معرفی فیلم‌های اکران نوروز/ مخاطب برای کدام یک بهای ۳۰ هزار تومانی می‌دهد؟ | پایگاه خبری صبا
امروز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۲۰
صبا گزارش می دهد؛

معرفی فیلم‌های اکران نوروز/ مخاطب برای کدام یک بهای ۳۰ هزار تومانی می‌دهد؟

پنج فیلم «لاله»، «خون شد»، «خورشید»، «هفته‌ای یک بار آدم باش» و «تک‌خال» برای اکران در نوروز 1400 انتخاب شدند و باید دید کدام یک مخاطب بیشتری را جذب می کنند.

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا، شورای صنفی نمایش امسال در دو نوبت اکران نوروز را مشخص کرد که ابتدا شامل «لاله» اثر اسدالله نیک‌نژاد، «خون شد» اثر مسعود کیمیایی و «تک خال» اثر مجید مافی برای اکران در نوروز کرونایی انتخاب شدند ولی در ادامه پس از اعلام نامزدهای دوره نود و سوم اسکار و نبود نام «خورشید» اثر مجید مجیدی، این فیلم به لیست اکران نوروزی اضافه شد. همچنین «هفته‌ای یک‌بار آدم باش» اثر طنز شهرام شاه حسینی برای اکران در نوروز امسال روی پرده نقره‌ای می‌رود.

زندگی پر پیچ و خم فیلمی به نام «لاله»

فیلم سینمایی «لاله» به کارگردانی اسدالله نیک نژاد، زندگی پر پیچ و خم قهرمان اتومبیل‌رانی با نام لاله صدیق را روایت می‌کند ولی در ادامه خود نیز دچار مشکلات و حواشی زیادی می‌شود.

«لاله» در سال ۱۳۹۱ با تهیه‌کنندگی علیرضا سبط احمدی و گروه سرمایه‌گذاری خارجی برای ساخت آماده بود که مخالفت یکی از نمایندگان مجلس برای نگارش آن توسط فیلمنامه‌نویس آمریکایی را در پی داشت. همچنین سرمایه‌گذاری ۲ و نیم میلیاردی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سوالات زیادی را پیرامون علت این سرمایه‌گذاری می‌طلبید.

در ادامه مشکلات، تهیه‌کننده از ادامه همکاری با این فیلم انصراف داده و پروانه پرتو جای او را گرفت ولی همچنان در توقیف ماند تا اینکه تورج منصوری برای فیلمبرداری ۴۰ درصد باقی‌مانده آن ادامه تهیه‌کنندگی فیلم را برعهده گرفت. یعنی سه تهیه‌کننده برای فیلمی توقیف شده!

«لاله» هشت سال با مشکلات زیادی همراه بود تا اینکه سرانجام به سال ۱۳۹۸ رسید و اولین نمایش خود را برای اکران در سی و هشتمین جشنواره ملی فیلم فجر انتظار می کشید اما به آن هم نرسید.

سرانجام اکران نوروزی ۱۳۹۹ برای «لاله» درنظر گرفته شد اما شیوع ویروس کرونا و تعطیلی سینماها باز هم برای «لاله» بدشانسی به ارمغان آورد و این فیلم یک سال دیگر به اغما رفت.

باتوجه به اینکه در آن روزها بسیاری از فیلم‌ها به اکران آنلاین می‌پیوستند اما تهیه‌کننده اثر باور داشت این فیلم برای اکران بر پرده سینما ساخته شده است. درنهایت زندگی پر پیچ و خم لاله صدیق ما را برای دیدن او در سال پر پیچ و خم کرونایی و نوروز ۱۴۰۰ فرا می‌خواند.

از انصراف حضور در جشنواره فجر ۳۸ تا نشستی که برگزار نشد

«خون شد» به کارگردانی مسعود کیمیایی و تهیه‌کنندگی جواد نوروزبیگی است که برای حضور در سی و هشتمین جشنواره ملی فیلم فجر آماده می‌شد. سازنده «قیصر» این فیلم را با همان حال و هوا ساخته و درباره زنی‌ست که فاصله سنی زیادی با شوهرش دارد اما باید از او و فرزندش مراقبت کند.

