خواص و فضیلت انگشتر عقیق یمنی و انگشتر فیروزه در روایات و احادیث | پایگاه خبری صبا
امروز ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۰۷:۴۷

خواص و فضیلت انگشتر عقیق یمنی و انگشتر فیروزه در روایات و احادیث

در مورد انواع سنگ های معدنی همچون عقیق و فیروزه بیشتر بدانید

به گزارش واحد بازرگانی صبا، از گذشته تا به امروزه استفاده از انواع سنگ های معدنی همچون عقیق و فیروزه رواج بسیاری دارد و با توجه به فضیلت انگشتر عقیق فیروزه و همچنین خواص انگشتر فیروزه و عقیق در روایات، این سنگ ها از محبوبیت بشدت ویژه‌ای برخوردار هستند. در ادامه این مقاله به بررسی اجمالی برخی از مشخصات این دو نگین ارزشمند (مخصوصا انگشتر عقیق یمنی) پرداخته خواهدشد و همچنین به خواص ویژه این دو گوه ارزشمند نیز اشاره خواهد شد.

خواص انگشتر عقیق در روایات

در مورد خواص انگشتر عقیق و استفاده از این گوهر نیز سخنان و روایات بسیاری وجو دارد. با مطالعه همین سخنان و خواص گفته شده در مورد انگشتر عقیق در روایات می‌توان به اهمیت استفاده از این گوهر پی برد.

دفع فقر:

اولین و مهم‌ترین خاصیت از خواص این گوهر از بین بردن فقر می‌باشد به طوری که در مورد خواص انگشتر عقیق در روایات امام صادق (ع) فرموده‌اند: دستی که در آن، انگشتر عقیق باشد، بسیار غیرممکن است که از درهم و دینار (پول) خالی شود. همچنین در روایات امام رضا (ع) می‌فرمایند که وجود این گوهر سبب دور شدن نفاق خواهد شد و در دست کردن نیز باعث از بین رفتن فقر خواهدشد و کسی که آن را در دست داشته باشد فقیر نمی‌گردد.

غم زدایی:

یکی دیگر از خواص انگشتر عقیق که در روایات بیان شده‌است غم زدایی می‌باشد. در مورد این فضیلت انگشتر عقیق پیامبر اکرم (ص) فرموده‌اند که تا موقعی که این انگشتر با نگین عقیق را در دست داشته باشید غم و اندوهی غیر معمول است که به شما وارد شود.

افزایش ثواب نماز:

در مورد خواص انگشتر عقیق در روایات بیان شده‌است که در دست داشتن آن ثواب بسیاری دارد به طوری که حضرت علی (ع) فرموده‌اند که ثواب خواندن دو رکعت نماز با آن برابر خواندن هزار رکعت نماز بدون آن می‌باشد.

دفع حوادث و بلایا:

دفع بلایا و محافظت در برابر حوادث نیز یکی دیگر از مطالبی است که در مورد انگشتر عقیق در روایات به آن اشاره شده‌است. در باره این فضیلت انگشتر عقیق حضرت علی (ع) فرموده‌اند که وجود این گوهر مایه برکت می‌باشد و ایمنی از بلاها را خواهد آورد. همچنین در مورد این خاصیت انگشتر عقیق در احادیث نقل شده از امام صادق (ع) آمده‌است که سنگ عقیق مانند یک حرز است و در دست داشتن انگشتری نقره با این نگین در هنگام سفر انسان را در مقابل خطرات و آسیب‌های سفر محفوظ نگه می‌دارد.

عاقبت بخیری:

عاقبت بخیری در امورات زندگی نیز یکی دیگر از فواید انگشتر عقیق می‌باشد که در مورد این خاصیت این نگین در احادیث اسلامی نیز مطالبی گفته شده‌است. حضرت محمد (ص) فرموده‌اند: شخصی که انگشتر عقیق به دست نماید، عاقبت بخیر می‌شود.

افزایش برکت:

افزایش برکت نیز یکی دیگر از خاصیت‌های انگشتر عقیق در روایات است که حضرت باقر (ع) میفرمایند: که شخصی که انگشتر عقیق را در دست کند و شیعه اهل بیت نیز باشد، به جز خیر و خوبی و وسعت در رزق نخواهد دید و بی نیاز از مردم می‌شود.

