به گزارش صبا به نقل از ایگاه خبری پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، نسخه الکترونیک گزارش پژوهش «تحلیل گفتمان انتقادی سیاستهای ارتباطی رسانهها در انتخابات ریاستجمهوری سال ۱۳۹۶» نوشته معصومه اسمعیلنژاد روی سایت پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات قرار گرفت.
این پژوهش به دنبال تحلیل گفتمان سیاستهای ارتباطی رسانههای منتخب در بازنمایی اخبار انتخابات ریاستجمهوری سال ۱۳۹۶ است.
هدف اصلی این پژوهش، شناسایی عناصر و روابط درونی سیاستهای ارتباطی رسانههای سنتی و مدرن در این انتخابات است. همچنین از خلال این هدف، اهداف دیگری چون ویژگیهای رسانههای سنتی و مدرن در سیاستهای ارتباطی رسانهها، بررسی قابلیت و پتانسیلهای رسانههای سنتی و مدرن، سرعت رسانهها در تولید متن و بازنمایی آنها در رسانهها و بررسی چگونگی قطبیبندی یا غیرسازی و تبدیل جامعه به خودی و غیرخودی جناحی در رسانهها دنبال میشود.
به این منظور، در این پژوهش روزنامه «وطن امروز» از جناح اصولگرا و روزنامه «اعتماد» از جناح اصلاحطلب، «بخش خبری ساعت ۲۱» شبکه یک از صداوسیما، برنامههای خبری و انتخاباتی «بیبیسی فارسی»، تلگرام از شبکههای اجتماعی فعال در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ و کانال تلگرامی فارس پلاس حامی اصولگرایان و کانال تلگرامی اصلاحات پرس حامی اصلاحطلبان، انتخاب و بررسی شده است.
براساس یافتههای این پژوهش، سیاستهای ارتباطی به سه دسته زیرساختی مانند فلسفه وجودی رسانه، عملکردی مانند تکنیکهای مورد استفاده در رسانه و سیاستهای ارتباطی تصویرساز مانند طراحی دکور، چیدمان، رنگ تقسیم شده است.
همچنین در تدوین و اجرای سیاستهای ارتباطی، پژوهشگر قایل به دو دسته بزرگ رسانههای بزرگ استراتژیک مانند صداوسیما و رسانههای کوچک و چابک مانند کانال تلگرامی شده است و نتیجه میگیرد که قدرت عمل، تاثیرگذاری و برقراری ارتباط در رسانههای کوچک و چابک بیشتر و بهتر از رسانههای بزرگ و بروکراتیک است.
در این پژوهش عصر فعلی، عصر مدیوکراسی (دموکراسی یا مدیومهای رسانهای) نامیده شده است که در آن رسانهها در دنیایی بدون مرز، فارغ از حصار زمان و زبان و البته در جهت منافع خود و وابستگان مالی خود، دموکراسی را پیاده میکنند.
انتهای پیام/
There are no comments yet