لزوم توجه به مناطق مختلف ایران برای فیلمسازی/ بومی کار کنیم و جهانی بیندیشیم! | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۴۳
اتابک نادری در گفتگو با صبا:

لزوم توجه به مناطق مختلف ایران برای فیلمسازی/ بومی کار کنیم و جهانی بیندیشیم!

تهیه‌کننده «طرلان» بر تلاش برای ساخت فیلم‌های جدید در مناطق بومی تاکید کرد.

اتابک نادری تهیه‌کننده و بازیگر فیلم «طرلان» که در بخش بازار سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر حضور دارد در گفتگو با خبرنگار سینمایی صبا درباره این فیلم گفت: «طرلان» فیلم ساده‌ای است که در سینمای بومی تعریف می‌شود، این فیلم را به زبان ترکی و اطراف اردبیل با حضور هنرمندان تئاتر آنجا ساخته‌ایم. داستان فیلم برگرفته از یک اتفاق است اما نمی‌توان گفت مانند قصه واقعی را بیان کرده‌ایم

وی درباره داستان فیلم توضیح داد: این فیلم درباره باور با به نوعی خرافاتی‌ست که میان مردم منطقه وجود دارد، آن‌ها می‌خواهند از هیچ برای خودشان تابویی بسازند. داستان درباره بچه چوپانی‌ست که به خیلی چیزها اشراف دارد و وقتی از آن‌ها سخن می‌گوید مردم فکر می‌کنند که او در یک عالم ماورایی حضور دارد و انتظار معجزه دارند.

نادری درباره تجربه هم‌زمان بازیگری و تهیه‌کنندگی بیان کرد: بسیار تجربه عجیب و درخشانی برای من بود، با حدود ۲۰ و چند سال تجربه حضور در سینما، تئاتر و تلویزیون، می‌توانم همه آن‌ها را گوشه‌ای قرار دهم و تجربه «طرلان» را گوشه‌ای دیگر. به نظر من این تجربه شروع جریانی برای زندگی من است؛ اینکه به سینمای زادگاهم بیشتر توجه و کمک کنم.

بازیگر «اینجا هم باران می‌بارد» درباره کار در شهرستان‌ها عنوان کرد: سختی‌های خودش مثل نبود امکانات، نبود شاکله اصلی و زیرساخت‌ها، نبود آشنایی آدم‌ها با دوربین و فیلمسازی مثل بسیاری از مسئولان منطقه که کار سینما را با تلویزیون مقایسه می‌کردند، دارد. البته باید بگویم آن‌ها هم تقصیری ندارند؛ فکر می‌کنند سینما در تهران است و تلویزیون را با آن مقایسه می‌کنند.

این تهیه‌کننده ادامه داد: آن‌ها فکر می‌کنند هردو این‌ها کار تصویری‌ست در صورتی که سینما قابلیت‌ها و جهان شمولی دارد که تلویزیون و برنامه‌های آن ندارد. آشنا نبودن مردم مناطق مختلف کشور به این دلیل است که ما استمراری برای فیلمسازی در استان‌های‌مان نداریم. به نظر من سینمای ما به جایی رسیده است که بتوان تمرکززدایی را از آن دور کرد؛ دولت و نهادهای حرفه‌ای باید برای این مساله کمک کنند. در تلویزیون کم کم شاهد سریال‌سازی‌ها در مناطق مختلف هستیم که خیلی هم خوب جواب داده است، فکر کنید برای سینما هم این قابلیت‌ها وجود دارد.

وی در پایان درباره کارهای بعدی خود خاطرنشان کرد: فکر می‌کنم مصداق جمله‌ای که سال‌های پیش در تئاتر می‌گفتم که «بومی کار کنیم و جهانی بیندیشیم» را در کارمان و کارهای بعدی‌مان داشته باشیم. همچنین باید بگویم با محمد حسینی نویسنده و کارگردان «طرلان» برای ساخت اثری دیگر در اطراف اردبیل تلاش می‌کنیم و آن فیلم هم در همین چارچوب قرار دارد.

فروغ گشتیل

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است