مذاکره برای گسترش همکاری‌های فرهنگی ایران و یونان | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۴۵

مذاکره برای گسترش همکاری‌های فرهنگی ایران و یونان

در دیدار تصویری رایزن فرهنگی ایران و نماینده بنیاد سعدی در یونان و مفتی شهر کموتینی، بر لزوم گسترش همکاری‌های مشترک فرهنگی، هنری و دینی بین دو کشور تاکید شد.

به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی بنیاد سعدی، مهدی نیکخواه قمی رایزن فرهنگی ایران و نماینده بنیاد سعدی در یونان و خلیل جهاد مفتی شهر کموتینی در دیدار تصویری درباره وضعیت مسلمانان شمال یونان و همکاری‌های مشترک در تماس تصویری بحث و تبادل نظر کردند.

خلیل جهاد ضمن تشکر از ابتکار رایزن فرهنگی کشورمان برای برقراری دیدار تصویری در شرایط قرنطینه گفت: این آشنایی‌ها و ارتباطات سبب نزدیکی هر چه بیشتر ما می‌شود.

مفتی شهر کموتینی در ادامه با اشاره به اهمیت وحدت و اشتراکات بین مذاهب مختلف مسلمانان گفت: همزیستی بین مسلمانان و مسیحیان در مناطق شمال یونان به خصوص در شهرهای اکسانثی و کموتینی بسیار فوق العاده است. ما مسلمانان بومی این منطقه هستیم و با وجود اینکه جزو اقلیت‌های مذهبی به شمار می‌رویم اما از حقوقی برابر با دیگر یونانیان برخورداریم.

وی افزود: بسیاری از جوانان علاقه‌مند یونانی به مباحث دینی، تحصیلات دینی خود را در ترکیه، عربستان و مصر انجام داده‌اند و بسیاری نیز در حوزه حفظ و قرائت قرآن فعالیت دارند و اداره فعالیت‌های این مساجد را امروز این جوانان به دست گرفته‌اند.

مفتی شهر کموتینی ادامه داد: امروزه یونان در بحث همزیستی ادیان و مذاهب الگویی برای سایر کشورهای اتحادیه اروپاست.

وی با اشاره به سفر خود به ایران گفت: من چندین سال پیش سفری به ایران داشتم و همواره خاطرات خوبی از این سفر در ذهن خود دارم. من به ایران به چشم کشور دوست و برادر نگاه می کنم که همواره در راستای برقراری ارتباطات بین مسلمانان که به حق برادرند، انجام داده است.

خلیل جهاد خاطرنشان کرد: لازم است دیدارهای این چنینی ادامه یابد و در قالب همکاری‌های مشترک ظهور و بروز بیشتری پیدا کند.

نیکخواه قمی، رایزن فرهنگی کشورمان در یونان با اشاره به فعالیت‌های این نمایندگی فرهنگی در زمینه‌های مختلف گفت: بخشی از فعالیت‌های فرهنگی ما مربوط به ارائه تصویر درست و واقعی از اسلام است و در این زمینه می‌توانیم همکاری‌های موثری داشته باشیم.

وی افزود: برخی از برنامه‌های فرهنگی بین المللی نظیر مسابقات بین‌المللی قرآن کریم توسط جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود که برادرانمان در شمال یونان می‌توانند در آن شرکت کنند.

در پایان، طرفین بر تداوم این گفت‌وگوها و همکاری‌های موثر تاکید کردند.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است