکنش‌هایی که به برگزاری این مزایده شده است، مطرح کرد: واکنش‌ها بسیار خوب بود زیرا سال‌های زیادی است که نمایشگاه‌هایی از آثار قهوه‌خانه‌ای برگزار نشده است از طرف دیگر هنرمندان هم چون ارزش این کارها را می‌دانند، خیلی از این مزایده استقبال کردند و هنرمندان مشهوری هم برخی کارها را خریداری کردند.

هفتمین مزایده آنلاین گالری آرتیبیشن چهاردهم و پانزدهم آذرماه برگزار شد که آثار نقاشان قهوه‌خانه‌ای را در معرض نمایش و فروش گذاشت.

جعفر لشکری، مصطفی حمیدی، حسین همدانی، عباس بلوکی‌فر، محمد فراهانی، مهدی طالع نیا، حسن اسماعیلی زاده، محمد حمیدی، فتح‌الله قولر آغاسی از هنرمندانی هستند که آثارشان در این دوره از مزایده آرتیبیشن در معرض نمایش و فروش گذاشته شد.

مائده غلامی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است