بخش پژوهشی و کیوریتورال را به جایزه ویستا اضافه می‌کنیم/«مایکرو-مکرو» بعد از قرنطینه ایتالیا | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۴۱
پریسا پهلوان در گفتگو با صبا:

بخش پژوهشی و کیوریتورال را به جایزه ویستا اضافه می‌کنیم/«مایکرو-مکرو» بعد از قرنطینه ایتالیا

مدیر گالری ویستا درباره چهارمین دوره جایزه ویستا و برگزاری نمایشگاه «مایکرو-مکرو» در شهر تورین ایتالیا گفت.

پریسا پهلوان مدیر گالری ویستا در گفتگو با خبرنگار تجسمی خبرگزاری صبا درباره ایده شکل‌گیری جایزه ویستا گفت: از زمان بازگشایی گالری ویستا فکر می‌کردیم بخشی که می‌تواند هر گالری را نسبت به بقیه متفاوت کند و ویژگی خاص داشته باشد، طراحی و اجرای یک‌سری فراخوان‌ها و رویدادها است. از طرفی هم دوست داستیم‌ این رویدادها در عرصه هنر معاصر تاثیرگذار باشند و زمینه جدیدی را در این فضا ایجاد و موجب نوآوری هنری شوند.

وی افزود: با جلسات بسیاری که با مشاوران و دست‌اندرکاران هنری داشتیم به این نتیجه رسیدیم فراخوانی را مطرح کنیم که به ایده هنرمند توجه کند. تا آن‌ تاریخ مشابه چنین رویدادی را در حوزه هنرهای معاصر نداشتیم و بر همین اساس تصمیم گرفتیم‌ فراخوان جایزه ویستا را به شکل ایده‌محور طراحی کنیم.

او درباره روند کار و داوری آثار در جایزه ویستا تشریح کرد: هنرمندان باید یک پروپوزال بنویسند و آن را طی روند و مهلت اعلام شده به دبیرخانه جایزه ارسال کنند. داوران و هیات انتخاب پروپوزال‌ها را می‌خوانند و یک لیست کوتاه حدودا ۱۰ نفره تشکیل می‌دهند. ما از آن‌ اسامی دعوت می‌کنیم تا درباره ایده‌شان صحبت کنند و از بین آن‌ها نیز تعدادی انتخاب می‌شوند و یک پیش‌نمایشگاهی از آن ایده ابتدایی در گالری ویستا برگزار می کنند.‌ باز هم از آن‌ تعداد باقی مانده یک طرح انتخاب و تجلیل می‌شود.

مدیر گالری ویستا درباره هدف تشکیل این جایزه عنوان کرد: با توجه به زیاد شدن تعداد هنرمندان جوان و فارغ‌التحصیلان رشته هنر و ارتباط جهانی هنرمندان با مدیاها و رسانه‌های نوین، هدف از برگزاری جایزه ویستا این بود که با توجه به شرایط حرف جدیدی زد که به این رسانه‌های جدید هم توجه کند. در نتیجه ما عرصه را برای بخش‌های مختلف مانند چیدمان، ویدیو آرت، نقاشی و طراحی باز گذاشتیم که بتوانند شرکت کنند همچنین محدودیت سنی هم برای شرکت‌کنندگان نداریم.

او درباره هدایای جایزه ویستا بیان کرد: هدایای فرد برگزیده، نشان ویستا و لوح تقدیر و جایزه سی میلیون تومانی است. ما هنوز اسپانسری نداریم و این جوایز را از حساب شخصی گالری پرداخت می‌کنیم اما خوشحال می‌شویم که اسپانسرها از این‌ مسابقه حمایت کنند و به سمت ما بیایند.

وی ادامه داد: هنرمند باید با هدیه‌ای که دریافت می‌کند بخشی از ایده خود را تهیه و خلق کند و آن اثر در گالری ویستا به نمایش گذاشته شود. این پیش‌بینی هم‌ صورت گرفته است که اگر این اثر امکان نمایش در گالری ما را نداشت با هماهنگی در جایی دیگر ارایه شود.

پهلوان با بیان اینکه چهارمین دوره جایزه ویستا با همان سازوکارهای سه دوره قبل برگزار می‌شود درباره ایده‌هایی برای تغییر این مسابقه اظهار کرد: ما با داوران بحث‌هایی برای توسعه جایزه داریم که چه ایده‌ها و بخش‌هایی را به آن اضافه کنیم. قصد داریم ایده‌هایی مانند بخش پژوهشی جایزه یا قسمت کیوریتورال به آن اضافه کنیم اما هنوز جای بررسی بیشتر دارد که اگر به نتیجه برسیم در فرآیندهای بعدی اعمال می‌شوند.

او درباره داوری آثار در شرایط همه‌گیری کرونا گفت: اگر شرایط همین‌طور باقی بماند جلسات داوری آنلاین برگزار خواهد شد.

این مدیر گالری در بخش دیگر صحبت هایش درباره برگزاری نمایشگاه «مایکرو_مَکرو» با همکاری گالری ایتالیایی Fornaresio نیز تشریح کرد: به دلیل اینکه فراخوان ابتدایی نمایشگاه مصادف با ایام نوروز بود برخی از هنرمندان نبودند و یا به اینترنت دسترسی نداشتند درنتیجه ما یک‌بار دیگر تا ۴ اردیبهشت فراخوان را تمدید کردیم. هماهنگی نمایشگاه «مایکرو_مَکرو» با یک گالری ایتالیایی انجام شده است که طی رایزنی‌های مختلف آن‌ها علاقه‌مند بودند که از هنرمندان جوان حمایت کنند و نمایشگاهی شامل طراحی‌های در ابعاد کوچک بین ۱۷ تا ۴۰ روی کاغذ برگزار کنیم.

پهلوان در پایان با بیان اینکه با بهتر شدن شرایط کرونا در شهر تورین ایتالیا نمایشگاه برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: داوری آثار انجام شده است. به دلیل شیوع گسترده ویروس کرونا و درگیری با واکسیناسیون عمومی و قرنطینه، قرار است بعد از برداشته شدن قرنطینه ایتالیا برای برپایی نمایشگاه به ما اطلاع دهند و آثار را به شهر تورین ایتالیا ارسال کنیم.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است