روایت شکل‌گیری محله دولت تهران در دوره ناصری | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۲۶

روایت شکل‌گیری محله دولت تهران در دوره ناصری

مؤسسه تألیف، ترجمه و نشر آثار هنری (متن) کتاب «سکونت در محله» را منتشر کرد.

به گزارش صبا به نقل از روابط‌عمومی فرهنگستان هنر، کتاب «سکونت در محله» (روایتی از شکل‌گیری محله دولت تهران در دوره ناصری)، نوشته سمیرا فتحی را انتشارات فرهنگستان هنر منتشر کرد.

در پشت جلد این کتاب آمده است: «این کتاب پژوهشی در باب تاریخ معماری و شهرسازی تهران در زمان ناصرالدین شاه قاجار است. در اواخر سده سیزدهم هجری، گسترش شهر تهران و شکل‌گیری محله‌های مسکونی جدید در دارالخلافه ناصری فرصتی تازه به بانیان معماری و عاملان شهرسازی داد تا نیازها و خواست‌های نوظهور جامعه در حال دگرگونی ایران را در کالبد و نوع زندگی تازه در محله‌های جدید شهر محقق کنند. محله دولت یکی از بخش‌های مهم شهر جدید بود که عناصر ضروری برای زندگی مدرن را در خود جای داد و با نوع معماری و بافت شهری متفاوت، پاسخی به نیازهای جامعه بود.»

همچنین زهرا اهری در تقریظی که بر این کتاب نوشته، آورده است: «تاریخ معماری شهری تبلور تحولات حوزه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و فکری را در فضا جست‌وجو می‌کند و این مطالعه با چنین رویکردی صورت گرفته است. نگارنده با تلاشی درخور، سعی کرده است برای اولین بار، با استناد به منابع دست اول این دوره، جوانبی از ویژگی‌های فضای شکل‌گرفته در محله دولتِ دوره ناصری را با توجه به ذهنیت و وضعیت آن دوره نشان دهد.»

این کتاب در سه فصل به نگارش درآمده است: فصل اول، تحت عنوان «شناخت محله دولت»، به معرفی اجمالی محله دولت می‌پردازد. در فصل دوم با عنوان «چگونگی شکل‌گیری محله دولت»، نویسنده به نیازها، خواست‌ها و طرح گسترش تهرانِ آن زمان پرداخته است. فصل سوم، ذیل عنوان «کیفیت سکونت در محله دولت»، به تعامل میان بنا و عرصه فضای شهری در محله دولت اختصاص دارد.

کتاب «سکونت در محله» را موسسه تألیف، ترجمه و نشر آثار هنری (متن) در ۱۷۶ صفحه با شمارگان ۵۰۰ نسخه و بهای ۴۸۵۰۰ تومان منتشر کرده است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه این کتاب به نشانی خیابان ولیعصر، نرسیده به چهارراه طالقانی، شماره ۱۵۵۰، کتاب‌فروشی فرهنگستان هنر مراجعه کنند.

انتهای پیام/

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است