گوش لیلا حاتمی بهانه بود! | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۲۳

گوش لیلا حاتمی بهانه بود!

یک روزنامه نگار در یادداشتی به حذف فیلم «قاتل و وحشی» به کارگردانی حمید نعمت الله از جشنواره ملی فیلم فجر پرداخت.

به گزارش خبرنگار سینمایی صبا، هادی اعتمادی مجد روزنامه نگار در یادداشتی به حذف فیلم سینمایی «قاتل و وحشی» به کارگردانی حمید نعمت الله از سی و نهمین جشنواره ملی فیلم فجر واکنش نشان داد.

متن یادداشت به شرح زیر است:

«با اعلام لیست فیلم های بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر ۳۹ و غیبت «قاتل و وحشی» که به منزله فقدان تلخ لیلا حاتمی و حمید نعمت الله در این رویداد است، هرچقدر منتقدان و روزنامه نگاران پرشماری لب به اعتراض باز کرده اند، فیلم های راه یافته در این دوره نفس راحتی کشیدند!

برای روشن شدن زوایای ماجرا یک فلش بک می زنم. زمستان سال ۹۶ در جریان برگزاری جشنواره سی‌وپنجم فجر، در اقدام تعجب آوری به طور همزمان دو سیمرغ بهترین بازیگری زن به مریلا زارعی و لیلا حاتمی اهدا شد! مسئولان جشنواره در واقع با این مهندسی نَرم و بی سابقه، به خیال خودشان ابتکار عمل را در دست گرفتند تا هم دل پوران درخشنده را که با «زیر سقف دودی» رقابت را به وحید جلیلوند با فیلم به مراتب خوش ساخت تَرَش «بدون تاریخ، بدون امضاء» باخته بود و جایزه بهترین فیلم را هم در دست «ماجرای نیمروز» می دید، به دست بیاورند و هم راه را بر موج انتقاد احتمالی از نادیده گرفتن بازی شگفت انگیز لیلا حاتمی در «رگ خواب» ببندند.

بدعت گذاری ای که بانیانش یادشان رفته بود ارزش و اعتبار جایزه به این است که به یک کاندیدا اهدا شود حتی اگر در قوانین مان، تصمیم گیری نهایی را به عهده دبیر وقت جشنواره گذاشته باشیم.

البته این روش نادرست پیشتر در جشنواره فیلم فجر ۳۲ هم شکل گرفته بود؛ زمانی که سیمرغ بهترین فیلم به دو فیلم «رستاخیز» و «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» داده شد!

امسال اما بهانه تراشی برای حذف «قاتل و وحشی» مانع از خوردن کار به این بن بست ها و تصمیمات خلق الساعه خواهد شد! حذف «قاتل و وحشی» بویژه وقتی دبیر جشنواره می گوید «اگر مشکل پروانه «قاتل و وحشی» حل شد، در بخش خارج از مسابقه جایش می دهیم!» یعنی خود به خود لیلا حاتمی و حمید نعمت الله به عنوان دو پدیده مهم فستیوال امسال کنار گذاشته می شوند. غیبتی که لابد منجر به دیده شدن بهترِ مثلاً الناز شاکردوست در «ابلق» و یا شاید نمود بیشتر بازی اش در فیلم «تی تی» آیدا پناهنده خواهد شد. غیبتی که لابد به «شیشلیک» محمدحسین مهدویان پر و بال بیشتری خواهد داد. غیبتی که عرصه را برای فاطمه معتمدآریا در «روزی روزگاری آبادان» بازتر خواهد کرد…

گوش لیلا حاتمی در واقع بهانه ای بود برای مدیرانی که هزارجور دغدغه برای حفظ صندلی و منصب دارند، به وقتش هر فشاری می آورند، هر توصیه ای را می پذیرند و زیر بار هر شرطی می روند! وگرنه نمایش گوش های لیلا حاتمی از گوش فریماه فرجامی در «سرب»، گوش رویا نونهالی در «زندان زنان»، گوش رویا تیموریان در «شیفتگی»، گوش خاطره خاتمی در «قرنطینه»، گوش هانیه توسلی در «بن بست وثوق»، گوش زهرا داودنژاد در «بچه های بد»، گوش پانته آ بهرام در «شنای پروانه» و … که قباحت بیشتری ندارد!»

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است