آخرین تحولات پانزدهمین جشنواره شعر فجر تشریح شد/ انتخاب چهره برتر توسط رسانه‌ها | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۳:۴۱

آخرین تحولات پانزدهمین جشنواره شعر فجر تشریح شد/ انتخاب چهره برتر توسط رسانه‌ها

پانزدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر یک‌شنبه، هفتم دی‌ماه نشست خبری خود را به صورت مجازی برگزار کرد.

به گزارش خبرنگار ادبیات خبرگزاری صبا، نشست خبری پانزدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر یکشنبه هفتم دی‌ماه با حضور مریم جلالی دبیر علمی و مصطفی راضی جلالی دبیر اجرایی این دوره از جشنواره بین‌المللی شعر فجر برپا شد.

در ابتدای نشست مصطفی راضی جلالی ضمن تشکر از اعضای هیات علمی و داوران جشنواره گفت: جشنواره شعر فجر امسال مفتخر است در بخش غیر رقابتی با برگزاری محفل مردان میدان یعنی یادمان شهید فخری زاده و شهید سلیمانی افتتاح و برگزار شود و به مناسبت سالروز جنگ تحمیلی بخش دیگری با عنوان شعر دفاع مقدس خواهیم داشت.

وی درباره آثار دریافت شده بیان کرد: ۲۴۸۹ اثر مجموعا به دبیرخانه رسیده است که به شکل تفکیکی ۲۰۳۲ اثر در بخش «بزرگسال» در بخش «کودک» ۲۰۷۲ اثر و بخش «پژوهش» ۲۸۳ اثر به جشنواره رسیده است.

راضی جلالی درباره تفاوت امسال جشنواره با دوره های قبل نیز عنوان کرد: باتوجه به نظر اهالی رسانه و استادان شعر که هر سال معتقد بودند در بخش شعر «بزرگسال» ما با یک خط کش به داوری شعر بزرگسال نمی‌رویم، در نهایت موافقت شد که امسال بخش شعر «بزرگسال» را در سه بخش بررسی کنیم و افزایش ظرفیتی در اعطای جایزه به شاعران داشته باشیم. البته الزامی بر داوران نیست که در هر بخش برنده‌ای داشته باشیم.

دبیر اجرایی این دوره از جشنواره بین‌المللی شعر فجر ادامه داد: به دلیل تنوع قالب‌های شعری که امسال مورد بررسی قرار می‌گیرد، در بخش بزرگسال داوران به هفت داور افزایش یافته‌اند. داوران امسال از بین چهره‌های نام آشنا انتخاب شدند و هیات علمی تلاش کردند که با احترام به داوران دوره‌های قبل، چهره‌های جدیدی را به دایره داوران اضافه کنند.

گروه داوری در بخش «بزرگسال» به شکل کاملا مجزا هستند

وی در پاسخ به یکی از خبرنگاران که این هفت داور همه بخش‌ها را داوری می‌کنند یا هر کدام بخش خاصی را، اظهار کرد: گروه داوری در بخش «بزرگسال» به شکل کاملا مجزا هستند. سه داور در بخش نو و نیمایی و سه داور در بخش شعر کلاسیک حضور دارند و یک داور هم با نگاه و سابقه شاعری خود هرجا نیاز بود، ورود می‌کند. آثار و نامزدها هفت داور را خواهند داشت.

راضی جلالی تاکید کرد: شیوه‌نامه و آیین‌نامه، داورانِ شعر بزرگسال را در یک گروه داوری می‌بیند اما در عمل به شکل تخصصی برگزار خواهد شد.

دبیر اجرایی جشنواره درباره بخش «محاوره» تصریح کرد: بین داورانی که انتخاب شدند، داورانی نیز حضور دارند که خودشان تجربه شاعری ترانه را دارند. شعر محاوره به لحاظ قالبی در بخش «کلاسیک» داوری می‌شود.

وی در ادامه در پاسخ به خبرنگاری درباره نبود جایزه پروین اعتصامی و جایگزین شدن جایزه‌ای دیگر عنوان کرد: جایزه پروین اعتصامی هم‌زمان شد با شیوع ویروس کرونا در ایران و در ادامه باتوجه به اینکه این جایزه دوسالانه است، اگر به دوره بعد رسید، ۲ دوره را با هم برگزار می‌کنیم.

مریم جلالی دبیر علمی جشنواره درباره فرد آکادمیک به عنوان دبیر جشنواره شعر فجر انتخاب شده است، بیان کرد: چنین اتفاق میمونی برای من باعث افتخار است و شکی ندارم در این راه اگر کمک شاعران بزرگ اهالی ادب و اهالی آکادمیک نبود شاید اینجا نمی‌نشستیم. ترویج و توسعه شعر فارسی در شکل جدید، مرهون و مدیون تلاش‌های شاعران امروز بوده و تجربه‌های قابل ملاحضه آن‌ها که هم زبان قدرتمند داشتند و هم ذهن قوی.

وی افزود: اهالی آکادمیک بر مبنای هست‌ها پیش می روند، یعنی اتفاقی را تجویز نمی‌کنند بلکه اتفاقِ افتاده را بررسی می‌کنند. شاید از نظر خیلی از دوستان مغفول مانده که اهالی ادبیات و آکادمیک به شعر نو نظر داشته‌اند و اگر بر پایان‌نامه‌ها نگاهی بیندازیم این موضوع را مشاهده می‌کنیم. وظایف دبیر علمی به همان شکل سابق آیین نامه پیش می‌رود و بیش از آن هم رخ نخواهد داد.

رایزنی‌هایی برای برگزاری محفل مردان میدان بر مزار یکی از شهیدان

در ادامه، مصطفی راضی جلالی درباره برگزاری محافل این دوره جشنواره گفت: طلیعه محافل شعر فجر امسال محفل مردان میدان خواهد بود که رایزنی‌هایی برای برگزاری آن روی مزار یکی از آن ۲ شهید صورت گرفته است که بازهم حضوری نبوده و مجازی برگزار می‌شود. تلاش می‌کنم که به واسطه برخط بودن جشنواره، محافل را نسبت به سال قبل افزایش دهیم.

وی درباره میزان جوایز جشنواره عنوان کرد: تلاش داریم که به تبع آسیبی که به اهالی فرهنگ و ادبیات رسیده است میزان جایزه امسال نسبت به سال‌های قبل بیشتر شود.

دبیر اجرایی جشنواره در پایان درباره انتخاب چهره‌های برتر این دوره اظهار کرد: از اهالی رسانه دعوت کرده‌ایم که برای انتخاب چهره‌های برتر این دوره همراه ما باشند. از همین‌جا از تمام مدیران مسئول رسانه‌های مختلف دعوت می‌کنیم که نمایندگان خود را به ما معرفی بکنند تا اهالی رسانه طبق آیین نامه تا سقف ۲۰ نفر چهره‌های برتر را انتخاب و به ما معرفی کنند.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    110/472/484/000
  • بی‌بدن
    26/214/863/000
  • سال گربه
    18/031/038/500
  • آپاراتچی
    4/245/817/500
  • پرویز خان
    3/263/887/000
  • نوروز
    3/001/113/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    2/962/112/500
  • آسمان غرب
    2/566/028/000