«ناخونک» به دنبال تخریب افراد نیست/ برای دیده شدن جنجال درست نمی‌کنیم | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۳:۵۱
یزدان فتوحی در گفتگو با صبا:

«ناخونک» به دنبال تخریب افراد نیست/ برای دیده شدن جنجال درست نمی‌کنیم

کارگردان «ناخونک» می گوید این برنامه قصد تخریب افراد را ندارد بلکه تلاش شده این مجموعه طنزی بدون لودگی باشد.

یزدان فتوحی بازیگر و کارگردان تلویزیون که این روزها مجموعه «ناخونک» را روی آنتن شبکه شما دارد در گفتگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری صبا درباره دلایل خود برای ساخت این مجموعه اظهار کرد: شرکت صوتی و تصویری سروش و معاونت امور استان های صدا و سیما قصد تولید یک مجموعه مستقل را داشتند که در گذشته اینگونه مجموعه ها را به استان ها می دادند اما برای این مجموعه قرار بر آن شد که در تهران ساخته شود و پخش آن در شهرستان های مختلف صورت بگیرد.

وی افزود: با تهیه کننده «ناخونک» محمد صالحیان تماس گرفتند و او با من صحبت کرد و برای ساخت یک مجموعه ۹۰ قسمتی به توافق رسیدیم.

کارگردان مجموعه «ناخونک» در پاسخ به این پرسش که آیا در سریال از آیتم های مختلف استفاده شده است یا نه، بیان کرد: ما در این مجموعه تا قسمت ۵۷ شخصیت های مختلف در داستان را برای بینندگان معرفی می کنیم که هرکدام که هستند و کارشان چیست. در ادامه شخصیت های داستان به اصل قصه که یک خانواده است، ربط پیدا می کند. این مجموعه یک سریال آیتمی و مجزا نیست و هر قسمت به قسمت های قبل مرتبط است برای همین در ابتدای هر قسمت از آنچه گذشت استفاده کرده ایم.

فتوحی درباره نوع طنز به کاررفته در این مجموعه نیز توضیح داد: طنز «ناخونک» به نوعی نقد اجتماعی است که عملکرد مردم و در برخی قسمت ها عملکرد مسئولان را نقد می کند. اگر قرار باشد نقدی اتفاق بیفتد باید نقد جدی و سازنده باشد و من تمام تلاشم را کرده ام که این مجموعه دارای طنز شریف و بدون شوخی های بی مزه و لوده بازی باشد. «ناخونک» قصه روانی دارد و قرار نیست در هر سکانس بیننده قهقهه بزند. این مجموعه موقعیت های طنزی دارد که باعث خنده مخاطب و موقعیت هایی نیز دارد که قصه به صورت کاملا جدی روایت می شود.

وی با اشاره به اینکه مسایل روانشناسی نیز درون تک تک قسمت های این مجموعه گنجانده شده است، گفت: با این کار قصد داشتیم نشان دهیم انجام چه کارهایی لازم است تا حالمان بهتر شود و چه کارهایی را برای بهتر شدن حال خود نباید انجام بدهیم. همچنین در این مجموعه شخصیت هایی در قالب کارشناس روانشناسی حضور دارند.

شوخی با «عصر جدید»

بازیگر مجموعه «ناخونک» با بیان اینکه دلخوری از سمت کسانی که نسبت به عملکردشان در برنامه نقد شده است وجود نداشته چراکه فضای نقد کشور بالا رفته است، تصریح کرد: به عنوان مثال شوخی که با سید بشیر حسینی در برنامه «عصر جدید» شد که علاوه بر پخش سکانس هایی از «ناخونک» در برنامه «عصر جدید»، سید بشیر حسینی نیز با گذاشتن پستی در فضای مجازی انرژی خوبی به ما داد و همچنین سر صحنه برنامه نیز حاضر شد.

