سند حمایت از کودکان پشت در شورای عالی فضای مجازی مانده است | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۵:۲۴
یک پژوهشگر حوزه‌ کودک و رسانه مطرح کرد:

سند حمایت از کودکان پشت در شورای عالی فضای مجازی مانده است

نشست تخصصی «کودک و نوجوان و الزامات سیاست‌گذاری در فضای مجازی» توسط ساترا و با حضور کارشناسان حوزه کودک و نوجوان برگزار شد.

به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی ساترا، با توجه به مسایل هفته‌های گذشته درباره شیوه استفاده کودکان و نوجوانان از فضای مجازی و گفتگوی اینترنتی یک نوجوان در پلتفرم اینستاگرام با نشست تخصصی «کودک و نوجوان و الزامات سیاست‌گذاری در فضای مجازی» توسط دفتر مطالعات تنظیم‌گری رسانه ساترا و با حضور کارشناسان حوزه کودک و نوجوان برگزار شد.

در این نشست تلاش شد تا با بررسی این مبحث از ابعاد مختلف مساله‌ سیاست‌گذاری کودکان و نوجوانان و چالش‌های حضور آنان در فضای مجازی، نگاهی نسبتا چندبعدی طرح و پیشنهاد شود.

 توانمندسازی والدین، بخشی از کلید حل مساله

درابتدای این نشست، مرتضی معافی و عباس نیک‌نفس پژوهشگران حوزه‌ کودک و رسانه به ارایه‌ گزارش خود با همین موضوع پرداختند.

معافی چهار راهکار ارتقا و ترویج خودتنظیم‌گری، ارتقای آگاهی، به‌ثمر رسیدن قانون صیانت از کودکان و همچنین بازنگری قوانین موجود را به‌عنوان تکه‌های این پازل معرفی کرد. تاکید او علاوه بر کارآمدشدن اسناد حقوقی موجود، بر توانمندسازی خود والدین و شهروندان بود.

جزیی‌نگری؛ پاشنه‌ آشیل راهکارها

حسین حق‌پناه پژوهشگر حوزه‌ کودک و رسانه نیز در ادامه نگاهی متفاوت نسبت به مسئاه‌ کودک و نوجوان را پیش کشید. حق‌پناه تاکید داشت که کودک و نوجوان را نباید یکی دانست و معتقد بود در کشور ما مساله‌ای به‌نام نوجوان نادیده انگاشته شده است.

وی بیان کرد: سند حمایت از کودکان پشت در شورای عالی فضای مجازی مانده است و جلو نمی‌رود. ما در حوزه‌ نقشه و نظام مسایل ضعف داریم اما ضعف اصلی در حوزه اجرا و مساله دانستن کودک است؛ در واقع نمی‌دانیم از کجا باید شروع کنیم. همه‌ بار را به آموزش دادیم و نگاه آرمانی داشتیم و فکر کردیم با خودتنظیم‌گری می‌توانیم مساله را حل کنیم. این نگاه، نگاهی غیرواقعی است!

این پژوهشگر حوزه‌ کودک و رسانه معتقد است در این حوزه وقتی صحبت به‌میان می‌آید، مساله بسیار مرتبط با امور جنسی است. عمده‌ بحث روی آسیب‌های جنسی است اما در وضع مطلوب از نظر ما فضای مجازی باید برای رشد کودک و نوجوان دانسته شود.

حق‌پناه تاکید کرد: ما نیازمند توسعه‌ بازار محتوا در فضای مجازی هستیم. همچنین باید سازوکاری وجود داشته باشد که بتوان مسائل را از نظر حقوقی پیگیری کرد.

 گرته‌برداری از مدل‌های موجود به‌عنوان راه‌حل اشتباه حکمرانی فضای مجازی

سیده عاطفه موسوی پژوهشگر فناوری اطلاعات و ارتباطات نیز یکی از آسیب‌های موجود را گرته‌برداری از مدل‌های دیگر و تدوین اسناد براساس آنان دانست.

وی همچنین در ارایه‌ راهکار و تنظیم‌گری، از منظر فنی آن را شامل ۲ بخش دانست:

۱-ارایه‌دهندگان همچون اپراتورها

۲- اعمال‌کنندگان: که شامل سه گروه خود افراد، نهادهای میانی همچون آموزش و نهادهای حاکمیتی

وی گفت: در همه‌ این‌ها به ویژه در سطح خود افراد می‌توانیم ابزارهای خوبی داشته باشیم اما یا درسطح مدیریت یا درسطح ابزار روند مناسبی وجود ندارد.

درانتهای این نشست ضمن جمع‌بندی، بنا شد سلسله‌جلساتی با همین موضوع برگزار شود.

همچنین همزمان با این نشست از گزارش جدید دفتر مطالعات ساترا باعنوان «صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی؛ شش دستور کار برای سیاست‌گذاران» نیز رونمایی شد.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است