پاسخ انتظامی به انحصار بلیت‌فروشی/ خلوت بود یک سامانه کفایت می‌کرد! | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۰۷
در پاسخ به خبرنگار صبا طی بازدید از جشنواره جهانی فیلم فجر؛

پاسخ انتظامی به انحصار بلیت‌فروشی/ خلوت بود یک سامانه کفایت می‌کرد!

حسین انتظامی درباره انحصار بلیت فروشی در سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر توضیح داد.

حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی و سمعی و بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه بازدید از سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر در پاسخ به پرسش خبرنگار صبا درباره اینکه چرا بلیت فروشی این دوره از جشنواره انحصارا در اختیار یک سامانه است، گفت: این سوال را خود ستاد بیشتر می‌تواند توضیح دهد، به اجمال می‌توان گفت احتمالا ستاد برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر در میان متقاضیان بلیت فروشی که چند سامانه آنلاین هستند، مذاکراتی کرده‌ و بهترین گزینه را انتخاب کردند.

وی افزود: در فروش سینمای ایران این انحصار‌شکنی را با طراحی سامانه سمفا که دو کارکرد دارد، از بین بردیم، کارکردهای سمفا یکی ترمینال هماهنگ‌کننده فروشنده‌های آنلاین و دیگری پیگیری و اجرای نظامنامه اکران است.

امتظامی ادامه داد: هرکس بخواهد از هر سینمایی، هر تعداد بلیتی را زیر نظر سامانه سمفا و از طریق سامانه‌های موجود تهیه کند، این مساله امکان رقابتی ایجاد کرده و آن چیزی که از انحصارشکنی در فروش سینمای ایران انتظار می‌رود، وجود دارد.

وی تصریح کرد: در جشنواره ملی فیلم فجر، به دلیل گستردگی در کشور و حجم بالای فروش بلیت، این طرح از سوی ستاد جشنواره ایجاد شد که هر سه سامانه فروشنده بلیت، این کار را انجام داده و فعال باشند. در جشنواره جهانی فیلم فجر، مطابق تصمیمی که مسئولان گرفته‌اند، احتمالا مذاکراتی با سامانه‌ها داشته‌اند و در نهایت این تصمیم گرفته شده است.

رییس سازمان سینمایی در پاسخ به سوال خبرنگار صبا که پرسید پس این روش طبق تصمیم ستاد بوده یا سامانه‌ها، تاکید کرد: من درباره جزییات خبر ندارم، می‌توانید از خودشان سوال کنید

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره تغییرات جشنواره نسبت به سال گذشته گفت: خوشبختانه جشنواره‌های پنجگانه سازمان سینمایی، هر دوره نسبت به دوره قبل رشد قابل توجهی دارند و این نشانگر رشد سینمای ایران است. این دوره، براساس تلاش‌هایی که طی دوره‌های قبل صورت گرفته، گواهی این دوره از جشنواره جهانی فیلم فجر در فیاپف صادر شده است و این مساله نشانگر اعتبار جشنواره و سینمای ایران است که حرکت رو به جلویی است.

معاون سینمایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: درباره برگزاری جشنواره‌ها این حرف و سخن وجود دارد که در شرایط کرونایی چرا باید جشنواره برگزار شود که خوشبختانه باید بگویم در حال حاضر این حرف‌ها کم شده است. در سال گذشته هر پنج جشنواره سازمان سینمایی برگزار شد. طبیعی‌ست که وقتی یک پدیده عالمگیر مثل کرونا اتفاق می‌افتد، یک واکنش این است که همه فعالیت‌ها را تعطیل و کاملا منفعلانه رفتار کنیم. راه دیگر این است که زیست کرونایی را به عنوان واقعیت بپذیریم و در سیاستگذاری‌ها مسیری را دنبال کنیم که به اهداف و کارکرد جشنواره‌ها برسیم و در عین حال اقتضائات کرونا را هم رعایت کنیم.

