بازیگر «سگ زرد» واقعا پیر شد/ ساخت فیلمی که ۱۶ سال طول کشید | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۵۵
دلاور دوستانیان در گفتگو با صبا؛

بازیگر «سگ زرد» واقعا پیر شد/ ساخت فیلمی که ۱۶ سال طول کشید

کارگردان فیلم سینمایی «سگ زرد» درباره ساخت این فیلم و داستان چالش‌برانگیز آن می‌گوید.

دلاور دوستانیان کارگردان فیلم سینمایی «سگ زرد» که از مستندسازان حیات‌وحش بوده و فیلم‌هایی همچون «برمجه‌ها هم عاشق می‌شوند»، «فیکا و فیدان» و … را در این باره ساخته است در گفتگو با خبرنگار سینمایی صبا، درباره داستان جدیدترین اثر خود گفت: همه مستندهایی که پیش از این ساختم خط داستانی داشتند ولی «سگ زرد» یک قصه واقعی دارد که سعی کرده‌ام در قالب داستان به آن بپردازم. داستان این فیلم ۱۶ سال پیش اتفاق افتاده و درباره مردی میانسال است که به دلیل آسیب‌هایی که در کودکی به او وارد شده، دست به جنایت‌هایی می‌زند.

وی درباره پیر شدن بازیگر فیلم در طول ساخت فیلمش بیان کرد: ۱۶ سال پیش ساخت فیلم را شروع کردم و درصد زیادی از فیلمبرداری را به پایان رساندم. به دلیل اینکه شخصیت فیلم واقعی به نظر بیاید، ادامه‌ تصویربرداری را به ۱۶ سال بعد یعنی سه ماه پیش موکول کردیم زیرا می‌خواستم بازیگر نیز هم‌زمان با روند تولید پیرتر شود که واقعی‌تر به نظر بیاید. فیلم از جوانی او آغاز شده و تا زمان میانسالی‌اش ادامه دارد.

دوستانیان درباره علت این امر خاطرنشان کرد: می‌خواستم از این طریق جنبه ترسناک فیلم را بالاتر ببرم، از طرف دیگر چون همیشه مستند می‌ساختم، می‌خواستم به مخاطب نشان دهم که این فیلم نیز مستند و واقعی‌ست. فیلم از جوانی کاراکتر آغاز می‌شود و رفته رفته پیرتر و پیرتر می‌شود. خیلی عجیب است که مخاطب ابتدای فیلم یک بازیگر جوان را می‌بیند و بعد از آن با پیرمردی روبرو می‌شود که دقیقا همان شخص است ولی گریم ندارد.

کارگردان مستند «زندگی پنهان» درباره چالش‌هایی که حین ساخت فیلم با آن‌ها همراه بوده است، عنوان کرد: بحث حجاب برای من چالش‌برانگیزترین موضوع بود؛ اینکه بازیگر زن را چطور در خانه نشان دهم به همین دلیل بیشترِ نماها خارجی‌ست و کلاهی بر سر دارد. از طرف دیگر نگران خشونت زیاد فیلم بودم. در کل فیلم‌های جهان قتل یک بچه را نشان نمی‌دهند مگر غیرمستقیم، اما در «سگ زرد» به صورت مستقیم این موضوع به نمایش در می‌آید و نمی‌دانم مخاطب چگونه می‌تواند آن را بپذیرد به همین دلیل ایجاد رده بندی سنی برای آن ناگزیر است.

وی افزود: «سگ زرد» از لحاظ فیزیکی نیز برای بازیگر سخت بود زیرا، مثل فیلم‌های آپارتمانی نبود که در خانه نشسته باشد و فیلمبرداری شود. جاهایی بازیگر مجبور بود به کارهای سختی دست بزند مثل پریدن در جایی پر از تیغ با بدنی لخت.

این مستندساز با تاکید بر اینکه همیشه در همه فیلم‌هایش به موضوع حیوانات نیز می‌پردازد، درباره نمایش این مساله در «سگ زرد» تصریح کرد: دغدغه من همیشه حیات‌وحش و فیلم‌های مربوط به حیوانات است؛ همان ژانری که در ایران خیلی به آن اهمیت‌ داده نمی‌شود. در «سگ زرد» نیز که فیلمی روان‌شناسانه است، کاراکتر فیلم، سگ زردی دارد که چون از طرف آدم‌ها آسیب دیده است، تنها به آن سگ محبت می‌کند به همین دلیل نام فیلم را «سگ زرد» گذاشته و در خلال آن مسائل ترسناک به مساله عشق حیوانات نیز اشاره می‌کنم.

کارگردان «هینی مینی» درباره ساخت ابزارهای مورد نیاز در فیلم، اظهار کرد: ابزار مورد استفاده در فیلم هایم را هم خودم می‌سازم، ابزاری مثل لنز برای درشت‌نمایی حیوانات یا ابزارهای حرکتی. در «سگ زرد» نیز ابزار مورد نیاز برای نماهای حرکتی را خودم ساختم. این ابزارها در بازار موجودند اما به عوامل و هزینه زیادی برای جا به جا کردن نیاز دارند، من با هزینه پایین ابزارهای ساده‌ای را می‌سازم که همان کارکرد را هم دارند. نکته قابل توجه این است که تماشاگر متوجه تفاوت این مساله می‌شود و برایش سوال پیش می‌آید که این نما با چه چیزی گرفته شده است؟

دوستانیان در پایان تاکید کرد که «سگ زرد» برای سینمای بدنه نیست بلکه یک فیلم مستقل با چهار بازیگر اصلی‌ست که هر چهار نفر تئاتر کار می‌کنند و گفت: درحال حاضر در مرحله صداگذاری‌ هستیم و هم‌زمان موسیقی آن نیز ساخته می‌شود تا حداکثر تا ۲ ماه دیگر ساخت فیلم به پایان رسد و برای نمایش آن در جشنواره‌های مختلف اقدام می‌کنیم.

عوامل این فیلم عبارتند از نویسنده و کارگردان: دلاور دوستانیان، فیلمبردار: مسعود خداداد، تدوین: مصطفی عرفانی، صداگذار: علی عدالت دوست، صدابردار: جوادالله دادی، موسیقی: خشایار چهاربچاری، طراح لباس و صحنه: ارشک راستاد، مدیر تولید: نرگس صفدریان، عکاس: حمزه محمد حسینی، مدیر تدارکات: جواد ربیعی، بازیگران: مصطفی عرفانی، نرگس صفدریان، موسی شیردل، جلال عیوضی، ریحانه خان، مسعود نجفی زاده، روابط عمومی: مطهره کشاورز محمدیان.

فروغ گشتیل

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است