اهالی هنر با داریوش اسدزاده وداع کردند/ از دست رفتن بخشی از تاریخ شفاهی تئاتر ایران | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۲۴

اهالی هنر با داریوش اسدزاده وداع کردند/ از دست رفتن بخشی از تاریخ شفاهی تئاتر ایران

مراسم تشییع پیکر داریوش اسدزاده صبح امروز 5 شهریورماه با حضور اهالی سینما و تئاتر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا، مراسم تشییع پیکر داریوش اسدزاده بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون صبح امروز سه شنبه ۵ شهریور با حضور جمعی از اهالی سینما از مقابل خانه هنرمندان آغاز شد.

در ابتدای این مراسم که ساعت ۹:۳۰ آغاز شد، آیاتی از قرآن کریم قرائت شد و پس از آن اصغر همت که اجرای این مراسم را بر عهده داشت، در سخنانی گفت: امروز برای بدرقه یکی از سرسلسله های هنر مملکت اینجا جمع شده ایم که تا همین چند ماه گذشته کاملا سلامت بود و من به ایشان گفتم امیدوارم شما به رکورد ۱۲۰ سالگی برسید. در این چند سال گذشته کمتر مراسمی بود که آقای اسد زاده شرکت نداشته باشد و اصلا اهل نخوت نبودند. من می گفتم اگر ما به این شرایط برسیم می توانیم به این شکل سرزنده باشیم.

در ادامه علی دهکردی به عنوان نماینده انجمن بازیگران سینما پشت تریبون قرار گرفت و گفت: من به عنوان نماینده عزیزان جامعه هنری صحبت می کنم. بزرگ خاندان در اعلامیه ترحیم نشان از این است که چه بزرگی از دست رفته و ما بزرگ خاندان خودمان را از دست دادیم.

وی افزود: ایشان گنجینه ای در این دوره  و یک هنرمند نمونه بود برای این که هنرمندان جوان از ایشان درس بگیرند. روی گشاده، مهربان، فروتن،صبور و شکیبا از خصوصیات اخلاقی ایشان بود و در مدتی که در انجمن بازیگران ریاست آن را بر عهده داشتند، انسانی همیشه صبور و مسئول بود.

دهکردی، آراستگی و خوش پوشی را از دیگر صفات ظاهری این هنرمند ذکر کرد و افزود: آقای اسدزاده همیشه آراسته بودند و همیشه به مردم احترام می گذاشتند تا مردم هنرمند خودشان را آراسته ببینند.

دهکردی درباره انس و  علاقه زنده یاد اسدزاده به کتاب هم گفت:  نمی شود از داریوش اسدزاده گفت و از انس او با کتاب صحبت نکرد، آثاری که از او به جای مانده از این پس، در کتابخانه ها به یادگار می ماند.

دهکردی در پایان سخنانش از حضور حاضران در این مراسم تشکر کرد و از طرف خانه سینما و منوچهر شهسواری، درگذشت این هنرمند را به خانواده وی و اهالی سینما تسلیت گفت.

ایرج راد رییس هیات مدیره خانه تئاتر، سخنران بعدی این مراسم بود که در سخنانی گفت: ما در واقع تاریخ شفاهی بخشی از هنر نمایش این مملکت را از دست دادیم. او با عبدالحسین نوشین و با بزرگان بسیاری کار کرد و از جمله هنرمندانی است که در تمام دوران کاری خود بسیار توانمند و متواضع بود، هرگز از او نشنیده ام که از هنرمندی بد بگوید.

وی افزود: اسدزاده دوره هایی را در فرانسه و آمریکا گذراند و بعد به ایران بازگشت و در زمینه تئاتر بسیار تلاش کرد. او شاخ شمشاد، خوشرو و خوش برخورد بود و رفتن هنرمندانی چون او بی بازگشت است و امیدوارم این افراد نقشه راهی برای هنرمندان جوان ما باشند.

راد در ادامه با اشاره به اهدای آثار این هنرمند به خانه تئاتر بیان کرد: در زمینه اهدای کتاب و آثار باارزش خود به خانه تئاتر بسیار تلاش کرد و ما این آثار را به خوبی نگه داری خواهیم کرد.

سالار عقیلی دیگر سخنران این مراسم بود که از علاقه زنده یاد داریوش اسدزاده به موسیقی سنتی سخن گفت و در ادامه ابیاتی را برای این هنرمند فقید زمزمه کرد.

در بخش پایانی این مراسم، نکوبخت به نمایندگی از خانواده زنده یاد داریوش اسدزاده از حضور حاضران در این مراسم تشکر و قدردانی کرد و سپس با حضور حجت الاسلام محمود دعایی، نماز میت خوانده شد و پس از آن پیکر این هنرمند روی دستان اهالی سینما و دوستدارانش به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) بدرقه شد.

به گزارش خبرگزاری صبا، مراسم ختم زنده یاد داریوش اسدزاده روز پنجشنبه ۷ شهریورماه ساعت ۱۱ تا ۱۲:۳۰ در مسجد نور واقع در میدان فاطمی برگزار می شود.

ریحانه علی محمدی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است