تلاشگری را ویژگی بارز دکتر بابا مخیر یافتم/ نمی‌شود سردیس دقیقا شبیه شخص باشد | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۵۹
علی لوائی در گفتگو با صبا:

تلاشگری را ویژگی بارز دکتر بابا مخیر یافتم/ نمی‌شود سردیس دقیقا شبیه شخص باشد

علی لوائی سازنده سردیس دکتر بابا مخیر در سومین سمپوزیوم مجسمه‌سازی مفاخر توضیح داد.

علی لوائی یکی از هنرمندان سومین سمپوزیوم مجسمه‌سازی مفاخر در گفتگو با خبرنگار تجسمی صبا درباره اهمیت شناخت برای ساخت سردیس دکتر بابا مخیر که به وی سپرده شده است، گفت: معمولا برای ساخت سردیس‌ها به مجسمه‌سازان مهلت داده می‌شود و آن‌ها در این زمان فرصتی هم برای شناخت از صاحب سردیس دارند. این شناخت می‌تواند از طریق اینترنت و یا خانواده صاحب سردیس فراهم ‌شود اما در سمپوزیوم‌ها زمان بسیار کوتاه است و هنرمند ۱۰ روز زمان دارد و اگر مجسمه‌ساز از صاحب سردیس شاخت نداشته نباشد، نمی‌تواند شخصیت او را در سردیس نشان دهد.

این مجسمه‌ساز درباره شاخصه‌هایی که برای ساخت سردیس دکتر بابا مخیر درنظر گرفته است، بیان کرد: دکتر بابا مخیر از چهره‌های ماندگار کشور هستند که شخصیتی محکم و تلاشگر داشتند. در شناخت از شخصیت این فرد با پسر دکتر بابا مخیر ارتباط برقرار کردم و تلاش کردم تا شخصیت ایشان را نشان بدهم اما درنهایت این مخاطب است که باید نظر بدهد آیا در این کار موفق بوده‌ام یا خیر.

این هنرمند با بیان این نکته که در جریان شناخت از دکتر بابا مخیر علاقه‌ای به ایشان پیدا کرده است، گفت: واقعیت این است که تا پیش از آنکه به من پیشنهاد ساخت سردیس ایشان را بدهند شناختی از دکتر بابا مخیر نداشتم ولی بعدا مطالعه کردم و متوجه شدم دکتر بابا مخیر پس از آنکه دکترای عمومی خود را در ایران گرفتند، دکترای اقیانوس‌شناسی خود را از دانشگاه پاریس فرانسه گرفت و این نشان‌دهنده شخصیت تلاشگر ایشان است. هم‌چنین ایشان بیش از صد مقاله منتشر کرده‌اند که موید همین نکته است.

مزایا و معایب برگزاری آنلاین

لوائی با اشاره به مجازی برگزار شدن این دوره از سمپوزیوم مجسمه‌سازی مفاخر افزود: تصور می‌کنم مجازی برگزار شدن این دوره از سمپوزیوم تاثیر منفی چندانی روی کار هنرمندان داشته باشد و اتفاقا فرصتی برای هنرمندان ایجاد کرد تا در کارگاه‌های خود کار کنند و این نکته مثبتی بوده است. سمپوزیوم‌ها معمولا فرصتی برای تعامل میان هنرمندان و حتی مخاطبانی که برای بازدید آمده‌اند ایجاد می‌کنند که در این دوره که به صورت مجازی برگزار شد این فرصت و امکان از میان رفت اما تاکنون سازمان زیباسازی شهرداری تهران بسیار عالی و خوب مدیریت کرده است.

او ادامه داد: این دوره از سمپوزیوم مجسمه‌سازی مفاخر بسیار سختگیرانه برگزار شد و هنرمندان پس از تایید ماکت‌هایی که ساخته بودند به سراغ ساخت سردیس‌ها رفتند. امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا این دوره از سمپوزیوم به صورت متفاوت برگزار شد که گریزی هم از آن نبود.

سازنده سردیس دکتر بابا مخیر درباره جنس سردیس‌های این دوره از سمپوزیوم گفت: خود سازمان جنس سردیس‌ها را مشخص می‌کند. در طول سمپوزیوم گفته شده بود که قرار است جنس سردیس‌ها برنز باشد اما ممکن است کارها را فیلتر کنند. اگر کارها خیلی خوب باشند، احتمالا برنز می‌شوند و شاید هم برخی از سردیس‌ها را فایبرگلاس کنند اما هنوز چیزی به قطعیت مشخص نیست.

لوائی در پایان درباره شباهت سردیس‌ها با صاحبان آن مطرح کرد: بیشتر سختگیری‌هایی که در این دوره اعمال شد برای جلوگیری از بروز چنین مناقشاتی بود. در هنر مجسمه‌سازی نمی‌توان با قطعیت از شباهت سردیس با صاحب آن صحبت کرد و سمپوزیوم‌ها هم شرایط خاصی دارند و زمان در آن‌ها کم است پس باید این مسایل را نگریست و با توجه به محدودیت‌هایی که در سمپوزیوم‌ها وجود دارد کار را قضاوت کرد.

سومین سمپوزیوم مجسمه‌سازی مفاخر ایران با موضوع دانشمندان کشور، این روزها با حضور ۲۱ هنرمند مجسمه‌ساز به شکل آنلاین در حال برگزاری است.

مائده غلامی

انتهای پیام/

بیشتر بخوانید

سردیس پدر واکسن‌سازی ایران را ساختم/ در طول تحقیق علاقه‌ام به این فرد افزون شد

ساخت سردیس دکتر علی کاوه با مطالعه درباره وی/ سمپوزیوم مجازی هم مزایایی دارد

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است