«عروسک» چه داشت که از هات داکس جایزه برد/ این آدم‌ها نه سیاهند نه سفید | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۵۵
گفتگوی صبا با الهه اسماعیلی؛

«عروسک» چه داشت که از هات داکس جایزه برد/ این آدم‌ها نه سیاهند نه سفید

الهه اسماعیلی کارگردان فیلم مستند «عروسک» که شب گذشته در جشنواره «هات داکس» برنده جایزه بهترین مستند بخش بین‌الملل شد، معتقدست سوژه فیلمش هنوز هم جای کار کردن دارد.

الهه اسماعیلی کارگردان مستند کوتاه «عروسک» که در اولین حضور بین‌المللی خود در جشنواره «هات داکس» کانادا به عنوان بهترین فیلم مستند کوتاه بخش بین‌الملل جشنواره شناخته شد و دیروز ۱۸ اردیبهشت ماه خبر آن رسانه ای شد در گفتگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا درباره موضوع این فیلم گفت: مستند کوتاه «عروسک» که به عنوان اولین کار رسمی من شناخته می‌شود، درباره یک دختر نوجوان در آستانه ازدواج است. قصه فیلم حول محور شرایط خانوادگی، اطرافیان او، دلایل ازدواجش و… می‌چرخد که با جزییات دقیق به آن‌ها می‌پردازیم.

وی درباره ایده این فیلم بیان کرد: در میان آشنایان دور و نزدیک من، دختران زیادی وجود دارند که در سن خیلی پایین تصمیم به ازدواج گرفته‌اند و این مساله باعث ایجاد مشکلات مهمی در زندگی زناشویی، شخصی و خانوادگی‌شان مثل مشکلات روانی، مالی، سلامتی و… شده است درنتیجه این موضوع همیشه به عنوان دغدغه‌ای با من همراه بود که چرا این اتفاق می‌افتد؟ چطور این اتفاق می‌افتد؟ آیا راه‌حلی برای آن وجود دارد یا خیر؟

این فیلمساز ادامه داد: وقتی که قصه این مستند را از طریق یکی از اقوام خود شنیدم برایم بسیار جالب بود و تحقیقات اولیه را آغاز کردم. در خلال تحقیقات صورت گرفته به این نتیجه رسیدم که این اتفاق در قالب قصه‌هایی‌ست که به روایت آن‌ها علاقه‌مند هستم؛ قصه‌هایی که چیزی برای گفتن دارند، درنتیجه ساخت آن را آغاز کردم.

اسماعیلی درباره گروهی که با آن‌ها برای ساخت فیلم همکاری کرده است، عنوان کرد: همه کارهای ضبط مستند «عروسک» را من به همراه یکی از دوستانم که به عنوان فیلمبردار اثر شناخته می‌شود، انجام دادیم. به نظر من اینگونه تصویربرداری منطقی بود چراکه تصمیم گرفته بودم قصه‌ای شخصی‌ از چند انسان را در قالب مستندی با هزینه کم روایت کنم. قرار بود وارد حریم شخصی این افراد شویم پس از همراهی یک تیم شلوغ اجتناب می‌کردم چراکه امکان داشت با تیم و دوربین ارتباطی برقرار نکرده یا احساس راحتی نکنند، درنتیجه به هدف خود نمی‌رسیدم.

وی درباره تاثیر ویروس کرونا در ساخت اثر خاطرنشان کرد: اواخر فیلمبرداری بودیم که ویروس کرونا وارد کشور شد، تعدادی سکانس ضبط نشده داشتیم که به دلیل کرونا عقب افتاد، البته باید گفت تصویربرداری از برخی سکانس‌ها هیچوقت میسر نشد. تمام مراحل پس از تولید فیلم بجز آهنگسازی به صورت آنلاین انجام شد. علاوه بر این‌ مسائل چون حجم کار خیلی زیاد بود با ۲ تدوینگر همکاری کردیم که به نظر من تجربه خوب و جالبی بود.

«عروسک» واجد شرایط شرکت در اسکار ۲۰۲۲ است

سازنده «عروسک» درباره چالش‌های ساخت این اثر تاکید کرد: آنلاین انجام دادن مراحل پس از تولید خیلی پرچالش، زمان‌بر و انرژی‌بر بود، چک کردن ریز به ریز جزییات تدوین، مکرر دانلود کردن، آپلود کردن و هارد فرستادن خیلی کار سختی بود. باید گفت علاوه بر اینکه کار ما جزییات زیادی داشت، آنلاین کار کردن هم بر طولانی شدن مراحل پس تولید تاثیر گذاشت.

وی ادامه داد: از طرف دیگر چیزی که تقریبا در همه فیلم‌های مستند وجود دارد، سخت بودن متقاعد کردن سوژه و آدم‌های اثر برای حضورشان در فیلم و حرف زدن از عقاید و زندگی شخصی‌شان است. من هم به عنوان کسی که تجربه اولش را در فیلمسازی پشت سر می‌گذاشت با این مساله دست و پنجه نرم کردم، گاهی هم در اغنا کردن آدم‌ها موفق نمی‌شدم اما در مجموع به چیزی که می‌خواستم رسیدم.

اسماعیلی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره حضور فیلمش در جشنواره «هات داکس» تصریح کرد: این جشنواره یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین رویدادهای سینمای مستند در دنیا است که علاوه بر اعتبار هنری بالا، بخش بازار گسترده و جامعی دارد و این مسائل باعث می‌شود که جشنواره «هات داکس» به عنوان مکانی ایده‌آل برای نمایش فیلم شناخته شود. خوشبختانه مراحل ساخت فیلم زمانی به پایان رسید که این جشنواره کار خود را آغاز می‌کرد و من توانستم اولین حضور جهانی «عروسک» را در آن رقم بزنم.

این مستندساز درباره جایزه‌ای که کسب کرده است، اظهار کرد: جایزه بهترین‌ فیلم کوتاه بین‌الملل از میان حدود ۶۰ فیلم کوتاه دیگر که به جشنواره «هات داکس» راه‌ یافته بودند، به «عروسک» تعلق گرفت. این موفقیت باعث می‌شود که فیلم من واجد شرایط شرکت در اسکار ۲۰۲۲ شود. جشنواره‌های خیلی کمی این فرصت را در اختیار فیلم‌های مستند قرار می‌دهند. البته باید گفت در ۶ سال گذشته تاریخ آکادمی اسکار فیلم‌هایی که کاندید جایزه این آکادمی می‌شوند، در جشنواره «هات داکس» حضور داشته‌اند.

وی در پایان درباره علت موفقیت فیلم خود توضیح داد: این فیلم آدم‌های واقعی جامعه من را نشان می‌دهد؛ آدم‌هایی که ابعاد و پیچیدگی‌های مختلفی دارند، آدم‌هایی که سیاه یا سفید نیستند بلکه خیلی واقعی هستند. مخاطبان با دیدن این فیلم می‌توانند ابعادی از خود یا اطرافیان‌شان را در آن حس کنند همچنین اشتراکاتی را در شرایط و پیچیدگی‌های این موقعیت پیدا و با آن همذات‌پنداری کنند. «عروسک» موضوعی قابل تامل دارد که به نظر من باید بیشتر به آن پرداخته شود.

فروغ گشتیل

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است