دوری از عذاب:

امام کاظم (ع) نیز درمورد فضیلت انگشتر عقیق فرموده‌اند که خداوند به خودش قسم یاد کرده‌است که هرگز دستی را که این انگشتر را پوشیده، عذاب نمی‌کند، به این شرط که ولایت علی (ع) را داشته باشد.

در میان انواع مختلف این گوهرسنگ، نوع عقیق یمنی اصل دارای زیبایی ظاهر بالاتر و خواص و توصیه‌های فراوان‌تری است که در احادیث نیز به آن اشاره شده‌است. درصورتی که مایل به مشاهده تصاویر مدل‌های مختلف، قیمت و خرید انگشتر عقیق یمنی اصل مردانه و زنانه هستید بر روی لینک کلیک بفرمایید.

خواص انگشتر فیروزه در احادیث

علاوه‌بر فضایلی که پیشتر بیان شد، انگشتر فیروزه دارای خواص روحی و جسمی بسیار مفیدی است که در احادیث و روایات اسلامی نیز به آن اشاره شده‌است.

استجابت دعا:

در مورد خواص انگشتر فیروزه در احادیث حضرت محمد (ص) فرموده‌اند که همانا پروردگار به من خطاب کرد: ای پیامبر همانا من حیا می‌کنم از این که بنده‌ای در دستش انگشتر فیروزه باشد و دستش را برای دعا به سمت آسمان ببرد و من دعای او را مستجاب نکنم. (وسائل الشیعه : ۹۵/۵ – بحارالانوار : ۳۲۱/۹۰)

فتح و پیروزی:

در برخی از روایات در مورد فضیلت انگشتر فیروزه آمده‌است که حضرت علی (ع) چهار انگشتر به همراه خود داشته‌اند که فیروزه نیز یکی از آنها بوده‌است و حضرت آن را برای پیروزی در برابر مشکلات به دست می‌کرده‌اند. (المناقب: ۳۰۲/۳ – بحار: ۶۲/۴۲ – وسائل الشیعه: ۹۸/۵(

فرزندآوری:

شخصی نزد امام رضا (ع) گلایه از نداشتن فرزند میکند و حضرت درباره فضیلت انگشتر فیروزه می‌فرماید: انگشتری از فیروزه تهیه کن و بر آن بنویس “رب لا تذرنی فردا وانت خیر الوارثین”

دیگر خواص انگشتر فیروزه در روایات:

در روایتی از امام صادق (ع) آمده است که: از برای فیروزه فوایدی است، نگریستن به آن چشم را قوت میبخشد، نگاه کردن به آن سبب نشاط و شادی روح است، موجب تقویت قلب و افزایش سعه صدر می‌گردد، تحمل در برابر سختی‌ها را زیاد و موجب براورده شدن حاجات است.

فضیلت انگشتر عقیق در روایات

با توجه به روایاتی که گفته شده‌است می توان فهمید که نخستین سنگی که ایمان آورده‌است همین گوهر می‌باشد. پیامبر اکرم (ص) به امام علی (ع) فرمودند: ای علی انگشتر عقیق را در دست راست خود کن تا از نزدیکان الهی باشی در ادامه حضرت علی (ع) فرمودند که کدام انگشتر را می‌گویید و پیامبر فرمودند انگشتر عقیق قرمز (یمنی).

با توجه به سخنان بیان شده در مورد انگشتر عقیق در روایات می‌توان فهمید که نخستین کوهی که به یگانگی خدا ایمان آورد کوه عقیق بوده‌است و این گوهر اولین سنگی می‌باشد که به نبوت پیامبر اسلام، به وصی بودن امام علی (ع) و امامت فرزندان ایشان و اینکه بهشت برای دوستداران و شیعیان علی (ع) فرزندانش است، اذعان کرد.

همچنین در مورد فضیلت انگشتر عقیق امام رضا (ع) می فرمایند: در زمان غدیر، پروردگار ولایت علی (ع) را بر آسمان‌های هفت گانه و سپس بر کوه‌ها نمایان کرد. اولین کوه‌هایی که به این ولایت اقرار نمودند، سه کوه بود، شامل کوه عقیق، کوه فیروزه و کوه یاقوت.