فتوحی معتقد است «ناخونک» قصد ناراحت کردن و تخریب فردی را ندارد و اگر سراغ برنامه هایی مانند «عصر جدید» رفته است به این دلیل بود که در طنز باید موقعیتی طراحی و بعد کمدی به آن اضافه شود. در «ناخونک» به خود برنامه هایی مانند «عصر جدید» و چارچوب آنها نقد نشد بلکه حرف هایی را که در موقعیت دیگری امکان صحبت درباره آنها نبود، در غالب برنامه های پربیننده ای مانند «برنده باش» و «عصر جدید» گنجانده شد.

به دنبال جنجال های بیهوده نیستیم

وی در جواب به این سوال که آیا ممیزی برای این مجموعه در نظر گرفته شد یا نه، عنوان کرد: نزدیک ۲۳ سال است که من در حوزه سینما و تلویزیون فعال هستم و به قول دوستان آنقدر خط قرمزهایی را دیده ایم که می توانیم به عنوان ناظر پخش فعالیت کنیم. البته در این مجموعه از ناظر کیفی استفاده کردیم که نظرات کمک کننده ای هم داشت. با وجود آزادی هایی ک در کار داشتیم اما هیچگاه سواستفاده نکردیم و ممیزی به کار ما نخورد. من هم به شخصه کارگردانی نیستم که برای دیده شدن کارم جنجال درست کنم بلکه  معتقدم اثر را مخاطب باید ببیند و رویش اثر بگذارد.

کارگردان «ناخونک» درباره سری جدید این مجموعه نیز توضیح داد: باید حداقل ۴۰ تا ۵۰ قسمت از این مجموعه پخش شود و بازخوردهای مختلف از آن را ببینیم. البته ساخت سری دوم آن به تصمیم مدیران نیز بستگی دارد. با وجود آنکه من دو پیشنهاد دیگر نیز دارم اما اولویتم ساخت این مجموعه است اما ترجیح می دهم سری دوم این مجموعه نباشد و کار مجزا و نویی ساخته شود که شاید ربط هایی به این مجموعه نیز پیدا کند.

فتوحی که علاوه بر کارگردانی و نویسندگی «ناخونک» در این مجموعه نیز به ایفای نقش می پردازند، درباره تجربه همزمانی کارگردانی و بازیگری در یک مجموعه اظهار کرد: در هیچ یک از فیلم هایی که ساخته ام، بازی نکرده ام اما به پیشنهاد دوستان در این مجموعه بازی می کنم. البته قرار بود در قسمتی وارد قصه شوم و سپس از آن خارج شوم اما تا آخرین قسمت این مجموعه حضور دارم.

وی افزود: با وجود آنکه حجم و فشار کارگردانی این مجموعه بالا بود اما از طرفی توانستیم زودتر این مجموعه را جمع کنیم چراکه نویسندگی این مجموعه نیز برعهده من بوده است و اگر فرد روبرو من دیالوگ یادش می رفت می توانستم به او کمک کنم تا آن سکانس گرفته شود که تجربه جذاب اما به شدت سختی است.

نویسنده «ناخونک» درباره نگارش متن این مجموعه نیز بیان کرد: نگارش این مجموعه به گونه ای بود که من در ذهنم خود داستان را می نوشتم و به دوستانم می دادم تا روی کاغذ پیاده کنند و سپس به آنها قسمت هایی را اضافه و یا از آنها کم می کردیم. همچنین تحقیق و پژوهش حین کار با اتاق فکری متشکل از چند روانشناس بود، صورت می گرفت.

وی در ادامه تصریح کرد: به نظر من کار کمدی به گونه ای نیست که نوشته و بعد کار شود بلکه در لحظه یکسری اتفاقات می افتد و یا نکاتی به ذهن می رسد که می توان در همان لحظه نکات جدیدی به قصه اضافه کرد. بارها برای من اتفاق افتاده است که در صحنه سکانس بعدی را بازنویسی کنم.

