کتاب «زخم و زیتون، یادگاران و روزگاران» تاریخ شفاهی ایران و لبنان است | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۰۹
رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران:

کتاب «زخم و زیتون، یادگاران و روزگاران» تاریخ شفاهی ایران و لبنان است

کتاب «زخم و زیتون، یادگاران و روزگاران» نوشته عباس خامه‌یار با حضور اشرف بروجردی و حسام الدین آشنا در تالار قلم کتابخانه ملی به صورت مجازی رونمایی شد.

به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، اشرف بروجردی رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در ابتدای مراسم رونمایی از کتاب «زخم و زیتون، یادگاران و روزگاران» گفت: این کتاب نوشته یکی از افراد اثرگذار در حوزه فرهنگ است و بنده به عنوان مسئول کتابخانه ملی می‌خواهم تاکید کنم که سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در خدمت افرادی است که دوستدار و دغدغه‌مند فرهنگ، دانش و علم ایران هستند. افرادی که می‌خواهند با کمک یکدیگر برای آینده این سرزمین اثرگذاری مثبت داشته باشند.

وی با اشاره به این مطلب که کتاب «زخم و زیتون، یادگاران و روزگاران» را می‌توان به نوعی تاریخ شفاهی دانست و ادامه داد: امروز از تاریخ شفاهی به عنوان یک ابزار مهم در تقویت علم و دانش نام برده می‌شود. می‌دانیم علم و دانش می‌تواند حاکم و هدایتگر باشد و اگر قدرت در پناه علم قرارگیرد، تاثیرگذار خواهد بود. بنابراین بزرگان ما معتقدند کسی که عالم باشد، قطعا قدرتمند هم است.

بروجردی افزود: کتاب «زخم و زیتون، یادگاران و روزگاران» مجموعه تجربیاتی است که عباس خامه‌یار از بودن در کنار افراد و شخصیت‌های ماندگار جهان اسلام به شکل یادداشت به یادگار گذاشته است و حاوی خاطراتی درباره این افراد است.

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در پایان خاطر نشان کرد:  کتابخانه ملی، خانه همه اصحاب فکر و اندیشه است و این سازمان وظیفه و رسالت سازمانی خود را در زمینه خدمت‌رسانی به اهالی اندیشه و همچنین زمینه‌سازی برای پدید آمدن اندیشه‌های نوین و تکریم اندیشه‌های که می‌تواند برای نجات بشریت کارآمد باشد، می‌داند. کتابخانه ملی زمینه را برای افرادی که می‌خواهند اندیشه‌هایشان شنیده شود فراهم می کند تا این اندیشه‌ها به محک گذاشته شود و تضارب آرا در جهت نمایان شدن احسن‌القول شکل گیرد.

در ادامه این نشست حسام الدین آشنا مشاور فرهنگی ریاست جمهوری، نیز درباره عباس خامه‌یار نویسنده کتاب، صحبت کرد و گفت: اگر امروز از خود درباره وجود یک مدیر فرهنگی شایسته و همچنین یک فعال فرهنگی بین‌المللی برجسته در نظام جمهوری اسلامی بپرسیم، می‌توانیم پاسخ دهیم که بله داریم و عباس خامه‌یار یکی از این افراد است.

وی افزود: خامه‌یار در دوران مسئولیت‌های خود به عنوان رایزن فرهنگی در کشورهای مختلف منطقه، نشان داد که وجود  یک رایزن فرهنگی که حرفه‌ای رفتار کند و موفق و محیط‌شناس باشد؛ در بالا بردن کیفیت روابط میان دو کشور موثر خواهد بود.

این نشست که در حضور حجه الاسلام امرودی، حسین جابری انصاری و مسعود ده‌نمکی برگزار شد. همچنین برخی از چهره‌های دانشگاهی و شناخته شده جهان اسلام از جمله دلال عباس، تومی الحاج، شیرین عبدالنعیم محمد، حسن الصراف، قیصر مصطفی، منصف الحامد، حوری صدر و سید حسین موسوی نیز به صورت مجازی در این نشست حضور داشتند.

کتاب «زخم و زیتون، یادگاران و روزگاران » حاوی یادداشت‌های روزانه عباس خامه‌یار، رایزن فرهنگی ایران در لبنان و همچنین معاون پژوهشی اسبق بنیاد شهید، از حوادث و مرودات او با شخصیت‌های مختلف جهان اسلام است که توسط انتشارات هزاره ققنوس منتشر شده است.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است