محمدجعفر یاحقی در رادیو فرهنگ از علامه قزوینی می‌گوید | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۵۰

محمدجعفر یاحقی در رادیو فرهنگ از علامه قزوینی می‌گوید

به مناسبت گرامیداشت علامه محمد قزوینی در «فرزانگان فرهنگ» محمدجعفر یاحقی به نکاتی از زندگی او می‌پردازد.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا، محمد حسینی باغسنگانی تهیه‌کننده «فرزنگان فرهنگ» از حضور محمدجعفر یاحقی از استادان دانشگاه فردوسی مشهد در این برنامه که سه شنبه ۳۱ فروردین ساعت ۱۶ از رادیو فرهنگ پخش می‌شود خبر داد.

تهیه‌کننده «فرزانگان فرهنگ» گفت: محمد جعفر یاحقی قطب علمی دانشگاه فردوسی مشهد در این برنامه درباره علامه قزوینی، زندگی، آثار و تاثیرات وی بر شیوه‌های تحقیق و پژوهش در نسل پس از خود سخن خواهد گفت.

محمد جعفر یاحقی معتقد است که یکی از علت‌هایی که علامه قزوینی به جمع استادان دانشگاه تهران اضافه نشد این بود که او بیشتر به تحقیق و پژوهش دلبسته بود و فرصت تدریس و معلمی نداشت.

محمدجعفر یاحقی در سال ۱۳۲۶ در محله سردشت فردوس به‌دنیا آمد. وی تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را در شهر فردوس گذراند. در سال ۱۳۴۵، به قصد ادامه تحصیل به مشهد رفت و در سال ۱۳۴۶ با رتبه اول در کنکور رشته زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه فردوسی مشهد پذیرفته شد. پس از اتمام دوره لیسانس، در سال ۱۳۵۰ به‌عنوان رتبه اول در کنکور فوق لیسانس زبان و ادبیات فارسی دانشگاه مشهد پذیرفته شد. وی در سال ۱۳۵۴ با درجه ممتاز از پایان‌نامه خود دفاع کرد و به پیشنهاد غلامحسین یوسفی به عنوان مربی در بخش زبان وادبیات فارسی دانشگاه فردوسی استخدام شد. در همان زمان وی در دوره دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران با رتبه اول پذیرفته و هم‌زمان با تدریس در دانشگاه فردوسی، در دوره دکتری دانشگاه تهران به تحصیل پرداخت. وی در سال ۱۳۵۹ از پایان‌نامه دکتری خود در دانشگاه تهران با درجه ممتاز دفاع کرد. در سال ۱۳۶۷ دانشیار شد و در سال۱۳۷۲ به مرتبه استادی ادبیات فارسی ارتقا یافت. یاحقی از دی ماه ۱۳۸۱ مدیریت قطب علمی فردوسی‌شناسی وادبیات خراسان را به‌عهده گرفت.

محمد جعفر یاحقی در این برنامه به نقل از استادش غلامحسین یوسفی و ایرج افشار به نکاتی از زندگی علامه محمد قزوینی به مناسبت گرامی داشت وی می‌پردازند.

گوینده برنامه «فرزانگان فرهنگ» بهروز رضوی است و تهیه و تالیف این برنامه را محمد حسینی باغسنگانی برعهده دارد. علاقمندان می‌توانند برنامه «با فرزانگان فرهنگ» را سه‌شنبه‌ها از ساعت ۱۶ در رادیو فرهنگ بشنوند. همچنین این برنامه در سامانه و آرشیو زمانی رادیو در سراسر جهان قابل شنیدن و دریافت است.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است