جزییات سرقت ناموفق از موزه هنرهای معاصر اصفهان/ دزد: آمده بودم ببینم همه چیز سر جای خودش است!

مهدی تمیزی مدیر موزه هنرهای معاصر اصفهان در گفتگو با خبرنگار تجسمی خبرگزاری صبا از تلاشی ناکام برای سرقت از این موزه خبر داد و گفت: شب گذشته پنجشنبه 30 اردیبهشت‌ماه، حوالی ساعت هشت شب، سارقی از سوی کاخ چهل ستون وارد موزه هنرهای معاصر اصفهان می‌شود. همانطور که می‌دانید در ورودی موزه هنرهای معاصر به سمت شرق و خیابان استانداری است و پشت آن به باغ کاخ چهل ستون می‌رسد، کنار کاخ چهل ستون نیز استانداری اصفهان است و به دلیل اینکه آن‌جا هم موزه‌ای وجود دارد تصور نمی‌کردیم کسی از آن طرف به موزه وارد شود.

وی درباره وجود تدابیر امنیتی در پشت موزه توضیح داد: دوربین‌های امنیتی آن‌جا وجود دارند ولی نگهبانی به سمت ورودی موزه مستقر است. این سارق درها را شکسته، وارد شده و قصد ورود به گنجینه را داشته است؛ اتفاقا در گنجینه را هم باز می‌کند اما چون نگهبانان 24 ساعته‌مان وظیفه گشت‌زنی به صورت هر 2 ساعت یک بار در موزه را دارد، سارق دیده می‌شود.

مدیر موزه هنرهای معاصر اصفهان درباره دستگیری سارق بیان کرد: این سارق با دیدن نگهبانان از همان راهی که وارد شده است، پا به فرار می‌گذارد اما اشتباه او این بود که به سمت استانداری اصفهان که کنار کاخ چهل ستون است، فرار می‌کند و به محض اینکه وارد باغ استانداری اصفهان شده توسط حراست آن‌جا دستگیر می‌شود.

تمیزی درباره اعترافات سارق که تنها به همراه کلید گنجینه دستگیر شده بود، خاطرنشان کرد: حرف طنزآمیزی که این سارق بارها عنوان کرده، این است که من برای سرقت نیامده بودم، آمده بودم ببینم همه چیز سر جای خودش است یا خیر. این جمله طنزآمیز یکی از بخش‌های تفریحی ما شده بود.

وی درباره مجازات این سارق اظهار کرد: از نظر حقوقی نمی‌دانم که مجازات این سارق به چه صورت خواهد بود اما شنیده‌ام که چون چیزی به همراه او از موزه خارج نشده است، نمی‌شود خیلی ماجرا را پیگیری کرد اما به نظر من هر سارقی وقتی وارد یک مکان عمومی دولتی می‌شود، آن هم جایی مثل موزه که گنجینه آن متعلق به مردم ایران است، نمی‌شود تبرئه شود زیرا ممکن است بار دوم نیز این عمل را بدون هیچ ایرادی انجام دهد.

معاون فرهنگی هنری سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی اصفهان ادامه داد: موقعی وجود دارد که سارقی اشیای یک مغازه را که مانند آن جاهای دیگر نیز وجود دارد، می‌دزدد اما سرقت اشیای موزه جبران‌پذیر نیست و نمی‌توان مانند آن را جایگزین کرد. به نظر من مسئولان قضایی نباید به این موضوع صرفا از نظر حقوقیِ ورود به یک مکان نگاه کنند بلکه باید آن سارق را مجرم بشناسند.

تمیزی در پایان درباره ایجاد تمهیدات لازم برای منطقه پشت موزه هنرهای معاصر اصفهان، تاکید کرد: آن‌جا دوربین دارد و حرکات سارق را ثبت کرده است اما از این به بعد تمهید ویژه‌ای نیز خواهیم داشت زیرا تنها نمی‌توانیم به گارد کاخ چهل ستون اطمینان کنیم.

فروغ گشتیل

انتهای پیام/