خود کیمیایی خلاصه داستان فیلم را اینطور تعریف کرده است: «داستان خون شد به مثابه خانه‌ای قدیمی است که همه چراغ‌هایش خاموش بوده و هیچ‌کس نیز در اتاق‌هایش ساکن نیست در این میان یکی از ساکنین این خانه می‌آید و همه چراغ‌ها را روشن می‌کند…»

در پی ساقط شدن هواپیما اکراینی در دی‌ماه ۹۸، کارگردان اثر از حضور در جشنواره سی و هشتم ملی فیلم فجر انصراف داد اما تهیه‌کننده، حضور فیلم در جشنواره را قطعی دانست ولی اعلام کرد که برای احترام به نظر کارگردان این فیلم در بخش کارگردانی قضاوت نشود.

در اولین نشست خبری «خون شد» پس از نمایش آن در پردیس سینمایی ملت، باوجود حضور عوامل فیلم برای پاسخ به خبرنگاران، نوروزبیگی اعلام کرد به علت حضور نداشتن کیمیایی و خالی بودن صندلی کارگردان، نشست برگزار نمی‌شود.

این فیلم قهرمان‌محور سرانجام در ۲ بخش بهترین بازیگر نقش مکمل با بازی لیلا زارع و بهترین چهره‌پردازی برای محمدرضا قومی نامزد دریافت جایزه شد اما به هیچ کدام دست پیدا نکرد.

«تک‌خال» فیلمی ناشناخته

«تک‌خال» فیلمی ناشناخته به کارگردانی مجید مافی و تهیه‌کنندگی حسین فرحبخش است که در سکوت خبری ساخته شده و در نوروز ۱۴۰۰ روی پرده سینما می‌رود.

این فیلم حال و هوای کمدی- موزیکال داشته و درباره مردی گرفتار در میان زنان بسیار است که سعی می‌کند در این راه درستکار باشد…

فیلمی که بهترینِ فجر ۳۸ شد ولی به اسکار نرسید

«خورشید» محصول سال ۱۳۹۸ اثری از مجید مجیدی با تهیه‌کنندگی امیر بنان است. این فیلم روایتی از زندگی کودکان کار بوده که برای حضور در سی و هشتمین جشنواره ملی فیلم فجر آماده شد اما در روز اکران مردمی یعنی ۱۴ بهمن‌ماه ۱۳۹۸ نسخه نهایی آن آماده نشد.

بالاخره قرار بود این فیلم ۱۶ بهمن‌ماه به اکران عموم درآید ولی بازهم دچار اما و اگرهایی شد و وعده نمایش در فردا داده شد اما به آن هم نرسید.

در نهایت «خورشید» در آخرین روز از جشنواره فجر ۳۸ یعنی ۲۱ بهمن‌ماه روی پرده نقره‌ای رفت که پس از نمایش، نشست خبری آن برگزار شد. در این نشست هومن بهمنش مدیر فیلمبرداری اثر اعلام کرد که قانون جشنواره را دور نزده و این فیلم برای قضاوت داوران ارسال شده است ولی به بخش نگاه مردمی نرسیده که از آن بخش حذف شده‌اند.

این فیلم در ۱۱ بخش نامزد دریافت جایزه شده بود ولی در چهار بخش جوایزی دریافت کرد که آن‌ها بهترین فیلم برای مجید مجیدی و امیر بنان، بهترین فیلمنامه برای مجید مجیدی و نیما جاویدی، بهترین طراحی صحنه برای کیوان مقدم و بهترین عکس برای سحاب‌ زری‌باف بود.

«خورشید» همچنین جایزه ویژه هیات داوران را برای بازیگر نوجوان روح‌الله زمانی از آن خود کرد.

پس از موفقیت در جشنواره ملی فیلم فجر، «خورشید» خود را برای نمایش‌های بین‌الملل آماده کرد و اولین نمایش جهانی آن در ونیز صورت گرفت. جشنواره فیلم ونیز نخستین جشنواره‌ای بود که پس از شیوع ویروس کرونا برپا شد و مجیدی و بازیگر نوجوانش روح‌الله زمانی در این جشنواره نیز دیده شدند.

