برای «داد» از کسی کمک نمی‌خواهم/ انتخاب نام «مسیر معکوس» در دوران شمقدری | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۰۴
ابوالفضل جلیلی در گفتگو با صبا:

برای «داد» از کسی کمک نمی‌خواهم/ انتخاب نام «مسیر معکوس» در دوران شمقدری

ابوالفضل جلیلی درباره اتفاقاتی که برای فیلم «مسیر معکوس» افتاد و بر ساخت فیلم دیگرش تاثیر گذاشت می‌گوید.

ابوالفضل جلیلی کارگردان فیلم سینمایی «مسیر معکوس» که چندی پیش در گفتگو با صبا از تبلیغات نامناسب پیرامون فیلم‌هایش گفته بود، حال در گفتگو با خبرنگار سینمایی صبا درباره این تبلیغات گفت: چند سال پیش فیلمی به نام «مسیر معکوس» ساختیم، پروانه ساخت این فیلم در اواخر دوره جواد شمقدری به عنوان مدیرعامل در بنیاد فارابی به ما داده شد ولی نتوانستیم آن را بسازیم تا ۶ الی هفت سال بعد که سیستم عوض شد و علیرضا تابش مدیر فارابی شد.

وی درباره روند ساخت این فیلم تصریح کرد: در دوره مدیریت علیرضا تابش، وی به من گفت تو چرا کار نمی‌کنی، گفتم پول نداریم، بعد از آن مبلغی به ما دادند و ما با آن شروع به ساخت فیلم کردیم. من و ۲ دستیارم همه کارهای ساخت فیلم اعم از فیلمبرداری، صدابرداری و… را با هم انجام می‌دهیم و کل تیممان بجز بازیگران چهار نفر هستیم ولی بعد از مدتی، اتفاقی افتاد که به پول نیازمند شدیم.

جلیلی ادامه داد: من از فارابی پرسیدم، پولی که برای ساخت فیلم به ما دادید به صورت وام است یا کمک که پاسخ دادند وام بوده و باید بعد از اکران فیلم آن را برگردانی، در جواب گفتم فیلم ما فیلمی نیست که فروش خوبی داشته باشد پس شما آن را از من بخرید که دیگر نیازی به برگرداندن وام نباشد درنتیجه فارابی در ازای مبلغی که به ما داده بود، ۶۰ درصد از فیلم را برداشت.

کارگردان فیلم «حافظ» درباره اتفاقی که برای فیلم افتاد، اظهار کرد: بعد از اینکه «مسیر معکوس» به صورت خصوصی اکران شد، یک رسانه که به نوعی زیر نظر جواد شمقدری است، نقد تند و عجولانه‌ای نسبت به این فیلم نوشت و فیلم را کوبید البته در کوبیدن فیلم هیچ بحثی نیست چون این یک نظر شخصی است و ممکن است کسی از فیلم خوشش بیاید یا نیاید.

وی درباره محتوای نقد عنوان کرد: در آن نقد نوشته بود، «ایهالناس، بیت‌المال را از دست دادیم، بردند، چراکه به جلیلی کمک کردند»، دومین نکته این بود که نوشته بود اسم این فیلم «مسیر معکوس» است و منظور از آن این است که انقلاب در طی این ۴۰ سال برعکس عمل کرده است.

فیلم را اکران آنلاین کنید

جلیلی درباره انتخاب نام فیلم خاطرنشان کرد: باید گفت وقتی این فیلم را در دوران مدیریت شمقدری به شورای پروانه ساخت ارایه دادم، نام آن «قمارباز» بود اما آن‌ها به من گفتند «قمارباز» نمی‌شود و باید اسم فیلم را عوض کنید، من «قمار عشق» را پیشنهاد دادم که باز هم قبول نکردند. درنتیجه خودشان نام فیلم را به «مسیر معکوس» تغییر دادند. آن زمان هیچکس نمی‌فهمید که «مسیر معکوس» چه ربطی به فیلم دارد ولی به احترام فارابی نام را تغییر ندادیم. حال همان کسانی که نام فیلم را «مسیر معکوس» نهاده بودند، از آن اینگونه تعبیر کرده‌اند.

کارگردان فیلم «گل یا پوچ» درباره واکنش خود به این مساله تاکید کرد: من در جواب گفتم، شما برای فیلم‌های دیگر کمک‌های میلیاردی می‌کنید و هیچ بیت‌المالی به خطر نمی‌افتد اما فیلم ما را باتمام هزینه‌هایی که متحمل شدیم و ساخت آن طول کشید، ۷۲۰ میلیون تومان خریدند، لطمه به بیت‌المال تعبیر می‌کنید. اگر اینگونه است فیلم را عید اکران آنلاین کنید و هرچه که درآمد داشت آن را برای بیت‌المال بردارید، من چیزی نمی‌خواهم فقط آن را اکران کنید.

این کارگردان درباره تاثیر آن نوشته ها بر ساخت اثر دیگرش بیان کرد: فیلمنامه «داد» را به فارابی ارایه دادیم و آن‌ها گفتند یک سوم فیلم را با ما شریک می‌شوند اما بعد از اینکه این نقد منتشر شد، از همکاری با ما پشیمان شدند.

وی در پایان با اشاره به داستان فیلم «داد» که درباره نوجوانانی است که این بار با تلاش بیشتر موفق می‌شوند، عنوان کرد: ما پروانه ساخت را گرفته‌ایم و قرار بود زمستان فیلمبرداری را آغاز کنیم که با بهار تمام شود و با پیام قشنگی به پایان برسد اما هنوز پولی به دستمان نرسیده است. البته این را نمی‌گویم که کسی کمک کند، خودم پول را تهیه‌ می‌کنم و ان شالله به زودی ساخت آن را آغاز می‌‌کنیم.

فروغ گشتیل

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است