دیگر حدیث در مورد انگشتر عقیق را پیامبر بیان کرده‌اند که فرموده‌اند: به اندازه‌ای به خدا نزدیک شدم که نزدیک تر از آن غیر قابل تصور می‌باشد. در آنجا میان دو کوه عقیق، خداوند به سخن گفتن با من پرداخت.

امام علی (ع) در مورد این فضیلت انگشتر عقیق فرموده‌اند: محبوب‌تر از دستی که در آن، انگشتر عقیق وجود داشته باشد، به سوی خدا برای دعا بلند نشده‌است. در ادامه همین موضوع امام صادق (ع) فرموده‌اند که خداوند دوست می‌دارد دستی که در دعا به سوی او بلند می‌شود، در آن انگشتر عقیق باشد.

همچنین در روایات از امام صادق (ع) بیان شده است: عقیق قرمز و زرد و سفید، سه کوه در بهشت هستند که عقیق قرمز، بر در خانه رسول اکرم (ص) سایه می‌افکند، زرد بر خانه فاطمه زهرا (س) و سفید بر خانه امیر مومنان در بهشت سایه افکنده‌اند. به راستی که این سه کوه خدا را ستایش می‌کنند و برای دوستداران خاندان پیامبر (ص) آمرزش می‌طلبد.

همانطور که میدانید این نگین دارای تنوع طرح و رنگ بسیار بالاست. درصورتی که مایل به مشاهده انواع مدل‌های جذاب و چشم‌نواز انگشتر عقیق در رنگهای مختلف هستید به لینک بررسی قیمت و خرید انواع انگشتر عقیق زنانه و مردانه اصلی مراجعه فرمایید.

فضیلت انگشتر فیروزه

بعد از عقیق، دومین نگین معروف، محبوب و پرخاصیت در اسلام، فیروزه است. همراه داشتن انگشتری که دارای نگین فیروزه باشد خواص بسیاری برای روح و بدن دارد و در مورد فضیلت انگشتر فیروزه در احادیث نیز مطالبی بسیاری وجود دارد.

در فضیلت این گوهر امام جعفر صادق (ع) فرموده‌اند: دوست دارم که هر مومنی پنج انگشتر عقیق، فیروزه و یاقوت و حدید صینی و در نجف در دست کند.

دیگر حدیث درمورد انگشتر فیروزه از امام موسی کاظم (ع) است که می‌فرمایند: فیروزه سنگی است که جبرئیل به رسول خدا (ص) هدیه داده‌است و رسول خدا نیز آن را به امیرمومنان علی (علیه السلام) بخشید.

همانطور که پیشتر بیان شد امام رضا (ع) ضمن حدیثی در فضیلت روز غدیر فرمودند: اولین کوه‌هایی که به ولایت امیر مومنان شهادت دادند سه کوه عقیق، فیروزه و یاقوت بودند.

با توجه به روایات و سخنان و خواص انگشتر فیروزه در احادیث می‌توان گفت که سنگ فیروزه نیز همانند عقیق یکی از سنگ های باارزش می‌باشد و استفاده از انواع انگشتر نقره مردانه و زنانه با نگین های فیروزه و عقیق خواص بسیاری برای روح و بدن انسان دارد.

نکته اساسی و مهم استفاده از نگین اصل فیروزه مخصوصا نوع نیشابوری آن است که نسبت به دیگر فیروزه‌های دنیا دارای ارزش مادی، معنوی و زیبایی بسیار بالاتری است. برای اطمینان خاطر از یک خرید ایده‌آل با ضمانت اصالت سنگ و نقره و با قیمتی مناسب میتوانید به فروشگاه اینترنتی شرف آنلاین با چندین و چند سال سابقه مراجعه بفرمایید. برای مشاهده تنوع وسیعی از مدل های جذاب انگشتر فیروزه، خرید و بررسی قیمت انگشتر فیروزه مردانه و زنانه اصل نیشابوری روی لینک کلیک نمایید.

 

 

2 دیدگاه