کارگردان «ناخونک» با بیان اینکه این مجموعه ۹۰ قسمتی در سه ماه فیلمبرداری شده است، مطرح کرد: من در بازی بازیگران به شدت سختگیر هستم و امکان ندارد از یک دیالوگ نیز بگذرم. با وجود آنکه زمان فیلمبرداری فشرده و کوتاه بود به کیفیت کار لطمه ای وارد نشد. اتفاق افتاده است که در یک روز ۱۰ دقیقه کار می کردیم و در یک روز دیگر که قصه و شرایط فراهم بود و بازی بازیگران درست از آب در می آمد یک قسمت را کامل می گرفتیم و لزوما این نبود که هر روز زمان مشخصی کار کنیم.

وی افزود: همچنین همراهی تهیه کننده در همه زمینه ها آرامش فکری به من داد که برای کارگردانی به هیچ مشکلی برنخوردم. ما فیلمبرداری را با ۳۰ قسمت آماده شروع کردیم اما از آنجایی که تا درون صحنه قرار نگیری، متوجه نمی شوی که قصه با چه کمی و کاستی هایی رو به رو است، مجبور به حذف چند کاراکتر و اضافه کردن ۲ کاراکتر دیگر به قصه شدم.

فتوحی معتقد است کارگردانی که در فضای جدی کار می کند نمی تواند کمدی بسازد و متاسفانه این نگاه در سینما و تلویزیون که فردی که در حوزه جدی موفق بوده است در حوزه طنز نیز موفق خواهد بود، نگاه درستی نیست و کار کمدی سخت تر از کار جدی است و همچنین خنداندن مردم از به گریه انداختن آنها دشوارتر است.

وی با بیان اینکه ساخت سریال در تلویزیون علاوه بر مشکلات مالی با محدودیتی مانند کمبود تجربه نیز مواجه است، اظهار کرد: از نظر من باید دست همه کسانی که در این زمانه تلاش کرده و به سختی کار می کنند تا حال خودشان و مردم را خوب کنند، بوسید چراکه در حال حاضر به غیر از بحث مالی، همه نوع شوخی در فضای مجازی وجود دارد که در تلویزیون قابل بازگویی نیست. همچنین متاسفانه برخی از آدم های ضعیف و بی سواد وارد این عرصه شده اند.

کاگردان «ناخونک» در پایان درباره استقبال مخاطبان از این مجموعه تلویزیونی گفت: «ناخونک» در واقع کاری دلی است که من و همکارانم با افتخار برای شهرهای دیگر انجام دادیم و واقعا لازم بود یک کار مخصوص خود دوستان ساخته بشود. بازخورد خوبی از مخاطبان گرفتیم و قبل از آن که از شبکه شما پخش شود، این مجموعه با استقبال مخاطبان در استان های مختلف روبه رو شد. همچنین در فضای مجازی نیز بازخورد خوبی داشت و خود مخاطبان دست به دست آن را می چرخانند.

مجموعه «ناخونک» به تهیه کنندگی محمد صالحیان و کارگردانی و سرپرستی نویسندگان یزدان فتوحی و با همراهی شهرام خلج به عنوان طراح گریم تولید شده است.

مریم امیرجلالی، عزت اله مهرآوران، حسین رفیعی، شهاب عباسی، ابراهیم شفیعی، یزدان فتوحی، مهرناز افلاکیان، آرش میراحمدی، نادر داهیم، ژاکلین آوازه، میرحامد تهرانی، مرتضی رستمی، محمدرضا خسروی، مهران ضیغمی و … از جمله بازیگران این سریال هستند.

این مجموعه ۹۰ قسمتی که کاری مشترک از شرکت صوتی و تصویری سروش و معاونت امور استان‌ها است، هر شب ساعت ٢٣ و تکرار آن روز بعد ساعت ١۴ از شبکه شما پخش خواهد شد.

سپیده شریعت رضوی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است