«خورشید» ونیز را با یک نامزدی و ۲ جایزه ترک کرد که عبارت بودند از نامزد شیر طلایی بهترین فیلم، جایزه فانوس جادویی بخش جنبی جشنواره فیلم و جایزه مارچلو ماسترویانی یا بهترین بازیگر نوظهور جشنواره برای روح الله زمانی. همچنین با امتیاز منتقدان ایتالیایی در میان ۱۰ فیلم نمایش داده شده در جشنواره، جایگاه هفتم را کسب کرد.

باید گفت منتقدان هالیوود ریپورتر نیز این فیلم را در میان ۲۰ فیلم برتر نمایش داده شده در ۲ فستیوال مهم ۲۰۲۰ یعنی ونیز و تورنتو قرار دادند.

در ادامه سفر جهانی این فیلم، «خورشید» به عنوان فیلم افتتاحیه جشنواره بین‌المللی فیلم «بسفر» واقع در ترکیه و جشنواره فیلم «اجیال» قطر انتخاب شد و همچنین در جشنواره میامی نیز حضور داشت.

«خورشید» همچنین بار دیگر در ایران و سی و سومین جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان خوش درخشید و جوایز مهم این فستیوال را به نام خود زد که عبارتند از پروانه زرین و دیپلم افتخار بهترین فیلم برای امیر بنان و مجید مجیدی، پروانه زرین و دیپلم افتخار بهترین کارگردانی برای مجید مجیدی، پروانه زرین و دیپلم افتخار بهترین بازیگر برای روح الله زمانی در بخش بین‌الملل و پروانه زرین بهترین کارگردانی برای مجید مجیدی در بخش مسابقه سینمای ایران، پروانه زرین بهترین دست‌آورد فنی یا هنری به دلیل ترسیم و عینیت بخشیدن هنرمندانه به حریم خصوصی نوجوانان برای کیوان مقدم طراح صحنه فیلم سینمایی «خورشید»، پروانه زرین بهترین کارگردانی به دلیل توجه به امنیت کودکان بدون در نظر گرفتن ملیت، رنگ و نژاد برای مجید مجیدی در بخش ویژه.

۱۸ بهمن‌ماه ۹۹، در ادامه معرفی فیلم‌های کشورهای مختلف برای حضور در اسکار ۲۰۲۱، ناگهان فیلم «خورشید» به عنوان نماینده ایران برای حضور در این رویداد بزرگ معرفی شد تا در کنار ۹۳ نماینده کشورهای مختلف به رقابت بپردازد.

آکادمی اسکار در روز ۲۲ بهمن‌ماه ۹۹ فهرست کوتاه نامزدهای ماقبل نهایی بخش بین‌الملل خود را در حالی اعلام کرد که نام «خورشید» در آن به چشم می‌خورد.

درنهایت روز گذشته نامزدهای نود و سومین دوره جوایز آکادمی اسکار معرفی شدند اما اثری از «خورشید» مجیدی دیده نمی‌شد و شاید این موضوع دلیلی برای اکران این فیلم برای نوروز ۱۴۰۰ در سینمای بی‌رونق ایران باشد.

همچنین لازم به یادآوری‌ست که «خورشید» در میانه راه مانند بسیاری از فیلم‌های دیگر قاچاق شده بود.

اطلاعاتی در دسترس نیست!

«هفته‌ای یک بار آدم باش» گمنام‌ترین فیلمی‌ست که برای اکران نوروزی انتخاب شده است. از این فیلم اطلاعات چندانی در دست نیست و تنها می‌دانیم کارگردانی آن را شهرام شاه حسنی برعهده دارد.

حال باید دید باید افزایش قیمت بلیت سینما به ۳۰ هزار تومان و پایین‌تر از آن، کدام یک از این فیلم‌ها به سینمای کرونازده ایران کمک کرده و مخاطب را باوجود شرایط اقتصادی نامناسب برای خرید بلیت گران شده به سینماها می‌کشاند.

فروغ گشتیل

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    115/285/101/000
  • بی‌بدن
    28/001/036/000
  • سال گربه
    21/913/998/000
  • آپاراتچی
    4/337/816/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    3/385/558/500
  • پرویز خان
    3/300/677/000
  • نوروز
    3/136/309/000
  • آسمان غرب
    3/035/327/000
  • مست عشق
    پیش‌فروش1/985/780/000