وی ادامه داد: شما مسحتضرید که هر جشنواره منهای اهداف و کارکردش، چند پایه دارد؛ یکی از آن‌ها رقابت‌، دیگری نمایش و دیگری آموزش است. در جاهایی مثل جشنواره جهانی فیلم فجر یا جشنواره سینماحقیقت یا جشنواره فیلم کوتاه تهران بازار وجود دارد. ما وقتی به دنبال معرفی سینمای ایران منهای جنبه‌های هنری یا جشنواره‌ای آن هستیم، باید جشنواره‌ها بتوانند در بخش بازار به سینمای ایران کمک کنند تا باعث شود این سینما در حوزه اکران بین‌المللی مورد توجه بیشتری قرار گیرند؛ در نتیجه اگر این جشنواره‌ها تعطیل شوند چنین ظرفیت‌هایی از بین می‌رود و ما نسبت به سینمای ایران مسئولیم.

انتظامی اظهار کرد: خوشبختانه آماری که از جشنواره کسب کرده‌ام، درباره برگزاری جلسات میان پخش‌کنندگان سینمای ایران و طرف‌های خارجی، جلسات خوبی برگزار شده است و امیدوارم این به اقتصاد سینمای ایران کمک کند

وی همچنین درباره سطح کیفی آثار این دوره از جشنواره بیان کرد: خوشبختانه، باتوجه به فهرست فیلم‌ها، فیلمسازان و موضوعاتی که در جشنواره حضور دارند، ملاحظه می‌شود که این رشد نسبت به دوره‌های قبل مشهود است همچنان که من مطمئن هستم که در دوره‌های بعد بهتر می‌شود.

انتظامی در ادامه در پاسخ  یکی از خبرنگاران که گفت چرا خبرنگاران در جشنواره‌ها در اولویت‌های آخر هستند، در این دوره از جشنواره مشکلاتی از قبیل نبود ظرفیت کافی برای تهیه بلیت توسط خبرنگاران، مواجهه با درهای بسته سالن‌ها، نبود سالن اختصاصی برای آن‌ها مشاهده می‌شد و ارتباط را برای خبرنگار سخت می‌کرد، گفت:
خوشبختانه همکاران ما در ستاد خبری جشنواره جهانی فیلم فجر همکاران حرفه‌ای هستند که به این مساله توجه دارند.

وی در ادامه در پاسخ خبرنگار که گفت خیلی وقت‌ها با سالن‌های خالی هم مواجه می‌شدیم، یعنی ظرفیت وجود داشت و بسیاری از صندلی‌ها خالی بود اما تعداد کمی از اهالی رسانه که از قبل بلیت گرفته بودند، به تماشای فیلم می‌نشستند و اجازه ورود به بقیه داده نمی‌شد، گفت: به من حق بدهید که درباره جزییات خیلی اطلاعات نداشته باشم، اما شاید به این دلیل باشد که مخاطب بلیت را خریداری کرده و هنوز وارد سالن نشده و این مساله باعث می‌شود نتوانند جای او را به کس دیگری بدهند.

رییس سازمان سینمایی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره انتظارات او از دولت آینده  به لحاظ فرهنگی گفت: فرهنگ از حوزه‌های دارای مزیت رقابتی برای کشور ما با این پیشینه است. بنابراین همه فعالان و سیاستگذاران باید توجه داشته باشند که باید در در حوزه‌های مختلف فرهنگی از کتاب، سینما، مطبوعات، تئاتر و موسیقی تلاش کنیم که بیشتر دیده شوند، رشد بیشتری داشته باشند تا باعث شکوفایی بیشتری شوند.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چه تمهیداتی برای برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر برای دوره بعد دولت اندیشیده‌اید که چیزهایی ثابت بماند، گفت: معمولا همه جشنواره‌های سازمان سینمایی ضوابط کلی دارند و باتوجه به شرایط آن دوره در جزئیات توسط شورای سیاستگذاری تغییراتی ایجاد می‌شود.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است