خیلی زود یاد گرفتم توپ هیچ‌گاه از طرفی که فکر می‌کنید نمی‌آید/ فوتبال به مثابه مبارزه! | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۴۶

خیلی زود یاد گرفتم توپ هیچ‌گاه از طرفی که فکر می‌کنید نمی‌آید/ فوتبال به مثابه مبارزه!

سیزدهمین شماره مجله «آنگاه» با موضوع فوتبال به مثابه مبارزه به چاپ رسید.

به گزارش خبرنگار ادبیات خبرگزاری صبا، سیزدهمین شماره از مجله فرهنگی هنری «آنگاه» با موضوع «فوتبال؛ به مثابه مبارزه» زمستان ۱۳۹۹ منتشر شد.

«برای من در فوتبال چیزی به جز بازی اهمیت دارد؛ برای همین دریبل زدن، جا گذاشتن حریف و ضربه‌های کات‌دار خیلی در نظرم اهمیتی ندارد. برایم چیزی در فوتبال جذاب است که در بوکس محمدعلی کلی و کشتی‌های غلامرضا تختی وجود داشت. برایم از جان مایه گذاشتن، مبارزه کردن و جنگیدن در فوتبال جذاب است؛ چیزی شبیه هشتم آذر ۱۳۷۶…

فوتبال برای من صدای عادل فردوسی‌پور است، وقتی می‌گوید: «چقدر ما خوبیم» یا وقتی که پس از دوسال محروم بودن از رسانه می‌فهمیم دل او هم برای ما تنگ شده. فوتبال شبیه مردم است، مردمی که تا پای جان برای آزادی و آبادی میهن‌شان مبارزه می‌کنند.

من فوتبال مصرف زده را دوست ندارم. من عاشق فوتبالی هستم که سراسر مبارزه است.»

این‌ها بخشی از سرمقاله آرش تنهایی صاحب امتیاز و سردبیر مجله «آنگاه» است.

البته مطالب مجله با جمله‌ای از آلبرکامو نویسنده برنده جایزه نوبل شروع شده است: «خیلی زود یاد گرفتم که توپ هیچ‌گاه از طرفی که فکر می‌کنید نمی‌آید و این درس در زندگی‌ام، به خصوص در پاریس که هیچ‌گاه هیچ‌کس با دیگری روراست نیست، خیلی به دردم خورد.»

در بخش‌ «فوتبال: ولگردان و روشنفکران» ناصر فکوهی انسان‌شناس ایرانی ریشه‌های لومپنیسم و اوباشیگری را در فوتبال و استادیوم‌های ورزشی بررسی می‌کند و همچنین علی ورامینی در بخش «تا دَمی از هوشیاری وارهند»درباره نسبت ناسیونالیسم و فوتبال یادداشتی نوشته است.

در این جلد از مجله، گفت‌وگوهایی با چندتن از چهره‌های شناخته شده عرصه فوتبال نیز انجام شده است. جهانگیر کوثری تهیه‌کننده، کارگردان، مجری، فوتبالیست، گزارشگر فوتبال و روزنامه‌نگار در این گفت‌وگو درباره ورزش در تلوزیون قبل از انقلاب، برنامه «نود» و اتفاقاتی که برای عادل فردوسی‌پور افتاد، حضورش در تیم راه‌آهن و ورودش به برنامه «ورزش از نگاه دو» و درگیری با مدیران تلوزیون و ممنوع‌الکاری و… گفت.

شهرزاد مظفر اولین مربی تیم ملی فوتبال زنان ایران در گفت‌وگو با ماریا شاهی درباره مشکلات و چالش‌های ورزش بانوان، تشکیل تیم فوتبال بانوان ایران، قهرمانی و نایب قهرمانی در جام ملت‌های آسیا و… تشریح کرد. همچنین گفت‌وگوهایی با جواد علیزاده کارتونیست و کاریکاتوریست ایرانی، رضا معطریان عکاس پرسابقه دربی‌های تهران و در نهایت مصاحبه‌ عادل فروسی‌پور مجری برنامه «نود» و گزارشگر فوتبال با مازیار ناظمی در رادیو گفت‌وگو آورده شده است.

بهارک محمودی عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در بخش «روی نیمکت ذخیره» به جریان‌ها و روایت‌های فوتبالی در فیلم‌‌های سینمایی ایران از جمله «عرق سرد»، «آفساید»، «زاپاس» و «مسافر» پرداخته است.

در بخش «استادیوم صد هزار پسری» عکس‌هایی از گروه عکس پودیوم را با تمرکز بر ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه آزادی یا حضور محدود بانوان در برخی از بازی‌های ملی می‌بینیم.

با تصمیم فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) تماشگران زن برای اولین بار بعد از انقلاب در مهر ۱۳۹۸ موفق شدند بازی ایران و کامبوج را از ورزشگاه آزادی تماشا کنند در این میان فاطمه صمدی خبرنگار ورزشی، تجربیات خود را از اولین حضور و حال‌وهوای بانوان در بخش «دختران آزادی» ذکر کرده است که در قسمتی از آن می‌خوانیم: «در میان حضور مسئولان ای‌اف‌سی و آمدن آن‌ها به سمت تماشاگران زن حاضر در ورزشگاه، زنان برای آن‌ها می‌ایستند و کف می‌زنند. اما نگاهشان پر از حرف است که این حضور فقط یک شو نباشد، پایان نداشته باشد. ما می‌خواهیم هر هفته با آزادی دیدار داشته باشیم، می‌خواهیم گرمی این سکوها را بیشتر حس کنیم، ما تماشای بازی از راه نزدیک را می‌خواهیم، از آن دور، پای تلویزیون فوتبال این‌قدر قشنگ نیست. ما این نزدیک را می‌خواهیم، نشستن روی این سکوها را… برایمان تکرارش کنید لطفا، پایان دهید به این حسرت‌ها.»

شماره ۱۳ مجله «آنگاه» در ۲۶۰ صفحه با قیمت ۸۵۰۰۰ تومان روانه بازار کتاب و مطبوعات شد.

 

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است