«شیفتگان مرگ» با فروپاشی حکومت شوروی دست به خودکشی می‌زنند | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۳۹
معرفی کتاب؛

«شیفتگان مرگ» با فروپاشی حکومت شوروی دست به خودکشی می‌زنند

کتاب «شیفتگان مرک» نوشته سوتلانا الکسیویچ با ترجمه شهرام همت‌زاده توسط انتشارات نیستان به چاپ رسید.

به گزارش خبرنگار ادبیات خبرگزاری صبا، کتاب «شیفتگان مرک» نوشته سوتلانا الکسیویچ با ترجمه شهرام همت‌زاده در نوبت چاپ اول از سوی انتشارات نیستان روانه بازار نشر شد.

سوتلانا الکساندرونا الکسیویچ روزنامه‌نگار و نویسنده بلاروسی است. او پس از فارغ‌التحصیل شدن از مدرسه در چند نشریه محلی به عنوان خبرنگار مشغول کار شد. شهرت او به عنوان روزنامه‌نگار به دلیل نوشتن و روایت در مورد رویدادهای کشورش مانند جنگ جهانی دوم، جنگ شوروی و افغانستان، سقوط اتحاد جماهیر شوروی، فاجعه چرنوبیل و گفتگو و مصاحبه با شاهدان این واقعه‌ها است که منجر به آزار و اذیت او توسط نظام حاکم آن دوره شد.
این نویسنده واقع‌گرا و مردمی در سال ۲۰۱۵، توانسته جایزه نوبل ادبیات سوئد را از آن خود کند. از جمله آثار او می‌توان به «جنگ چهره زنانه ندارد»، «نیایش چرنوبیل»، «زمان دست دوم» و «پسرانی از جنس روی» اشاره کرد.

کتاب «شیفتگان مرگ» از الکسیویچ  که برای نخستین بار به زبان فارسی ترجمه و منتشر شده است، داستانی  از مصاحبه‌های نگارنده با شیفتگان حکومت سوسیالیستی در شوروی است که اندکی قبل یا حین اعلام فروپاشی این کشور دست به خودکشی زده‌اند.

نویسنده در این کتاب تلاش کرده تا عواقب روانی وارد شده به مردم کشور شوروی سابق در پی فروپاشی این کشور را مورد کنکاش قرار دهد و برای همین مسئله سال‌ها در سراسر اقلیم شوروی سابق سفر کرد و سراغ افرادی را گرفت که پس از فروپاشی یا اندکی قبل از آن دست به خودکشی زده بودند.

او در این کتاب سعی کرده تا با این افراد در صورت زنده ماندن و یا با نزدیک‌ترین عضو باقی مانده از خانواده آن‌ها به صحبت بپردازد. بخشی از این تجربه ابتدا در کتابی با عنوان «زمان دست دوم» و به صورت کامل در این کتاب منتشر شده است.

این کتاب به طور مشخص درباره ۲۲ مورد خودکشی به بررسی پرداخته است که درباره آن‌ها در کتاب قبلی خود به اظهار نظر نپرداخته است و طرح موضوع نیز نکرده است به ویژه اینکه خود او به این مساله اذعان داشت که برخی از افراد در سال ۱۹۹۳ که وی در تدارک تالیف کتاب بوده است حاضر به گفتگو نشده‌اند و پس از تدوین کتاب با او تماس و ابراز تمایل به گفتگو می‌کنند.

این کتاب از منظر ترسیم روحیه و ساختار ذهنی انسان‌های زیسته در دیکتاتوری سوسیالیستی شوروی و چرایی و چگونگی مسخ روح و روان و ساختارهای فکری آن‌ها اثری قابل تامل به شمار می‌رود که در زمان انتشار خود نیز با بازتاب‌های بسیاری مواجه شده است.

یافته‌های پژوهشی الکسیویچ در کتاب «شیفتگان مرگ» در ۲۵۲ صفحه و قیمت ۵۷۰۰۰ تومان منتشر شد.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است