صداوسیما دانشگاه تلویزیونی ایران را راه بیندازد/ آموزش دروس عمومی به دانشجویان | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۲۵
نماینده مردم کرمان در مجلس یازدهم:

صداوسیما دانشگاه تلویزیونی ایران را راه بیندازد/ آموزش دروس عمومی به دانشجویان

نماینده مردم کرمان در مجلس یازدهم خواستار تاسیس دانشگاه تلویزیونی شد.

به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی سیما، محمدمهدی زاهدی نماینده مردم کرمان در مجلس یازدهم و وزیر علوم در دولت نهم اظهار کرد: شبکه آموزش سیما و مدرسه تلویزیونی در بحران کرونا، توانست موضوع آموزش را با ایجاد فرصت برابر به نقاط دور و نزدیک کشور ببرد.

وی ادامه داد: بر اساس قرائن و شواهد، احتمالا سال دیگر همچنان با ویروس کرونا مواجه هستیم و باید همچنان این میهمان ناخوانده را تحمل کنیم پس ما هنوز این مشکل را در آموزش و پرورش برای سال آینده داریم و باید از این ظرفیت  صدا و سیما استفاده کنیم.

وی تاکید کرد: پس از تجربه مدرسه تلویزیونی خواستار این هستیم که صداوسیما به آموزش دروس عمومی دانشگاه نیز بپردازد و از ظرفیت سایر شبکه ها نیز استفاده شود. در حقیقت شبکه آموزش توسعه پیدا کند و همزمان به ۲ بخش آموزش و پرورش و آموزش عالی تبدیل شود تا بتوانیم برخی از درس های اساسی دوره لیسانس، به ویژه دروس عمومی را در برنامه ای به‌ عنوان‌ دانشگاه تلویزیونی ایران برای دانشجویان بیان کنیم.

نماینده مردم کرمان در مجلس یازدهم تصریح کرد: البته دانشگاه تلویزیونی کمی متفاوت تر است چراکه برخی از درس های تخصصی زیاد است و شاید نتوان در فاصله زمانی کوتاه آن را تدریس کرد اما درباره دروس عمومی و پایه را می توان به خوبی ارایه داد و امیدوار هستیم که یک برنامه ریزی بشود که حداقل از مهر ماه سال آینده این شبکه هم آغاز به کار کند.

زاهدی درباره نقش شبکه آموزش به عنوان نهاد اصلی رسانه ای آموزشی کشور در راه اندازی آموزش غیرحضوری و الکترونیکی در آموزش عالی همانند مدرسه تلویزیونی ایران بیان کرد: ما باید از دروس پایه و دروس عمومی شروع کنیم چرا که در همه دانشگاه ها، درس ها و کتاب های آن یکسان است و ما اگر بتوانیم این ها را آموزش دهیم، بستر خوبی ایجاد می شود که ما بعدا وارد درس های تخصصی هم بشویم. صداوسیما می تواند آن کتابی را که بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد، تدریس کند و یا حتی مفاهیم اصلی را که در آن دروس وجود دارد، آموزش دهد و وارد جزییات هر درس نشود. این موضوع کمک می کند تا دانشجویی که نتوانسته است از کلاس استاد استفاده کند، با درک آن مفهوم کلی و با مطالعه شخصی خودش آن درس را بفهمد.

وزیر علوم در دولت نهم درباره شرایط آموزش کشور در دوران پس از کرونا گفت: کرونا تهدیدی بود که به فرصت تبدیل شد تا سیستم ـموزشی کشور یک پوست اندازی کند. پس از آن هم باید از بستر و فضای صداوسیما برای بازوی رسانه ای حوزه آموزش استفاده کنیم. ما این مبحث را دیر شروع کردیم و اگر کرونا نبود معلوم نبود که ما از این فضای مجازی و فضای الکترونیکی برای آموزش بهره بگیریم. کرونا باعث شد که کشور وادار شود به آن سمت و سو برود.

وی در پایان توضیح داد: باید قبول کنیم که دنیای امروز، دنیای الکترونیک و تکنولوژی است. در دنیا بحثی در آموزش و پرورش و هم در آموزش عالی با عنوان آموزش سکویی وجود دارد که در این آموزش، دانش آموز یا دانشجو برای همه درس ها نیاز به مراجعه به مدرسه ندارد بلکه برای برخی درس ها نیاز است. برای درس هایی که جنبه عملی دارد می توان به کمک فضای مجازی، کاملا شبیه به فضای حقیقی استفاده کنند و در ده سال آینده این اتفاق به ویژه در کشورهای پیشرفته خواهد افتاد. معنی آن هم این است که ساختارهایی که هم اکنون ما در وزارت آموزش و پرورش می بینیم در دنیا به هم می ریزد و دیگر این گونه نخواهد بود. در بحث کرونا که ما به سمت این آموزش ها روی آوردیم، موجب شد که یک شروعی را داشته باشیم و امیدواریم که در چند سال آینده کاملا آن بحث آموزش پلتفرمیک را در کشور جاری کنیم البته که این اتفاق اجتناب ناپذیر است و ما باید به آن سمت و سو برویم و از آخرین تکنولوژی هایی که است، بهره بگیریم.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است