تخصیص یارانه دولتی برای تهیه کاغذ نشریات و مطبوعات جزو بدیهی‌ترین چیزهاست | پایگاه خبری صبا
امروز ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۵۶
علی کاشفی خوانساری در گفتگو با صبا:

تخصیص یارانه دولتی برای تهیه کاغذ نشریات و مطبوعات جزو بدیهی‌ترین چیزهاست

علی کاشفی خوانساری درباره گاهنامه «نقد کتاب کودک و نوجوان» و تخصیص ارز دولتی برای تهیه کاغذ نشریات و مطبوعات گفت.

علی کاشفی خوانساری نویسنده و شاعر در گفتگو با خبرنگار ادبیات خبرگزاری صبا درباره کتاب‌هایی که در طول ۶ ماه گذشته از او منتشر شده است، گفت: کتاب شعر «عشق با فونت بولد هفتاد» از مجموعه شعر شباب از انتشارات گویا، زندگینامه و معرفی آثار عباس یمینی شریف از مجموعه قرار با ستاره انتشارات گویا، کتاب و سرایی «مجموعه نقدهای ادبی» انتشارات قصه‌باران و مجموعه شش جلدی «قصه‌های دوستی» برای خردسالان به همت انتشارات نردبان به چاپ رسیدند. همچنین چند کتاب از جمله «قصه روزنامجات عهدبوق» و «قصه سینماجات عهدبوق» هم تجدید چاپ شدند.

گردآورنده گاهنامه «نقد کتاب کودک و نوجوان» درباره این نشریه عنوان کرد: گاهنامه «نقد کتاب کودک و نوجوان» یک حرکت کوچک، غیر دولتی و فردی در عرصه نقد و مباحث نظری ادبیات کودک و نوجوان است. این نشریه شامل مجموعه مقالاتی است که در هر فصل به شکل کتاب به همت نشر آرون منتشر می‌شود. تمام همکاران این گاهنامه به‌صورت داوطلبانه و رایگان فعالیت می‌کنند و خوشحالم که توانستیم در سال ۹۹ چهار شماره از آن را منتشر کنیم.

وی افزود: امیدوارم منتقدان، نویسندگان، مترجمان و دانشگاهیان با مقالات و نوشته‌های خود این‌ گاهنامه را حمایت کنند.

این نویسنده با اشاره به اینکه تعداد نشریات تئوریک کودک و نوجوان در کشور ما بسیار کم است، اظهار کرد: از تابستان ۹۸ که فصلنامه «نقد کتاب کودک و نوجوان» تعطیل شد در موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران به این فکر افتادم که به شکل فردی این کار را ادامه دهم‌.

وی درباره چهار نشریه حال حاضر کودک و نوجوان تشریح کرد:به علاوه گاهنامه «نقد کتاب کودک و نوجوان» دو نشریه دانشگاهی در زمینه مباحث نظری ادبیات کودک داریم که دانشگاه‌های شیراز و شهید بهشتی آن‌ها را منتشر می‌کنند، همچنین «پژوهشنامه ادبیات کودک و نوجوان» که قدیمی‌ترین نشریه در این حوزه است. اما حوزه‌های کار این چهار نشریه باهم‌ بسیار تفاوت دارد. فکر می‌کنم در زمینه‌ای که گاهنامه برای خود انتخاب کرده است، یعنی نقد کتاب‌های جدید کودک و نوجوان، در هیچ‌کدام از سه نشریه دیگر موضوع اصلی نیست و به همین دلیل گاهنامه در این مدت کوتاه با وجود نداشتن تبلیغات و امکان توزیع، توانسته تا حدی مخاطبان خود را پیدا کند.

نویسنده کتاب «عزم و رزم و قصه» با بیان اینکه برای کشف تاثیر کرونا بر زبان و نگاه نویسنده‌ها نیازمند گذشت زمان هستیم، تصریح کرد: درصد کمی از آثاری که در این دوره خلق شده منتشر شدند. به دلیل تعطیلی کتابخانه‌ها و کاهش فروش آثار و برگزار نشدن نمایشگاه کتاب تهران تولید کتاب به صورت قابل توجهی کاهش پیدا کرد. این تاثیر بر کتاب‌های تالیفی و چاپ اول بیشتر از کتاب‌های ترجمه بود.

وی ادامه داد: با این وجود صنعت نشر کتاب کودک و نوجوان توانست بر این بحران غلبه کند و جریان تولید کتاب علیرغم مشکلات متوقف نشد. برخی از ناشران با احتیاط یا ترس و تردید تولیدشان را کم کردند اما در مقابل بعضی از ناشران از این فرصت استفاده کردند و انتشار کتاب را افزایش دادند. ناشران جدیدی نیز در این مدت به این حوزه وارد شدند. در مجموع با وجود همه مشکلات نشر کتاب کودک هنوز پابرجاست و به تدریج فروش اینترنتی کتاب در نمایشگاه مجازی کتاب و فروش نسخه‌های الکترونیک کتاب‌ها افزایش پیدا کرد.

او درباره لزوم تخصیص ارز دولتی به کاغذ نشریات و مطبوعات بیان کرد: کاغذ یکی از مشکلات اصلی در حوزه کتاب و مطبوعات است. به نظرم جزو بدیهی‌ترین چیزهاست که در این حوزه یارانه دولتی برای تهیه کاغذ وجود داشته باشد، البته باید دنبال راه‌هایی برای جلوگیری از سوءاستفاده‌ها و رانت‌ها در این حوزه هم بود.

کاشفی در پایان با اشاره به نزدیک شدن زمان انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: با نزدیک شدن به ایام انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر و اتفاقات دیگر قیمت کاغذ روزبه‌روز درحال افزایش است. واقعا لازم است که از ناشران و مطبوعات با اختصاص ارز دولتی به کاغذ حمایت شده و دقت شود که این کاغذها صرف انتخابات و تبلیغات چاپی نشود. خوب است که کمپین‌هایی راه بیافتد با این موضوع که نامزدهای مختلف ریاست جمهوری و شورای شهر امسال از پخش تبلیغات کاغذی خودداری کنند. خوب است که مثلا اگر می‌خواهند تبلیغات چاپی داشته باشند به مردم‌ کتاب اهدا کنند. امیدوارم این انتخابات موجب مشکلات بیشتر برای جامعه نشر و مطبوعات نشود.

ندا زنگینه

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    100/867/118/000
  • بی‌بدن
    22/358/841/000
  • سال گربه
    10/639/228/500
  • آپاراتچی
    3/809/166/500
  • پرویز خان
    3/135/337/000
  • نوروز
    2/746/203/000
  • ایلیا جستجوی قهرمان
    2/310/894/500
  • آسمان غرب
    2/022/378/500